Reklama

Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów

Transport nie zdradza oznak ożywienia unijnej gospodarki, choć wskaźniki poprawiają się.

Publikacja: 30.07.2025 10:21

Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów

Foto: GDDKiA

W pierwszej połowę roku rejestracje ciężarówek o dmc pow. 3,5 tony zmalały o 15,4 proc. do 155,4 tys. sztuk. Popyt na modele średniotonażowe zmalał o 20 proc. zaś na ciężkie, powyżej 16 ton dmc o 14,5 proc. do 129,9 tys., wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Aut ACEA. 

Rejestracje zmalały na wszystkich głównych rynkach: w Niemczech o 27,5 proc., we Francji o 18,8 proc., w Hiszpanii o 13,6 proc i we Włoszech o 13,3 proc. W Polsce spadek wyniósł 3,3 proc., podlicza ACEA. 

Czytaj więcej

Rząd przygotowuje koło ratunkowe dla Poczty Polskiej

Barometr giełdy transportowej Timocom wskazuje na przewagę liczby ofert ładunków nad liczbą wolnych ciężarówek. Ale już np. z Niemiec do wszystkich krajów utrzymuje się nadpodaż ciężarówek, choć wg Timocom liczba ofert ładunków w lipcu 2025 była o 40 proc. większa niż rok wcześniej. 

Podobnie jest z Holandią, gdzie ofert ładunków jest więcej o 21 proc., ale utrzymuje się nadpodaż ciężarówek. 

Reklama
Reklama

Słabnięcie gospodarki Unii Europejskiej widoczne jest także w rejestracjach lekkich aut dostawczych o dmc do 3,5 tony, które w pierwszym półroczu zmalały o 15,6 proc. do 598 tys. sztuk. 

Konsumpcja jest nadal słaba, rejestracje aut osobowych w UE zmalały w pierwszym półroczu o 1,9 proc., ale w czerwcu o 7,3 proc. 

Według wstępnych danych wskaźnik PMI w UE przetwórstwie w lipcu, zgodnie z oczekiwaniami, wzrósł do 49,8 pkt. z 49,5 pkt. w czerwcu osiągając tym samym poziom najwyższy od równo 3 lat i zbliżając się do progu ożywienia (50 pkt.). 

Blisko co czwarte euro wytworzone w gospodarce Unii Europejskiej pochodzi z Niemiec, które pozostają głównym motorem wzrostu gospodarczego regionu, więc stan tamtejszego przemysłu ma kluczowe znaczenie dla dobrobytu całego kontynentu. 

Czytaj więcej

Tachografy wprowadzane na raty

Tymczasem choć barometr zatrudnienia w przemyśle niemieckim nieznacznie wzrósł do 94 pkt z 93,7 pkt, jak podlicza instytut ifo, to prawie żaden sektor nie dostrzega możliwości zatrudnienia nowych pracowników. Dostawcy usług planują utrzymać zatrudnienie praktycznie na niezmienionym poziomie: podczas gdy branża hotelarska nadal redukuje zatrudnienie, sektor IT poszukuje nowych pracowników. Branża budowlana jest pewna siebie i poszukuje nowych pracowników. Z kolei sektor hurtowy i detaliczny planują obniżyć swoje zapotrzebowanie na pracowników. 

Reklama
Reklama

Pozytywnym sygnałem jest lekkie ożywienie niemieckiego eksportu, producenci sprzętu elektrycznego, podobnie jak branża napojów, spodziewają się jego wzrostu. 

Oczekiwania eksportowe producentów żywności również znacząco wzrosły – spodziewają się oni niewielkiego wzrostu obrotów na rynkach międzynarodowych. Rośnie również zaufanie w branży motoryzacyjnej, choć wyniki badań nadal pozostają nieznacznie ujemne. Branża maszynowa i tekstylna spodziewają się stabilnej koniunktury eksportowej. Firmy z branży produkcji i przetwórstwa metali, a także producenci sprzętu do przetwarzania danych i produktów elektronicznych, z kolei, spodziewają się spadku eksportu.

W pierwszej połowę roku rejestracje ciężarówek o dmc pow. 3,5 tony zmalały o 15,4 proc. do 155,4 tys. sztuk. Popyt na modele średniotonażowe zmalał o 20 proc. zaś na ciężkie, powyżej 16 ton dmc o 14,5 proc. do 129,9 tys., wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Aut ACEA. 

Rejestracje zmalały na wszystkich głównych rynkach: w Niemczech o 27,5 proc., we Francji o 18,8 proc., w Hiszpanii o 13,6 proc i we Włoszech o 13,3 proc. W Polsce spadek wyniósł 3,3 proc., podlicza ACEA. 

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Tachografy wprowadzane na raty
Drogowy
Duże problemy z tachografami najnowszej generacji
Drogowy
W Rosji załamała się sprzedaż samochodów ciężarowych
Drogowy
Rynek odwrócił się od gazowych ciężarówek
Drogowy
UOKiK chce ukarać Biedronkę i jej przewoźników
Reklama
Reklama