Chiński smok rozbudowuje flotę handlową

Chiny są nie tylko największym eksporterem dóbr, zamierzają zostać także wiodącym przewoźnikiem morskim.

Ceny frachtów kontenerowych raczej nie spadną

Chińskie stocznie są zawalone zamówieniami na kontenerowce, jednak nowe jednostki pojawią się na liniach dopiero w 2026 roku i floty zostaną odnowione i powiększone w kolejnych latach.

Krok bliżej do terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Projekt ma ostateczną decyzję środowiskową, trwają przygotowania do budowy falochronu wybrany jest także inwestor terminala.

Brakuje ponad pół mld zł na nowe promy

Polscy armatorzy szybko tracą rynek przewozów do Skandynawii, wypierani przez zagraniczne firmy z większymi promami i niższymi cenami usług.

To był dobry rok dla portów morskich

Rekordowe zyski i przeładunki, a w kolejnych latach także spore nakłady na rozbudowę portowego potencjału.

Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia

Komisja Europejska i Wielka Brytania walczą z szarą flotą tankowców szmuglująca rosyjską ropę i paliwo.

W przygotowaniu nowy tor podejściowy dla Świnoujścia

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma szansę być gotowy na przełomie 2028 i 2029 roku.

Sukces portów i terminali zależy od bliskich relacji z armatorami

Melanie Leonhard, senator ds. gospodarki i innowacji Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburg przekonuje, że porty nie rozwiną się bez dobrych stosunków z armatorami, którzy stali się głównymi graczami w transporcie morskim.

Porty zapchane, towar będzie spóźniony

Szczyt świąteczny dobił porty morskie Morza Północnego, które ledwo uporządkowały dostawy po przekierowaniu statków wokół Afryki.

Największy polski port ma 50 lat

Port Północny, najważniejsza i największa część Portu Gdańsk, usytuowana nad Zatoką Gdańską ma 50 lat.

Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć

Rośnie import LPG morzem, ważnymi dostawcami na polski rynek stają się Norwegia i Stany Zjednoczone.

Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa

Obawa przed barierami celnymi i wojną handlową zachęci do szybkich zakupów, co zwiększy zapotrzebowanie na transport. Wzmożenie nie musi jednak oznaczać ożywienia gospodarczego.

W morskich terminalach kontenerowych ożywienie

Spedytorzy są jednak sceptyczni co do trwałości wzrostu popytu. Więcej optymizmu mają właściciele terminali, którzy inwestują w wyposażenie.

Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze

Po trzech kwartałach polskie porty przeładowały 102,2 mln ton. Z powodu spadającego zapotrzebowania na węgiel jest to mniej niż rok wcześniej, wzrosły za to zyski.

Indie wchodzą na północny szlak

Indie zainteresowane są zakupem rosyjskich paliw, do ich transportu chcą uruchomić północny szlak.

Strajk dokerów w USA przełożony do stycznia

Związkowcy wywalczyli 60-procentową podwyżkę wynagrodzeń, ale zamierzają bronić swoich pozycji w styczniu, gdy będą negocjować z pracodawcami plany automatyzacji terminali.

Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen

Pierwszy od blisko półwiecza strajk dokerów na wschodnim wybrzeżu USA odczują także polscy klienci. Waszyngton ostrzega armatorów aby nie podnosili cen usług.

Europa nie jest gotowa na strajk dokerów w USA

Z powodu strajku dokerów na wschodnim wybrzeżu USA możliwe są wielotygodniowe opóźnienia w morskich dostawach i brak statków na szlakach.