W czerwcu rejestracje samochodów ciężarowych w Rosji były o 66,8 proc. niższe niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Wyniosły 2930 sztuk, a w pierwszej połowie roku 22 013 sztuk, czyli o 55,9 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2024 roku, wynika z analizy Autostat.
Poprawiły swoje udziały marki lokalne: po sześciu miesiącach roku Kamaz zwiększył udział w rynku do blisko 32 proc., gdy rok wcześniej miał połowę tego. MAZ poprawił pozycję z 5,4 proc. do 7,1 proc. a Ural z 1,9 do 4,4 proc.
Wysokie koszty finansowe
Stracili producenci chińscy. Numer 2 na liście najpopularniejszych mare, Sitrak, ma po czerwcu 12,9 proc. udziałów, gdy rok wcześniej zdobył 19,4 proc., udział Shacmana spadł z 15,9 proc. do 9,3 proc., FAW zjechał z 12,6 proc. do 8,7 proc. W czerwcu Sitrak sprzedał 377 ciężarówek (spadek o 78 proc.), Shacman 272 (mniej o blisko 81 proc.), FAW 254 (spadek o ponad 77 proc.). – Takie załamanie, jak obecne, zdarza się po raz pierwszy – ocenił Vadim Zeifert z Shakman Motors Rus podczas konferencji „Autostat Analytical Time”.
Czytaj więcej
Znikają listy a razem z nimi zyski operatorów pocztowych. Coraz częściej mowa jest o zaprzestaniu...
Głównymi przyczynami są wysokie stawki leasingowe, spadek produkcji i obrotów w handlu zagranicznym oraz gwałtowny spadek cen usług. Według stowarzyszenia Gruzavtotrans, około 30% firm transportowych zawiesiło już działalność z powodu zadłużenia i braku możliwości pokrycia wydatków. W rezultacie firmy transportowe przez wiele miesięcy ponosiły straty, co doprowadziło do rekordowych zwrotów z leasingowanego sprzętu.