Reklama

Tachografy wprowadzane na raty

Przewoźnicy muszą do 5 grudnia aktualizować oprogramowanie w inteligentnych tachografach. Jeszcze co czwarta ciężarówka nie ma wymienionego tachografu.

Publikacja: 29.07.2025 07:04

Tachografy wprowadzane na raty

Foto: Stoneridge

Komisja Europejska poinformowała, że od 24 lipca technologia autoryzacji sygnału satelitarnego OSNMA przeszła ze statusu testowego w operacyjny. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/980 producenci tachografów i operatorzy mają 5 miesięcy na wdrożenie instalacji finalnych tachografów inteligentnych G2V2 z funkcją OSNMA w pojazdach nowo rejestrowanych, czyli do 24 grudnia 2025 roku. 

Nowe wersje oprogramowania 

Producenci tachografów: Stoneridge Electronics, jak i Continental VDO wprowadzili na rynek tachografy inteligentne technicznie przygotowane na odbiór uwierzytelnionego sygnału. Michał Cieślak z firmy Euro-Tach, dystrybutora Continental VDO w Polsce zastrzega, że nie wszystkie wersje tachografów będą mogły od razu korzystać z OSNMA. W niektórych wymagana będzie aktualizacja programowania, w przypadku urządzeń Continental VDO do wersji 4.1a (4140), a od września 2025 r. dostępna będzie najnowsza wersja oprogramowania 4.1b. W autoryzowanych serwisach właściciele tachografów Stoneridge przeprowadzą analogiczną aktualizację do wersji v2425 także od września 2025 roku.

Czytaj więcej

Porty w Europie pracują na pełnych obrotach

Cieślak przypomina, że do prawidłowego odbioru OSNMA konieczny będzie także montaż anteny GNSS. – Umieszcza się ją wewnątrz pojazdu na podszybiu w taki sposób, aby miała dostęp do horyzontu i nie była zasłonięta przez inne urządzenia – wyjaśnia przedstawiciel firmy Euro-Tach. 

Przypomina, że pozytywnym skutkiem wdrożenia uwierzytelniania sygnału oraz anten będzie eliminacja fałszywych pozycji i zmniejszenie liczby błędów GNSS, które w ostatnim czasie notowano w Europie Środkowo-Wschodniej, a wynikających ze spoofingu i intencjonalnego zagłuszania sygnału przez rosyjskie stacje w obwodzie królewieckim.

Reklama
Reklama

Montaż tzw. inteligentnych tachografów jest efektem wprowadzenie Pakietu Mobilności I. – Weryfikacja autentyczności komunikatów nawigacyjnych daje inspektorom gwarancję, że dane o przejechanych kilometrach, prędkości i pozycji pojazdu (np. załadunkach i rozładunkach) pochodzą z uwierzytelnionego źródła – wyjaśnia Cieślak. 

Tymczasem z najnowszej analizy Inelo i Eurowag, wykorzystującej dane z ponad 10 tys. tachografów w pojazdach realizujących transport międzynarodowy wynika, że trzy czwarte pojazdów zostało już wyposażonych w nowe tachografy G2V2. – Z naszych danych wynika, że część przedsiębiorstw odłożyło decyzję o wymianie na ostatnią chwilę, co jest bardzo ryzykownym działaniem. Nadal 25 proc. pojazdów jeszcze nie spełniło wymogów i to jest grupa, która już teraz powinna podjąć niezbędne kroki, jeśli zamierza w dalszym stopniu wykonywać międzynarodowy transport. Polscy przewoźnicy przyzwyczaili nas do takiego działania. Podobne sytuacje miały miejsce w przypadku wprowadzenia systemu opłat drogowych e-TOLL czy przy poprzedniej wymianie najstarszych tachografów G1 do końca 2024 roku – przypomina ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag. 

Czytaj więcej

Restrukturyzacja intermodalnego gracza

Kary do kilkunastu tysięcy euro

Przypuszcza, że część firm transportowych może świadomie rezygnować z wymiany, bo planuje sprzedaż pojazdów lub zamierza ograniczyć działalność wyłącznie do rynku krajowego, gdzie nie dotyczy obowiązek wymiany tachografów. – Trzeba wziąć pod uwagę również niewielki margines błędu w statystykach i przypadki omyłkowego wpisania przez kierowcę innego państwa niż Polska w transporcie krajowym, lecz takie zdarzenia są sporadyczne i znacząco nie wpływają na całościowy obraz sytuacji – dodaje Włoch.

Ostatnim dniem, w którym można jeszcze wykonywać przewozy poza granicami Polski z dotychczasowym tachografem jest 18 sierpnia 2025. – Za brak wymiany tachografu przewoźnik naraża się na sankcje, które wynoszą nawet do 12 tysięcy złotych w Polsce w przypadku kontroli drogowej, a za granicą mogą sięgać od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy euro w zależności od danego kraju. Mandat może również otrzymać osoba zarządzająca transportem oraz kierowca ciężarówki. Poza karami finansowymi pojawia się też ryzyko utraty kontraktów i konieczność czasowego wycofania pojazdu z eksploatacji, a co najważniejsze brak wymaganej wersji tachografu może wiązać się z rozpoczęciem postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika, a w rezultacie nawet i zawieszeniem licencji transportowej.  Są to realne straty finansowe i wizerunkowe – ostrzega Włoch.

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że jesienią pojawi się program zwrotu części kosztów wymiany tachografów. 

Komisja Europejska poinformowała, że od 24 lipca technologia autoryzacji sygnału satelitarnego OSNMA przeszła ze statusu testowego w operacyjny. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/980 producenci tachografów i operatorzy mają 5 miesięcy na wdrożenie instalacji finalnych tachografów inteligentnych G2V2 z funkcją OSNMA w pojazdach nowo rejestrowanych, czyli do 24 grudnia 2025 roku. 

Nowe wersje oprogramowania 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Duże problemy z tachografami najnowszej generacji
Drogowy
W Rosji załamała się sprzedaż samochodów ciężarowych
Drogowy
Rynek odwrócił się od gazowych ciężarówek
Drogowy
UOKiK chce ukarać Biedronkę i jej przewoźników
Drogowy
Kierowcy ciężarówek dłużej czekają na powrót do domu
Reklama
Reklama