Komisja Europejska poinformowała, że od 24 lipca technologia autoryzacji sygnału satelitarnego OSNMA przeszła ze statusu testowego w operacyjny. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/980 producenci tachografów i operatorzy mają 5 miesięcy na wdrożenie instalacji finalnych tachografów inteligentnych G2V2 z funkcją OSNMA w pojazdach nowo rejestrowanych, czyli do 24 grudnia 2025 roku.
Nowe wersje oprogramowania
Producenci tachografów: Stoneridge Electronics, jak i Continental VDO wprowadzili na rynek tachografy inteligentne technicznie przygotowane na odbiór uwierzytelnionego sygnału. Michał Cieślak z firmy Euro-Tach, dystrybutora Continental VDO w Polsce zastrzega, że nie wszystkie wersje tachografów będą mogły od razu korzystać z OSNMA. W niektórych wymagana będzie aktualizacja programowania, w przypadku urządzeń Continental VDO do wersji 4.1a (4140), a od września 2025 r. dostępna będzie najnowsza wersja oprogramowania 4.1b. W autoryzowanych serwisach właściciele tachografów Stoneridge przeprowadzą analogiczną aktualizację do wersji v2425 także od września 2025 roku.
Czytaj więcej
Rekordowe zyski Portu Gdańsk, rosną przeładunki kontenerów, maleją towarów masowych. W Antwerpii...
Cieślak przypomina, że do prawidłowego odbioru OSNMA konieczny będzie także montaż anteny GNSS. – Umieszcza się ją wewnątrz pojazdu na podszybiu w taki sposób, aby miała dostęp do horyzontu i nie była zasłonięta przez inne urządzenia – wyjaśnia przedstawiciel firmy Euro-Tach.
Przypomina, że pozytywnym skutkiem wdrożenia uwierzytelniania sygnału oraz anten będzie eliminacja fałszywych pozycji i zmniejszenie liczby błędów GNSS, które w ostatnim czasie notowano w Europie Środkowo-Wschodniej, a wynikających ze spoofingu i intencjonalnego zagłuszania sygnału przez rosyjskie stacje w obwodzie królewieckim.