Reklama

Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie

Niemcy walczą o opanowanie ujścia Odry i chcą decydować co Polska może budować na swoich wodach terytorialnych. Polski rząd przeciwstawi się dyktatowi.

Publikacja: 01.08.2025 13:09

Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie

ZMPSiŚ

Foto: ZMPSiŚ

Już 4 sierpnia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ogłosi wyrok w sprawie skargi niemieckiego stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern na wydanie decyzji środowiskowej na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. 

WSA zawiesił wykonalności decyzji środowiskowej (nie wstrzymania budowy terminala) Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jednak bez decyzji środowiskowej budowy nie będzie można prowadzić. 

Czytaj więcej

Tata zaproponowała gotówkę za Iveco

Niemcy przejęli się środowiskiem naturalnym, jakoby zagrożonym przez zatopioną w czasie wojny przez Niemców broń chemiczną. Wizją świnoujskiego portu kontenerowego nie jest także zainteresowane lobby hotelowe, mocne po obu stronach granicy. Na dodatek niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Terminal powstanie

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka zapewnia, że terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie. – Na zachodnie wybrzeże będą przypływać największe kontenerowce na świecie. To działanie z niemieckiej strony, czyli skarga do sądu na decyzję środowiskową, nie jest dla nas zaskoczeniem. Jesteśmy przygotowani na różne scenariusze – podkreśla wiceminister. – Niezależnie do wyroku, mamy przygotowane rozwiązania, które doprowadzą do wybudowania terminala kontenerowego w Świnoujściu – stwierdza Marchewka. 

Reklama
Reklama

Dodaje, że terminal kontenerowy w Świnoujściu należy do priorytetowych inwestycji rządu. 

Urząd Morski w Szczecinie zaznacza, że ta decyzja nie wstrzymuje żadnych jego działań. – Dla falochronu został już wykonany wywiad ferromagnetyczny i trwa postępowanie w celu wyłonienia wykonawcy oczyszczania dna z obiektów niebezpiecznych. Badanie dna (zakończone) i ewentualne przystąpienie do jego oczyszczania, nie kwalifikują się jako roboty budowlane, są to prace przygotowawcze. Dla toru podejściowego skanowanie magnetyczne dobiega końca – opisuje przebieg prac rzecznikach Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek. 

Czytaj więcej

Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów

Jeżeli Niemcom uda się jednak zablokować budowę portu głębokowodnego, w razie wojny Polska będzie uzależniona od portów niemieckich, ponieważ Gdańsk może być szybko zniszczony ogniem z Obwodu Królewieckiego. 

Terminal zyskowny dla miasta

W lutym br. terminal kontenerowy w Świnoujściu uzyskał ostateczną decyzję środowiskową. Wiceminister Marchewka zapowiadał wtedy, że planowane zakończenie budowy terminala to przełom 2028/2029 roku. 

W pierwszej fazie terminal będzie w stanie obsłużyć do 1 mln TEU rocznie, a docelowo 2 mln TEU obsługując jednocześnie dwa statki: jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Będzie to dwa razy mniejsza zdolność przeładunkowa od rozbudowywanego Baltic Hub. 

Reklama
Reklama

Potwierdzeniem, że inwestycja będzie opłacalna to wyłonienie konsorcjum DEME Concessions oraz QTerminals, które otrzymało 22 listopada 2024 roku w dzierżawę 75 ha terenu w Porcie Świnoujście na 30 lat. Na tej inwestycji zarobi także Skarb Państwa dzięki wpływom z ceł i podatków. 

QTerminals jest międzynarodowym operatorem portowym utworzonym jako spółka akcyjna z siedzibą w Katarze. QTerminals jest w całości własnością swoich akcjonariuszy: Qatar Ports Management Company Q.C.S.C (Mwani) i Qatar Navigation Q.P.S.C (Milaha), która jest spółką notowaną na giełdzie w Katarze. DEME Concessions jest w 100% spółką zależną belgijskiej grupy DEME, jest podmiotem inwestycyjnym i rozwojowym Grupy DEME i rozwija projekty w branży infrastruktury i morskich źródeł odnawialnych. 

Czytaj więcej

Rząd przygotowuje koło ratunkowe dla Poczty Polskiej

Dla miasta korzyścią będą nie tylko miejsca pracy dla mieszkańców, ale i wpływy podatkowe, m.in. z nieruchomości. Gaz-System zapłaci do UM Świnoujście w tym roku 60 mln zł podatku za terminal gazowy o powierzchni 48 ha. Terminal kontenerowy będzie miał 70 ha. W tym roku Świnoujście dysponuje dochodem 518 mln zł. 

Już 4 sierpnia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ogłosi wyrok w sprawie skargi niemieckiego stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern na wydanie decyzji środowiskowej na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. 

WSA zawiesił wykonalności decyzji środowiskowej (nie wstrzymania budowy terminala) Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jednak bez decyzji środowiskowej budowy nie będzie można prowadzić. 

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Morski
Porty w Europie pracują na pełnych obrotach
Morski
Niepewny popyt na oceaniczną żeglugę
Morski
Bez ukraińskiego zboża terminale nie mają pracy
Morski
Park narodowy zamiast żeglugi
Morski
Nowe morskie terminale i promy
Reklama
Reklama