W polskich portach więcej kontenerów

Polskie porty raportują duży napływ skonteneryzowanych ładunków. Dla importerów dobrą wiadomością są malejące stawki frachtów.

Publikacja: 12.05.2025 13:23

W polskich portach więcej kontenerów

Foto: Port Gdynia

Nie odnotowaliśmy istotnych zmian w ilości planowanych kontenerów do wysyłki – zapewnia Sea Freight Country Manager Raben Sea & Air SE Dawid Graczyk. Natomiast statyki polskich terminali kontenerowych wskazują na ożywienie przeładunków. – Poprawiło się zatowarowanie magazynów spedycyjno-logistycznych w strefach przyportowych i wzrosła aktywność intermoadalu. Myślę jednak, że jest za wcześnie, by mówić o trwałej tendencji wzrostowej na naszym rynku, musimy poczekać na dane II kwartału – zaznacza przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Cykliczny wzrost czy chwilowe spiętrzenie?

Dodaje, że importowi sprzyja niski kurs dolara, paradoksalnie niskie stawki i poszukiwanie alternatywy przez chińskich eksporterów w obliczu restrykcyjne polityki celnej USA. 

Czytaj więcej

Rozpoczął się protest na granicy w Dorohusku

Właścicielka agencji celnej AC Porath Joanna Porath wskazuje, że sytuacja w polskich portach odzwierciedla typową sezonowość, gdzie po chińskim Nowym Roku obserwujemy naturalny wzrost wolumenu ładunków wiosną. – Ten cykliczny wzrost wynika z wznowienia produkcji w Chinach po świątecznej przerwie - następuje intensyfikacja produkcji i wysyłek, co przekłada się na zwiększony napływ towarów do polskich portów – tłumaczy Porath.

W pierwszym kwartale roku przeładunki kontenerów w Gdyni wzrosły o 26,5 proc. rok do roku. Łącznie od stycznia do marca terminale w Gdyni przeładowały 278 432 TEU. Port Gdańsk przeładował ich ponad 642 000 TEU, czyli 17 proc. więcej niż przed rokiem. 

Jednocześnie spadają stawki frachtowe. Wskaźnik Drewry WCI Composite spadł 8 maja o 1 proc. do 2076 dol. za kontener 40-stopowy, czyli o 80 proc. poniżej poprzedniego szczytu z września 2021 roku, wynoszącego 10 377 dol. Wskaźnik był jednak o 46 proc. wyższy niż średnia 1420 dol. w 2019 roku, czyli przed pandemią. 

Średni tegoroczny wskaźnik łączny dla całego rynku zamknął się na poziomie 2773 dol. za kontener 40-stopowy, czyli o 122 dol. D mniej niż 10-letnia średnia wynosząca 2895 dol. (zawyżona przez wyjątkowy okres Covid 2020-22).

Stawki frachtowe z Szanghaju do Rotterdamu spadły o 7 proc. lub 156 dol. do 2046 dol. za kontener 40-stopowy, a z Szanghaju do Genui spadły o 4 proc. lub 123 dol. do 2766 dol. za kontener 40-stopowy. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy

dyrektor Polskiego Biura Handlowego Portu w Hamburgu Maciej Brzozowski wyjaśnia, że malejące stawki to efekt przerzucenia przez armatorów część jednostek z Pacyfiku na Atlantyk, co zwiększyło podaż powierzchni transportowej i obniżyło stawki. – Co ciekawe, stawki na Pacyfiku są stawki zachowane – podkreśla Brzozowski. 

Drewry spodziewa się, że stawki będą mniej zmienne w nadchodzącym tygodniu, ponieważ przewoźnicy reorganizują swoje możliwości, aby odzwierciedlić zmieniającą się liczbę rezerwacji ładunków z Chin. 

Usprawnienia w drodze

Brzozowski przyznaje, że jest więcej ładunków w Hamburgu, jednak zastrzega, że brak danych, aby określić jaki jest powód rosnących przeładunków. Jest ich więcej także w portach Holandii i Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że importerzy zamówili je najprawdopodobniej w ubiegłym roku. 

Porath zwraca uwagę na wdrożenie w polskich portach systemów ICS2 i AIS Plus. – Digitalizacja ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej portów poprzez m.in.: usprawnienie odpraw celnych, co jest szczególnie ważne wobec sezonowych spiętrzeń ładunków, dokładniejsze śledzenie ładunków, co pomaga w zarządzaniu przepływami towarowymi, lepszą koordynację między różnymi podmiotami łańcucha logistycznego, zwiększenie bezpieczeństwa transportu. 

Czytaj więcej

Transport drogowy – najgorsze już minęło?

Te działania nabierają szczególnego znaczenia w kontekście globalnych zmian w łańcuchach dostaw, spowodowanych zmianami w amerykańskiej polityce celnej oraz niestabilną sytuacją geopolityczną, które mogą przekierować część strumieni handlowych. Polskie porty, przygotowując się technologicznie, zwiększają swoją konkurencyjność na europejskim rynku usług portowych – przekonuje Porath.

Nie odnotowaliśmy istotnych zmian w ilości planowanych kontenerów do wysyłki – zapewnia Sea Freight Country Manager Raben Sea & Air SE Dawid Graczyk. Natomiast statyki polskich terminali kontenerowych wskazują na ożywienie przeładunków. – Poprawiło się zatowarowanie magazynów spedycyjno-logistycznych w strefach przyportowych i wzrosła aktywność intermoadalu. Myślę jednak, że jest za wcześnie, by mówić o trwałej tendencji wzrostowej na naszym rynku, musimy poczekać na dane II kwartału – zaznacza przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Morski
Park narodowy zamiast żeglugi
Morski
Nowe morskie terminale i promy
Morski
Zbiornikowce dla floty cieni nadal w cenie
Morski
Czy Gdańsk skorzysta na wojnie celnej?
Morski
Słona cena za alternatywne paliwa statków