Reklama

Tata zaproponowała gotówkę za Iveco

Jeżeli zgodzą się wszyscy udziałowcy, wycenione na blisko 4 miliardy euro Iveco przejdzie do hinduskiego właściciela.

Publikacja: 31.07.2025 11:18

Tata zaproponowała gotówkę za Iveco

Foto: fot. Iveco

Tata Motors Limited ogłosiło wieczorem 30 lipca przejęcie Grupy Iveco. Rada nadzorcza Grupy Iveco zgodziła się na gotówkowy zakup akcji, który zostanie dokonany przez powołaną przez Tata Motors Limited (TML) spółkę prawa holenderskiego. Jednym z warunków transakcji jest wydzielenie z Iveco części zbrojeniowej. Oferta obejmuje wszystkie akcje Iveco Group wycenione na 14,1 euro za akcję, już po wydzieleniu części zbrojeniowej. Łączna wartość oferty sięga 3,8 mld euro. 

Cena ofertowa w wysokości 14,1 euro, wraz z szacowaną dywidendą specjalną w wysokości 5,5–6,0 euro za akcję, związaną ze sprzedażą jednostki obronnej, stanowi 22–25 proc. premii w stosunku do średniej ceny akcji Iveco z trzech miesięcy wynoszącej 16,02 euro (stan na 17 lipca 2025 roku). Po odliczeniu oczekiwanej dywidendy, oferta nadal stanowi 34–41 proc. premii w ujęciu porównywalnym. 

Czytaj więcej

Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów

Oferujący zgodził się na szereg zobowiązań pozafinansowych na okres dwóch lat od daty przyjęcia oferty. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego dla pracowników oraz zachowanie marki i siedziby w Turynie. 

Akcje części produkującej uzbrojenie wycenione zostały na 5,5-6 euro za walor, co daje łączną wycenę 1,7 mld euro. Akcje zakupi kontrolowana przez państwo firma Leonardo, a transakcja odbędzie się w pierwszym kwartale 2026 roku, najpóźniej do 31 marca 2026 roku. 

Reklama
Reklama

Kontrolowana przez rodzinę Agnellich spółka Exor poparła ofertę Tata Motors. Exor ma 27,06 proc. akcji Grupy Iveco oraz 43,11 proc. praw głosu. Norges Bank ma 8,91 proc. akcji Iveco. 

Po ogłoszeniu zamiarów przejęcia, akcje Iveco zmalały o blisko 5 proc. do nieco ponad 18 euro, zaś Tata Motors o ponad 4 proc. do blisko 665 rupii. 

Połączona sprzedaż sięgnie 540 tys. pojazdów, wartości 22 mld euro, z których połowa pochodzi z Europy, 35 proc. z Indii i 15 proc. z obu Ameryk. – Uzupełniające się obszary działalności połączonej grupy i większy zasięg zwiększą nasze możliwości odważnego inwestowania – ocenia prezes rady nadzorczej Tata Motors Natarajan Chandrasekaran. 

Indyjski koncern zamierza wykupić wszystkie akcje Iveco i zdjąć spółkę z giełdy Euronext Milan, co będzie mógł uczynić mając już 80 proc. akcji. Nad ofertą zagłosują udziałowcy Iveco na NZA. 

Tata Motors Limited ma przychody 44 mld euro i 1 sierpnia zostanie podzielna na spółkę produkującą samochody osobowe i użytkowe. Marka jest liderem w Indiach.  

Czytaj więcej

Tachografy wprowadzane na raty
Reklama
Reklama

Przychody Grupy Iveco wyniosły w 2024 roku 15,3 mld euro. Wcześniej w tym roku Iveco podpisało porozumienie z turecką spółką Ford Trucks w sprawie przygotowania nowej generacji kabin dla ciężkich modeli ciężarówek. 

Transakcja nastąpi w trudnym okresie dla przewoźników samochodowych. W pierwszej połowie roku rejestracje ciężarówek o dmc pow. 3,5 tony zmalały o 15,4 proc. do 155,4 tys. sztuk. Popyt na modele średniotonażowe zmalał o 20 proc. zaś na ciężkie, powyżej 16 ton dmc o 14,5 proc. do 129,9 tys., wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Aut ACEA. 

Iveco stanie się drugą europejską marką samochodów ciężarowych należących do zagranicznego właściciela. Holenderski DAF jest od 1996 roku częścią amerykańskiej grupy Paccar. 

Tata Motors Limited ogłosiło wieczorem 30 lipca przejęcie Grupy Iveco. Rada nadzorcza Grupy Iveco zgodziła się na gotówkowy zakup akcji, który zostanie dokonany przez powołaną przez Tata Motors Limited (TML) spółkę prawa holenderskiego. Jednym z warunków transakcji jest wydzielenie z Iveco części zbrojeniowej. Oferta obejmuje wszystkie akcje Iveco Group wycenione na 14,1 euro za akcję, już po wydzieleniu części zbrojeniowej. Łączna wartość oferty sięga 3,8 mld euro. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów
Drogowy
Tachografy wprowadzane na raty
Drogowy
Duże problemy z tachografami najnowszej generacji
Drogowy
W Rosji załamała się sprzedaż samochodów ciężarowych
Drogowy
Rynek odwrócił się od gazowych ciężarówek
Reklama
Reklama