Reklama

Porty w Europie pracują na pełnych obrotach

Rekordowe zyski Portu Gdańsk, rosną przeładunki kontenerów, maleją towarów masowych. W Antwerpii podobne niewielkie spadki, ale zatłoczone nabrzeża kontenerowe.

Publikacja: 25.07.2025 08:03

Porty w Europie pracują na pełnych obrotach

Port Gdańsk

Foto: Port Gdańsk

W pierwszym półroczu Port Gdańsk przeładował ponad 38,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największy udział w strukturze przeładunków wciąż mają paliwa płynne, które stanowią 50 proc. całkowitej ilości. 

Przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk były niższe w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku o 4,7 proc. Realizowane są one głównie przez spółkę Naftoport i po sześciu miesiącach 2025 roku osiągnęły poziom 19,2 mln ton. 

Nowe linie żeglugowe

Przeładunki drobnicy wzrosły o 12 proc., osiągając poziom 13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy skonteneryzowanej wzrosły o 14 proc., co przekłada się na ok. 11,6 mln ton przeładowanych towarów. Wzrost jest skutkiem uruchomienia nowych połączeń żeglugowych przez Mediterranean Shipping Company (MSC). Port Gdańsk dołączył do azjatyckich serwisów MSC – Britannia i Albatros, obsługując regularne połączenia m.in. z portami w Chinach, Korei Południowej i Wietnamie. 

Czytaj więcej

Restrukturyzacja intermodalnego gracza

Port zanotował 25-procentowy wzrost w grupie tzw. innych ładunków masowych, które osiągnęły poziom 1,9 mln ton. Szczególnie wysoki był wzrost masowo niewielkich przeładunków rudy – o 206 proc. w stosunku do ubiegłego roku i był to największy procentowy skok spośród wszystkich grup ładunkowych. 

Reklama
Reklama

Zgodnie z prognozami mniejsze ilości odnotowano w przypadku węgla, jego przeładunki sięgnęły 2,9 mln ton, o 12,4 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ub. Zmalały także przeładunki zbóż, do nieco ponad 1,1 mln ton, co oznacza spadek o 26 proc. – Port Gdańsk konsekwentnie i pragmatycznie buduje swoją pozycję lidera w regionie Morza Bałtyckiego. Dynamiczny rozwój segmentu kontenerowego, stabilna pozycja w przeładunkach paliw oraz wzrost w grupie ładunków masowych pokazują, że elastycznie reagujemy na zmiany w otoczeniu gospodarczym, społecznym i geopolitycznym – podkreśla prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć. – To wszystko przekłada się na stabilną sytuację finansową spółki i jest potwierdzeniem, że inwestycje w infrastrukturę portową, technologie i nowe kierunki logistyczne przynoszą wymierne efekty i budują odporność Portu Gdańsk dzisiaj i na przyszłość – wskazuje prezes.

Rentowność sprzedaży netto ukształtowała się na poziomie 56 proc., a wypracowany w ciągu półrocza zysk netto wyniósł 179,6 mln zł, co oznacza wzrost o 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.

Więcej kontenerów w Antwerpii

W pierwszym półroczu 2025 roku całkowite przeładunki portu Antwerpia-Brugia wyniosły 137,2 mln ton, co stanowi spadek o 4,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. 

Czytaj więcej

Piętrowe pociągi za siedem miliardów złotych

Wyróżniającym się trendem jest ciągły wzrost handlu ze Stanami Zjednoczonymi, wzmacniający silną pozycję portu Antwerpia-Brugia na szlakach transatlantyckich.

Ruch kontenerowy utrzymał się na dobrym poziomie, wzrastając o 3,6 proc. w tonażu (do 77 mln ton) i 3,7 proc. w TEU (6,91 mln TEU) w porównaniu z pierwszą połową 2024 r. Jednak utrzymujące się zatory obciążają przepustowość terminali; wyzwanie to odczuwalne jest w całej północno-zachodniej Europie. Do ich powstania przyczynia się kilka czynników. 

Reklama
Reklama

Kontenerowce przypływają nieregularnie z powodu zakłóceń sięgających kryzysu COVID-19, dodatkowo pogłębionych przez zmianę trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei w celu ominięcia Morza Czerwonego. Niedawne zmiany w aliansach kontenerowych doprowadziły tymczasowo do równoczesnych zawinięć statków i dużego wolumenu ładunków. 

Harmonogramy zawinięć stają się nieaktualne, co komplikuje planowanie pracy terminali: kontenery pozostają na miejscu dłużej, a statki przybywają z coraz większymi ładunkami. W rezultacie ich średni czas postoju wydłużył się do 7–8 dni, w porównaniu ze standardowymi 5 dniami. Przepełnione terminale wymagają dodatkowych przeładunków kontenerów, co dodatkowo obciąża personel i sprzęt. Ponadto działania krajowych związków zawodowych zwiększają presję operacyjną. 

Czytaj więcej

W Rosji załamała się sprzedaż samochodów ciężarowych

W pierwszej połowie 2025 roku ruch ze Stanami Zjednoczonymi wzrósł o 17,2 proc. do 16,4 mln ton. To potwierdza, że Stany Zjednoczone są drugim najważniejszym partnerem handlowym portu Antwerpia-Brugia, po Wielkiej Brytanii. Jednocześnie port ten pozostaje największym europejskim portem eksportowym do USA.

W pierwszym półroczu Port Gdańsk przeładował ponad 38,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największy udział w strukturze przeładunków wciąż mają paliwa płynne, które stanowią 50 proc. całkowitej ilości. 

Przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk były niższe w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku o 4,7 proc. Realizowane są one głównie przez spółkę Naftoport i po sześciu miesiącach 2025 roku osiągnęły poziom 19,2 mln ton. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Morski
Niepewny popyt na oceaniczną żeglugę
Morski
Bez ukraińskiego zboża terminale nie mają pracy
Morski
Park narodowy zamiast żeglugi
Morski
Nowe morskie terminale i promy
Morski
W polskich portach więcej kontenerów
Reklama
Reklama