Reklama

W Rosji załamała się sprzedaż samochodów ciężarowych

Brak ładunków i wysokie koszty finansowe schłodziły rynek samochodów ciężarowych. Analitycy ostrzegają, że pod koniec roku może zniknąć z rynku wiele małych firm transportowych.

Publikacja: 22.07.2025 09:21

W Rosji załamała się sprzedaż samochodów ciężarowych

Avtodor

Foto: Avtodor

W czerwcu rejestracje samochodów ciężarowych w Rosji były o 66,8 proc. niższe niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Wyniosły 2930 sztuk, a w pierwszej połowie roku 22 013 sztuk, czyli o 55,9 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2024 roku, wynika z analizy Autostat. 

Poprawiły swoje udziały marki lokalne: po sześciu miesiącach roku Kamaz zwiększył udział w rynku do blisko 32 proc., gdy rok wcześniej miał połowę tego. MAZ poprawił pozycję z 5,4 proc. do 7,1 proc. a Ural z 1,9 do 4,4 proc. 

Wysokie koszty finansowe

Stracili producenci chińscy. Numer 2 na liście najpopularniejszych mare, Sitrak, ma po czerwcu 12,9 proc. udziałów, gdy rok wcześniej zdobył 19,4 proc., udział Shacmana spadł z 15,9 proc. do 9,3 proc., FAW zjechał z 12,6 proc. do 8,7 proc. W czerwcu Sitrak sprzedał 377 ciężarówek (spadek o 78 proc.), Shacman 272 (mniej o blisko 81 proc.), FAW 254 (spadek o ponad 77 proc.). – Takie załamanie, jak obecne, zdarza się po raz pierwszy – ocenił Vadim Zeifert z Shakman Motors Rus podczas konferencji „Autostat Analytical Time”. 

Czytaj więcej

Poczta holenderska rozważa zaprzestanie doręczeń listów

Głównymi przyczynami są wysokie stawki leasingowe, spadek produkcji i obrotów w handlu zagranicznym oraz gwałtowny spadek cen usług. Według stowarzyszenia Gruzavtotrans, około 30% firm transportowych zawiesiło już działalność z powodu zadłużenia i braku możliwości pokrycia wydatków. W rezultacie firmy transportowe przez wiele miesięcy ponosiły straty, co doprowadziło do rekordowych zwrotów z leasingowanego sprzętu. 

Reklama
Reklama

Średni wiek floty przewoźników sięga 23 lat, a zakup nowej ciężarówki w leasingu kosztuje dziesiątki milionów rubli, co jest nieosiągalne dla większości firm.

Chiny numerem jeden

Pomimo 20 proc. spadku rok do roku liczby przesyłek handlowych między Rosją a Chinami, Chiny pozostają głównym odbiorcą logistyki międzynarodowej. Najpopularniejszymi kategoriami towarów były elektronika, sprzęt AGD i dobra konsumpcyjne. 

Część ładunków przejmują firmy chińskie. Kurczący się popyt doprowadził do spadku cen usług transportowych: przewozy samochodowe na trasach Chiny-Rosja potaniały o 15-28 proc., kolejowe nawet o jedną trzecią, morskie o blisko 20 proc. 

Czytaj więcej

Przemysł motoryzacyjny: konieczny nowy kurs unijnej polityki

O 7 proc. zmalały przewozy między Kazachstanem i Rosją. Powodem są 20-procentowy wzrost kursu rubla wobec tenge oraz nowe, bardziej skomplikowane i czasochłonne procedury odpraw granicznych wdrożone przez Kazachstan. Tamtejsze władze wprowadziły obowiązkową kaucję gotówkową, pojawiła się możliwość blokady konta za naruszenia. Przewoźnicy wycenili zwiększone koszty i ryzyko i podnieśli stawki o 16 proc. 

Istotne pozostają także przewozy importowe z krajów Azji Środkowej. Przewozy między Rosją, Uzbekistanem i Kirgistanem wzrosły 1,5-krotnie w pierwszej połowie 2025 roku. 

Reklama
Reklama

Konkurencja

Trudna sytuacja notowana jest także na rynku przewozów krajowych. Wprowadzenie zezwoleń na kabotaż dla firm z krajów EAEU (do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej należą: Republika Armenii, Republika Białorusi, Republika Kazachstanu, Republika Kirgiska i Federacja Rosyjska) zwiększa konkurencję, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie dysponują skalą i zasobami pozwalającymi na optymalizację kosztów. Może to doprowadzić do dalszego wycofywania się małych przewoźników z rynku i deficytu przewozowego do końca roku. 

Czytaj więcej

Niepewny popyt na oceaniczną żeglugę

Ekspert Wspólnoty Logistycznej Południa Rosji i zarazem dyrektor ds. rozwoju w spółce Konstanta Dmitrij Kamkin upatruje szans na poprawę sytuacji w rolnictwie (jesienna fala przewozowa) i w budownictwie, gdzie spodziewane są inwestycje w drogi (autostrada M-4 „Don”) i centra logistyczne (w Rostowie nad Donem, Krasnodarze i Wołgogradzie). 

 

W czerwcu rejestracje samochodów ciężarowych w Rosji były o 66,8 proc. niższe niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Wyniosły 2930 sztuk, a w pierwszej połowie roku 22 013 sztuk, czyli o 55,9 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2024 roku, wynika z analizy Autostat. 

Poprawiły swoje udziały marki lokalne: po sześciu miesiącach roku Kamaz zwiększył udział w rynku do blisko 32 proc., gdy rok wcześniej miał połowę tego. MAZ poprawił pozycję z 5,4 proc. do 7,1 proc. a Ural z 1,9 do 4,4 proc. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Duże problemy z tachografami najnowszej generacji
Drogowy
Rynek odwrócił się od gazowych ciężarówek
Drogowy
UOKiK chce ukarać Biedronkę i jej przewoźników
Drogowy
Kierowcy ciężarówek dłużej czekają na powrót do domu
Drogowy
Naczepy: klimat rynkowy dużo gorszy niż w ubiegłym roku
Reklama
Reklama