Reklama

Niepewny popyt na oceaniczną żeglugę

Ceny na światowym runku morskim dyktuje popyt chińskiej gospodarki. Państwo Środka ma zadyszkę, przez co cierpią armatorzy.

Publikacja: 19.07.2025 11:51

Gazowiec „Lech Kaczyński” po rozładunkiem w terminalu gazowym w Świnoujście

Gazowiec „Lech Kaczyński” po rozładunkiem w terminalu gazowym w Świnoujście

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Sawicki

Sankcje, ataki na statki i konieczność skierowania jednostek na dłuższe trasy, aby ominąć niebezpieczne akweny, podniosły ceny żeglugi. Stawki ubezpieczeniowe wzrosły z 0,3 proc. wartości statku przed atakami na Morzu Czerwonym, do 0,7-1,0 proc. w czerwcu tego roku, co oznacza wzrost kosztów żeglugi o co najmniej dziesiątki tys. dol. na trasę. 

Tankowce

Kolejny, osiemnasty pakiet unijnych sankcji nałożył na kolejne 105 statków zakaz wpływania do unijnych portów. Łącznie takim zakazem objęte jest 444 jednostek. Unijne sankcje wpływają na rynek tankowców, na którym odczuwalna jest ciągła zmienność stawek wynajmu tankowców. 

Czytaj więcej

Nowe intermodalne połączenia do Hiszpanii

Analitycy Veson Nautical wskazują, że na rynek tankowców mają wpływ także duże ryzyko geopolityczne i zmiany w przepływach handlowych powodowane napięciami na Morzu Czerwonym. Dzienna stawka wynajmu bardzo dużego tankowca na ropę VLCC wyniosła w czerwcu 52 tys. dol., wynika z danych Ship Universe. To połowa stawki żądanej na początku 2023 roku. 

Wykorzystanie tankowców rośnie na skutek przekierowania dalekodystansowych przewozów ropy naftowej z Atlantyku do Azji. Pomimo rosnącego popytu na tankowce, tych statków nie przybywa. Wysokie ceny żądane przez stocznie odstraszają armatorów. 

Reklama
Reklama

Kluczowym krajem, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na transport ropy pozostają Chiny. Długofalowo na zmniejszenie popytu na transport tankowcami przyczyni się poprawa efektywności paliwowej i globalny spadek popytu na ropę. 

Masowce

Od początku roku wskaźnik popytu na masowce idzie w górę, osiągnął 2052 punkty, to jest blisko 3-krotnie przebił minimalną wartość uzyskaną na przełomie stycznia i lutego. Wytłumaczeniem trendu jest mała skala zamówień w ostatnich latach, która zmniejszyła portfel zamówień w sektorze masowców, co przełożyło się na niski wzrost podaży i lepszą równowagę rynkową, choć popyt pozostaje niepewny ze względu na cła i zakłócenia w handlu.

Analitycy Veson Nautical oczekują, że wyzwania gospodarcze Chin, zwłaszcza trudna sytuacja w sektorze nieruchomości i duże uzależnienie od eksportu, osłabią popyt na import suchych ładunków masowych w 2025 roku, co negatywnie wpłynie na równowagę rynkową.

Czytaj więcej

Przewoźnicy: działamy w warunkach gospodarczej przemocy

W dłuższej perspektywie spodziewają się wzrostu popytu na przewozy, m.in. z powodu otwarcia nowych szlaków handlowych, takich jak zwiększone dostawy rudy żelaza z Gwinei do Chin po otwarciu kopalni Simandou w 2026 roku. 

Kontenerowce 

Wskaźnik światowego popytu na przewozy kontenerowcami opracowany przez Drewery maleje od ponad roku. W ostatnim tygodniu zmalał o 2,6 proc. do 260 dol. za 40-stopowy kontener. Wskaźnik cen na trasie Szanghaj-Rotterdam zmalał w ostatnim tygodniu o 1 proc. do 3468 dol., co w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego oznacza 60-procentowy spadek. 

Reklama
Reklama

Ten trend raczej utrzyma się, ponieważ do służby wejdą nowe jednostki zamówione w ostatnich latach. Tylko w 2024 roku armatorzy podpisali ze stoczniami umowy na budowę 159 statków o pojemności co najmniej 14 tys. TEU.

Stocznie budują kontenerowce o łącznej pojemności 9,6 mln TEU (w tym 4,3 mln zamówione w 2024 roku), co stanowi 30,5 proc. pojemności światowej floty na 1 lipca 2025 roku, wynika z kwartalnika przygotowanego przez Braemar. Na dodatek znikoma liczba statków trafia na złom. W rezultacie nadpodaż sięgnie w 2028 roku 27 proc. pojemności floty, gdy w przyszłym roku wyniesie 18-19 proc. 

Gazowce

Produkcja LPG w USA wzrosła o 5,9 proc. w 2024 roku i prognozuje się, że wzrośnie o 4,2 proc. w 2025 roku, przy czym wzrost eksportu spowolni z powodu ograniczeń przepustowości terminali, ale oczekuje się, że przyspieszy od 2026 roku.

Czytaj więcej

Rynek odwrócił się od gazowych ciężarówek

Wzrost floty VLGC/VLAC wyniósł 10,9 proc. w 2024 roku, a średni roczny wzrost do 2028 r. ma wynieść 7,3 proc. 

Dzierżawa statku klasy VLGC w 2024 roku oznaczała wydatek rzędu 43,3 tys. dol. dziennie (w lutym 2023 roku stawki dochodziły do 83 tys. dol. za dzień) i analitycy Veson Nautical spodziewają się dalszego spadku czynszów, ponieważ do służby wchodzą kolejne gazowce i konkurencja powiększa się.

Sankcje, ataki na statki i konieczność skierowania jednostek na dłuższe trasy, aby ominąć niebezpieczne akweny, podniosły ceny żeglugi. Stawki ubezpieczeniowe wzrosły z 0,3 proc. wartości statku przed atakami na Morzu Czerwonym, do 0,7-1,0 proc. w czerwcu tego roku, co oznacza wzrost kosztów żeglugi o co najmniej dziesiątki tys. dol. na trasę. 

Tankowce

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Morski
Bez ukraińskiego zboża terminale nie mają pracy
Morski
Park narodowy zamiast żeglugi
Morski
Nowe morskie terminale i promy
Morski
W polskich portach więcej kontenerów
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Morski
Zbiornikowce dla floty cieni nadal w cenie
Reklama
Reklama