Reklama

Krok bliżej do terminala kontenerowego w Świnoujściu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 4 sierpnia oddalił skargi Stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern e.V. z siedzibą w Karlshagen i Stowarzyszenia Zielone Wyspy Świnoujście z siedzibą w Świnoujściu.

Publikacja: 05.08.2025 18:35

Krok bliżej do terminala kontenerowego w Świnoujściu

Foto: Terminal glebokowodny Swinoujscie

W ocenie Sądu organy rozstrzygające w sprawie wydały decyzje zgodne z prawem materialnym i przepisami postępowania administracyjnego. Uzyskały wymagane przepisami uzgodnienia i opinie. W postępowaniu odwoławczym GDOŚ przeprowadził dodatkowe postępowanie wyjaśniające (m.in. wezwał inwestora do wyjaśnienia wątpliwości i uzupełnienia dokumentacji sprawy), które przyczyniło się do szczegółowiej oceny oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko i pozwoliło na doprecyzowanie warunków realizacji przedsięwzięcia zawartych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Sąd wskazał ponadto, że Komisja Europejska wydała pozytywną opinię w tym przedmiocie oraz że odbyły się konsultacje transgraniczne zakończone protokołem podpisanym przez stronę polską i niemiecką. – Realizacja całej inwestycji będzie przebiegać zgodnie z planem – obiecuje wiceminister Arkadiusz Marchewka. – Nowe możliwości portu sprawią, że nasza konkurencyjność na Bałtyku zdecydowanie wzrośnie. Do Świnoujścia będą przypływać największe kontenerowce świata i co za tym idzie Polska będzie przejmować coraz większą część rynku transportowego w całym regionie – zapowiada wiceminister. 

Czytaj więcej

Daleka droga do wypłaty odszkodowań za zmowę cenową producentów ciężarówek

Wyrok jest nieprawomocny, stronom postępowania przysługuje możliwość jego zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpisu wyroku wraz z uzasadnieniem. 

Zarzuty niemieckie

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska przekazał 7 maja 2025 roku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę Stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern e.V. z siedzibą w Karlshagen oraz skargę Stowarzyszenia Zielone Wyspy Świnoujście z siedzibą w Świnoujściu na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 31 stycznia 2025 r. określającą środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”.

Reklama
Reklama

W skargach tych Stowarzyszenia wniosły o uchylenie w całości zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie zarzucając m.in. niedostateczne wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy, a zwłaszcza kwestii:

a) występowania w obszarze inwestycji amunicji chemicznej z czasów II wojny światowej, co w związku z brakiem wykluczenia jej obecności stwarza zagrożenie dla środowiska naturalnego w trakcie budowy terminala, jak również podczas eksploatacji szlaku żeglugowego;

b) militarnego przeznaczenia inwestycji, przez co nie wykluczono zagrożenia związanego z transportem środków bojowych dla środowiska naturalnego oraz nie wykluczono, że inwestycja nie stanowi zakładu o dużym ryzyku;

Czytaj więcej

Ekościema w logistyce na cenzurowanym

c) transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, zwłaszcza w zakresie wpływu na obszary chronione na terenie Republiki Federalnej Niemiec i wydanie w tym zakresie wadliwej decyzji;

d) wpływu planowanej inwestycji na ochronę gatunkową ssaków morskich oraz innych zwierząt przemieszczających się: nietoperzy, ryb i ptaków.

Reklama
Reklama

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w odpowiedzi na skargi wniósł o ich oddalenie.

Koleje remontują szlaki do portu

Do tego rozpocznie się jesienią, po opracowaniu planów, remont blisko 270 km możliwe, że najważniejszej trasy kolejowej na kresach zachodnich, czyli nadodrzanki. Trasa łączy południe kraju ze Świnoujściem i Szczecinem. Wart 500 mln zł (netto) remont zakończy się w drugiej połowie 2026 roku. – 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut – podkreśla wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. 

W 2024 roku PKP PLK zakończyła wartą ponad 1,5 mld zł modernizację w Szczecinie i Świnoujściu 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, wymiana 285 rozjazdów oraz przebudowa mostu nad rzeką Parnicą i 3 wiaduktów kolejowych w Szczecinie. 

W ocenie Sądu organy rozstrzygające w sprawie wydały decyzje zgodne z prawem materialnym i przepisami postępowania administracyjnego. Uzyskały wymagane przepisami uzgodnienia i opinie. W postępowaniu odwoławczym GDOŚ przeprowadził dodatkowe postępowanie wyjaśniające (m.in. wezwał inwestora do wyjaśnienia wątpliwości i uzupełnienia dokumentacji sprawy), które przyczyniło się do szczegółowiej oceny oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko i pozwoliło na doprecyzowanie warunków realizacji przedsięwzięcia zawartych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Morski
Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie
Morski
Porty w Europie pracują na pełnych obrotach
Morski
Niepewny popyt na oceaniczną żeglugę
Morski
Bez ukraińskiego zboża terminale nie mają pracy
Morski
Park narodowy zamiast żeglugi
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama