Reklama

Wielkopolska jest kolebką współczesnej logistyki kontraktowej w Polsce

Specjaliści przewidują, że rola regionu na magazynowej mapie Polski będzie systematycznie rosnąć.

Publikacja: 31.07.2025 11:31

Wielkopolska jest kolebką współczesnej logistyki kontraktowej w Polsce

Gądki pod Poznaniem zabudowane magazynami logistycznymi.

Foto: Raben Logistics Polska

30 lat temu byliśmy pierwsi w Gądkach dzięki wizji Ewalda Rabena, który dostrzegł w tym miejscu duży potencjał logistyczny – zaznacza dyrektor Regionu w Raben Logistics Polska Lucyna Zaborowska-Princ.

Dodaje, że choć w okolicy zrobiło się gęsto od magazynów konkurencji, to nadal dominuje Raben. – Po 30 latach mamy w Gądkach-Robakowie 140 tys. mkw., do tego kolejne 44 tys. mkw. w Poznaniu i kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych na zachodzie Poznania. Cały czas inwestujemy, bo okolice Poznania to perspektywiczny region. Klienci widzą szansę na obsługę stąd Polski i regionu, w tym części Niemiec – tłumaczy Zaborowska-Princ.

Czytaj więcej

Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów

W rezultacie licznych projektów Wielkopolska stała się piątym co do wielkości regionem magazynowym w Polsce. – Wielkopolski rynek magazynowy, skoncentrowany głównie wokół Poznania, należy do czołówki najważniejszych rynków logistycznych w Polsce. Całkowita powierzchnia nowoczesnych magazynów w regionie wynosi niemal 3,7 mln mkw., z czego blisko 45 proc. powstało po 2020 r., a kolejne inwestycje są w trakcie realizacji. Zainteresowanie najemców rynkiem magazynowym w Wielkopolsce w 2024 r. było na poziomie ponad 576 tys. mkw. wynajętej powierzchni (piąty wynik w Polsce) – wskazuje dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa, lider ds. ESG, Newmark Polska Agnieszka Giermakowska.

Dla porównania – czwartym pod względem wielkości rynkiem jest Polska Środkowa z 5 mln mkw. magazynów i 250 tys. mkw. w budowie, trzecim Wrocław (5,2 mln mkw. zasobów i 50 tys. mkw. w budowie). Drugim rynkiem jest Górny Śląsk z 6 mln mkw. zasobów i 300 tys. mkw. w budowie, a największym Warszawa mająca 7 mln mkw. i 350 tys. mkw. w budowie, podlicza Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska, Research and Data Manager w Avison Young.

Reklama
Reklama

Czynnikami pobudzającymi wzrost logistycznych operacji w Wielkopolsce jest bliskość Niemiec i Czech. – To nasi najwięksi partnerzy gospodarczy, a TSL jest pochodną produkcji i handlu, a nie na odwrót (pomijam tranzyt). Wymiana zamorska rośnie, daleko jej jednak jeszcze do tej z najbliższymi sąsiadami czy szerzej UE. Wątpię, by handel zamorski miał dogonić unijny, choć jego udział będzie wzrastał – prognozuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. Tłumaczy zarazem, dlaczego magazynowy rynek wielkopolski jest większy od pomorskiego.

Czytaj więcej

Tata zaproponowała gotówkę za Iveco

Wskazuje, że w uproszczeniu dominantą logistyki mazowieckiej jest obsługa procesów dystrybucyjnych, a logistyki na Śląsku produkcyjnych. – W uproszczeniu, bo aglomeracja śląska zbliża się potencjałem do warszawskiej. Pozytywnym zjawiskiem jest jej rozwój na Pomorzu, tym Wschodnim i Zachodnim, oraz przez lata na dziewiczych obszarach ściany wschodniej. Myślę, że TSL zachowa strukturę silnego centrum ze wzmacniającym się obwarzankiem, ze słabnącym systemem szprychowych powiązań – przewiduje Tarczyński.

Zrównoważony rynek

Wracając do Wielkopolski, jej zasoby to praktycznie 10 proc. krajowego zasobu magazynów. – Podaż spadła co prawda o około 40 proc. w 2024 r., aczkolwiek wolumen najmu w Q4 był wyższy o ponad 20 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Poziom pustostanów wynoszący nieco ponad 8 proc. jest dość umiarkowany, choć wyższy niż w Trójmieście czy Krakowie, ale znacznie niższy niż w sąsiednich województwach dolnośląskim (11,3 proc.) i lubuskim (20,1 proc.). Można więc śmiało zaryzykować tezę, iż Wielkopolska ma bardziej zrównoważony rynek, z mniejszym ryzykiem „nadprodukcji” i lepszą infrastrukturą oraz popytem – ocenia Head of Industrial & Logistics Agency i E-Commerce CEE Cushman & Wakefield Polska Damian Kołata.

Zgadza się z nim Zaborowska-Princ. – Obsługujemy bardzo zróżnicowane branże, od żywności, poprzez chemię po przemysł samochodowy. W żywności mamy główne autoryzacje, jak Selgros, Makro, także inne sieci korzystają z naszych usług, ponieważ spełniamy wysokie wymagania jakościowe. Dostrzegamy rok do roku mniejsze ilości przesyłek obsługujących przemysł motoryzacyjny. Jest to mocno skorelowane z rosnącym importem nowych aut z Chin, które stają się coraz większą konkurencją dla lokalnej produkcji. Proces logistyczny dla motoryzacji wymaga restrukturyzacji – przypuszcza Zaborowska-Princ.

Czytaj więcej

Tachografy wprowadzane na raty
Reklama
Reklama

Rynek magazynowy w Wielkopolsce bez wątpienia odgrywa strategiczną rolę na magazynowej mapie Polski i z powodzeniem może konkurować z takimi regionami, jak Górny Śląsk i Dolny Śląsk. – Wielkopolska pełni funkcję regionalnego hubu logistycznego, obsługującego zarówno operacje krajowe, jak i transgraniczne. Bliskość Niemiec, dostęp do autostrady A2 oraz połączenia z drogami ekspresowymi S5 i S11 umożliwiają sprawną obsługę transportu w kierunkach wschód–zachód i północ–południe. Kluczowe lokalizacje obejmują nie tylko sam Poznań, lecz także Swarzędz, Gądki, Komorniki, Tarnowo Podgórne, Robakowo i Sady – wymienia Giermakowska.

Więcej przesyłek drobnicowych

Wielkopolska w najbliższych latach pozostanie bardzo silnym ośrodkiem gospodarczym nie tylko dla Polski, ale i regionu. To obszar ciążenia dla fabryki i logistyki, żeby wskazać choćby na duże fabryki Volkswagena w Poznaniu i we Wrześni i związane z nim zaplecze logistyczne w Swarzędzu. – Kręgosłup łańcucha dostaw oparty jest na Wielkopolsce, a serce logistyki bije w Gądkach. Największy oddział drobnicowy Raben Polska działa w Gądkach – podkreśla regionalny kierownik sprzedaży w Raben Logistics Polska Sebastian Bujnowicz.

Przypomina, że w ostatnich latach nastąpił dwucyfrowy rozwój międzynarodowych połączeń. – Codziennie mamy 40–55 połączeń. To regularne potoki kilku tysięcy palet w ruchu międzynarodowym, obsługiwane w połączeniach drobnicowych, częściowych i całosamochodowych. Niezależnie od tego, czy klient wysyła jedną, 15, czy 33 palety, wszystkie zamówienia obsłuży jeden operator, korzystając z nadwozi wymiennych lub zestawów – zaznacza Bujnowicz.

Od dwóch lat przewoźnicy całopojazdowi mówią o kryzysie, jednak drobnica notuje rekordowe obroty. – Obniżają się minima logistyczne, odbiorcy zamawiają małe partie towaru i nie mrożą pieniędzy, zarządzając w ten sposób płynnością finansową – tłumaczy regionalny kierownik sprzedaży w Raben Logistics Polska.

Czytaj więcej

Restrukturyzacja intermodalnego gracza

Przypomina, że jego firma rozwija się dzięki umowie z Wyższą Szkołą Logistyki. – Przyjmujemy kilkanaście osób rocznie i wzmacniamy program partnerski – zaczynamy od praktyk i staży, co płynnie przechodzi w zatrudnienie. Przyjmujemy studentów i łączymy wiedzę akademicką z praktyką. Inspirujemy do rozwoju. Logistyka daje możliwość rozwoju zawodowego, a doskonałym przykładem jest Wojtek Szafran, szef Raben Logistics Polska, który zaczynał od praktyki jako student WSL, a jest dyrektorem generalnym RLP – informuje Bujnowicz.

