W ocenie Sądu organy rozstrzygające w sprawie wydały decyzje zgodne z prawem materialnym i przepisami postępowania administracyjnego. Uzyskały wymagane przepisami uzgodnienia i opinie. W postępowaniu odwoławczym GDOŚ przeprowadził dodatkowe postępowanie wyjaśniające (m.in. wezwał inwestora do wyjaśnienia wątpliwości i uzupełnienia dokumentacji sprawy), które przyczyniło się do szczegółowiej oceny oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko i pozwoliło na doprecyzowanie warunków realizacji przedsięwzięcia zawartych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Sąd wskazał ponadto, że Komisja Europejska wydała pozytywną opinię w tym przedmiocie oraz że odbyły się konsultacje transgraniczne zakończone protokołem podpisanym przez stronę polską i niemiecką. – Realizacja całej inwestycji będzie przebiegać zgodnie z planem – obiecuje wiceminister Arkadiusz Marchewka. – Nowe możliwości portu sprawią, że nasza konkurencyjność na Bałtyku zdecydowanie wzrośnie. Do Świnoujścia będą przypływać największe kontenerowce świata i co za tym idzie Polska będzie przejmować coraz większą część rynku transportowego w całym regionie – zapowiada wiceminister.
Czytaj więcej
Przewoźnicy, zniechęceni długim czasem oczekiwania na wypłatę odszkodowań za zmowę cenową produce...
Wyrok jest nieprawomocny, stronom postępowania przysługuje możliwość jego zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpisu wyroku wraz z uzasadnieniem.
Zarzuty niemieckie
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska przekazał 7 maja 2025 roku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę Stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern e.V. z siedzibą w Karlshagen oraz skargę Stowarzyszenia Zielone Wyspy Świnoujście z siedzibą w Świnoujściu na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 31 stycznia 2025 r. określającą środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”.