Reklama

Scania weszła do Chin, a one planują podbić świat

Chiny planują globalną ofensywę na rynku samochodów ciężarowych i wygląda na to, że będą uczyć się do Scanii.

Publikacja: 15.10.2025 18:45

Scania weszła do Chin, a one planują podbić świat

Rozruch nowej fabryki Scanii w Chinach w październiku 2025 roku

Foto: Scania

Scania otworzyła 15 października w Chinach fabrykę o zdolności produkcyjnej 50 tys. Ciężarówek rocznie. Znajduje się w Rugao (prowincja Jiangsu), na północny zachód od Szanghaju i da pracę początkowo trzem tysiącom osób. Sześćset z nich otrzymało wszechstronne szkolenie w Szwecji i Brazylii. 

Jedyny właściciel

Powierzchnia budowanego od 2022 roku zakładu sięga 800 tys. m kw., a nakłady wyniosły 2 mld euro. To największa inwestycja producenta do sześćdziesięciu lat, gdy Scania wzniosła fabrykę w Brazylii. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy otrzymali dofinansowanie do wymiany tachografów

Obiekt w całości należy do Scanii i jest to pierwszy taki przypadek w Chinach. Do niedawna zagraniczny inwestor musiał wejść w spółkę z lokalnym producentem. Daimler Truck współpracuje z Fotonem, MAN z Sinotrukiem, Volvo z Jiangling Motors Co. (JMC). 

Druga nietypowa rzecz to brak w produkcji… napędów elektrycznych. Scania mówi tylko o modelach z napędem wysokoprężnym, tymczasem w Chinach rząd forsuje elektryfikację, w przypadku samochodów osobowych niezłym skutkiem – już niemal co drugie zarejestrowane auto czerpie energię z baterii. 

Reklama
Reklama

Nowa fabryka Scania w Chinach w Rugao, październik 2025

Foto: Scania

Dostawy z nowej fabryki rozpoczną się jeszcze w tym roku, a w pierwszej połowie przyszłego ruszy produkcja modelu Next Era, dostosowanego do transportu surowców i ciężkich zadań, typowych dla przewozów w Chinach. Docelowo nawet połowa produkcji ma trafiać poza Chiny, głównie na azjatyckie rynki. – Ta fabryka może obsłużyć prawdopodobnie co najmniej tyle samo rynków, co europejskie fabryki działające w ramach umów wolnego handlu – zaznaczył prezes i dyrektor generalny Scania oraz Grupy Traton Christian Levin. 

Szwedzka marka jest obecna w Chinach od kilku lat, produkuje w Wuxi (prowincja Jiangsu) poprzeczki ram, a podłużnice w Quingdao (prowincja Shadong). Wokół zakładu w Rugao znajduje się 476 większych dostawców. 

Centrum produkcyjne i handlowe

Scania ma także centra badawczo-rozwojowe w Rugao i Szanghaju. – Nasza obecność w Rugao to coś więcej niż budowa fabryki – staniemy się częścią dynamicznego krajobrazu innowacji w Chinach, co również napędzi rozwój Scania. Dzięki lokalnej produkcji i innowacjom możemy czerpać z chińskiej kreatywności, wzmacniać nasze globalne zdolności i przyspieszać transformację w kierunku zrównoważonego transportu – podkreślił Levin. – To, co dziś uważamy za pewnik, że „Europa ma umowę o wolnym handlu z krajem X”, jutro niekoniecznie będzie prawdą... (Dlatego) dla nas bardzo dobrze jest mieć trzeci hub w Chinach, który zwiększa naszą elastyczność – powiedział w rozmowie z Reutersem Levin. 

Czytaj więcej

Odbicie nastrojów w branży transportowej

Dla Scanii powodzenie planu wejścia do Chin to sukces strategicznej natury. W 2024 roku marka dostarczyła 100 tys. ciężarówek, więc nowy zakład zwiększy potencjał produkcyjny o połowę. W jeszcze większej proporcji wzrośnie dostępny dla Scanii rynek. 

Reklama
Reklama

Tylko w sierpniu w Chinach sprzedaż ciężkich modeli ciężarowych sięgnęła 67,6 tys. sztuk, to jest o blisko dwie trzecie więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż ciągników siodłowych wyniosła 39,7 tys. sztuk i wzrosła rok do roku o ponad 83 proc. 

Rejestracje ciężarówek w Europie i Ameryce Północnej sięgają ćwierć miliona sztuk, więc skala chińskiego rynku sprawi, że Scania będzie mogła grać w zupełnie innej lidze niż zachodni konkurenci jak Daimler Truck, Volvo i amerykański PACCAR (właściciel m.in. marki DAF). 

Do walki o globalne rynki szykują się chińscy producenci. W zaaprobowanym przez rząd planie „Niezależna droga chińskich pojazdów użytkowych” przewidują ekspansję na globalnym rynku. – Aby chińscy producenci pojazdów użytkowych mogli przejść od doganiania do prowadzenia, muszą zbudować niezależny i kontrolowany łańcuch dostaw pod względem technologicznym, a jednocześnie wzmocnić budowę marek premium i strategiczną obecność na rynkach zagranicznych – stwierdził niedawno główny inżynier i zastępca sekretarza generalnego China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) Ye Shengji. 

Czytaj więcej

Stabilizacja na rynku magazynowym

Czy Chińczycy chcą uczyć się właśnie od Scanii, która od dekad wykazuje się najwyższą w branży marżą?

Scania otworzyła 15 października w Chinach fabrykę o zdolności produkcyjnej 50 tys. Ciężarówek rocznie. Znajduje się w Rugao (prowincja Jiangsu), na północny zachód od Szanghaju i da pracę początkowo trzem tysiącom osób. Sześćset z nich otrzymało wszechstronne szkolenie w Szwecji i Brazylii. 

Jedyny właściciel

Pozostało jeszcze 93% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Przewoźnicy otrzymali dofinansowanie do wymiany tachografów
Drogowy
Odbicie nastrojów w branży transportowej
Drogowy
Na polsko-białoruskiej granicy stoi już 3 tysiące ciężarówek
Drogowy
Przewoźnicy w Europie znów kupują ciężarówki
Drogowy
Wystrzeliły rejestracje samochodów ciężarowych
Reklama
Reklama