Reklama
Reklama

Wielkopolska posiada rozbudowane zaplecze akademickie, szerokie zasoby kadrowe i duży, stabilny rynek pracy. – Ma to kluczowe znaczenie dla operatorów logistycznych oraz deweloperów magazynowych, co potwierdzają działające w regionie duże centra dystrybucyjne sieci handlowych i firm e-commerce – podkreśla Giermakowska.

KOMENTARZ PARTNERA PUBLIKACJI

Foto: Raben Logistics Polska

LUCYNA ZABOROWSKA-PRINC, DYREKTOR REGIONU W RABEN LOGISTICS POLSKA

Wielkopolska jest ważnym ośrodkiem gospodarczym na mapie Polski. Długa tradycja przedsiębiorczości od lat przekłada się tu na dynamiczny rozwój lokalnych firm. Co więcej, region ten przyciąga inwestorów spoza województwa, stając się miejscem lokowania nowych biznesów. Nic więc dziwnego, że okolice Poznania pełnią dziś rolę kluczowego węzła logistycznego kraju.

Reklama
Reklama

Jako Raben jesteśmy tutaj obecni od samego początku. To właśnie pod Poznaniem w 1991 roku rozpoczęła się nasza działalność w Polsce. Mimo intensywnego rozwoju w całym kraju po ponad 30 latach nadal inwestujemy w rozwój w okolicach Poznania. Wynika to zarówno ze strategicznego położenia, jak i z efektywnych oraz wysokiej jakości rozwiązań, jakie możemy tu wdrażać.

Obecnie działamy w trzech lokalizacjach w regionie: w Gądkach, Poznaniu i Swadzimiu. Nasze główne centrum logistyczne mieści się w podpoznańskich Gądkach. To część systemu magazynów oraz sieci transportowej, na podstawie których budujemy kompleksowe krajowe i międzynarodowe rozwiązania logistyczne. Swadzim, położony na zachodzie Poznania, umożliwia sprawną obsługę klientów z tej części aglomeracji oraz jest ważną bazą dystrybucyjną dla krajów Europy Zachodniej. Z kolei nasz najnowszy obiekt w Poznaniu to nowatorskie podejście – magazyn wysokiego składowania zlokalizowany w obrębie miasta.

Model Raben opiera się na współdzieleniu zasobów – zarówno w magazynowaniu, jak i w transporcie. Dzięki temu możemy oferować optymalne kosztowo rozwiązania dla każdego klienta niezależnie od skali operacji. Duża liczba klientów o zróżnicowanej specyfice pozwala nam działać elastycznie i efektywnie. Jesteśmy znani z rozbudowanej sieci transportu drobnicowego – dzięki niej możliwy jest sprawny transport nawet jednej palety z regionu Poznania do dowolnego miejsca w Polsce i Europie. Wykorzystujemy w tym celu sieć magazynów przeładunkowych. W równie optymalny sposób realizujemy dostawy o wielkości kilkunastu palet, których ze względów kosztowych nie opłaca się przeładowywać. Kluczowe jest tu odpowiednie planowanie transportu. Naszym celem nie jest jedynie realizacja przewozu, lecz kompleksowe uproszczenie całej obsługi logistycznej. Stąd ciągły rozwój nowych usług, ich integracja oraz ułatwiona wymiana danych.

30 lat temu byliśmy pierwsi w Gądkach dzięki wizji Ewalda Rabena, który dostrzegł w tym miejscu duży potencjał logistyczny – zaznacza dyrektor Regionu w Raben Logistics Polska Lucyna Zaborowska-Princ.

Dodaje, że choć w okolicy zrobiło się gęsto od magazynów konkurencji, to nadal dominuje Raben. – Po 30 latach mamy w Gądkach-Robakowie 140 tys. mkw., do tego kolejne 44 tys. mkw. w Poznaniu i kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych na zachodzie Poznania. Cały czas inwestujemy, bo okolice Poznania to perspektywiczny region. Klienci widzą szansę na obsługę stąd Polski i regionu, w tym części Niemiec – tłumaczy Zaborowska-Princ.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Produkty i Usługi
Atrakcyjna nisza międzynarodowych przesyłek kurierskich
Produkty i Usługi
Amazon rozpoczął gigantyczną rozbudowę logistyki
Produkty i Usługi
Wspólne automaty paczkowe zdobywają Europę
Produkty i Usługi
Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych
Produkty i Usługi
Coraz mniej chętnych na magazyny
Reklama
Reklama