Sankcje, ataki na statki i konieczność skierowania jednostek na dłuższe trasy, aby ominąć niebezpieczne akweny, podniosły ceny żeglugi. Stawki ubezpieczeniowe wzrosły z 0,3 proc. wartości statku przed atakami na Morzu Czerwonym, do 0,7-1,0 proc. w czerwcu tego roku, co oznacza wzrost kosztów żeglugi o co najmniej dziesiątki tys. dol. na trasę.
Tankowce
Kolejny, osiemnasty pakiet unijnych sankcji nałożył na kolejne 105 statków zakaz wpływania do unijnych portów. Łącznie takim zakazem objęte jest 444 jednostek. Unijne sankcje wpływają na rynek tankowców, na którym odczuwalna jest ciągła zmienność stawek wynajmu tankowców.
Czytaj więcej
Unijne przepisy zmuszające nadawców do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla sprzyjają rozwojowi of...
Analitycy Veson Nautical wskazują, że na rynek tankowców mają wpływ także duże ryzyko geopolityczne i zmiany w przepływach handlowych powodowane napięciami na Morzu Czerwonym. Dzienna stawka wynajmu bardzo dużego tankowca na ropę VLCC wyniosła w czerwcu 52 tys. dol., wynika z danych Ship Universe. To połowa stawki żądanej na początku 2023 roku.
Wykorzystanie tankowców rośnie na skutek przekierowania dalekodystansowych przewozów ropy naftowej z Atlantyku do Azji. Pomimo rosnącego popytu na tankowce, tych statków nie przybywa. Wysokie ceny żądane przez stocznie odstraszają armatorów.