Reklama

W polskich portach więcej kontenerów

Polskie porty raportują duży napływ skonteneryzowanych ładunków. Dla importerów dobrą wiadomością są malejące stawki frachtów.

Publikacja: 12.05.2025 13:23

W polskich portach więcej kontenerów

Foto: Port Gdynia

Nie odnotowaliśmy istotnych zmian w ilości planowanych kontenerów do wysyłki – zapewnia Sea Freight Country Manager Raben Sea & Air SE Dawid Graczyk. Natomiast statyki polskich terminali kontenerowych wskazują na ożywienie przeładunków. – Poprawiło się zatowarowanie magazynów spedycyjno-logistycznych w strefach przyportowych i wzrosła aktywność intermoadalu. Myślę jednak, że jest za wcześnie, by mówić o trwałej tendencji wzrostowej na naszym rynku, musimy poczekać na dane II kwartału – zaznacza przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Cykliczny wzrost czy chwilowe spiętrzenie?

Dodaje, że importowi sprzyja niski kurs dolara, paradoksalnie niskie stawki i poszukiwanie alternatywy przez chińskich eksporterów w obliczu restrykcyjne polityki celnej USA. 

Czytaj więcej

Rozpoczął się protest na granicy w Dorohusku

Właścicielka agencji celnej AC Porath Joanna Porath wskazuje, że sytuacja w polskich portach odzwierciedla typową sezonowość, gdzie po chińskim Nowym Roku obserwujemy naturalny wzrost wolumenu ładunków wiosną. – Ten cykliczny wzrost wynika z wznowienia produkcji w Chinach po świątecznej przerwie - następuje intensyfikacja produkcji i wysyłek, co przekłada się na zwiększony napływ towarów do polskich portów – tłumaczy Porath.

W pierwszym kwartale roku przeładunki kontenerów w Gdyni wzrosły o 26,5 proc. rok do roku. Łącznie od stycznia do marca terminale w Gdyni przeładowały 278 432 TEU. Port Gdańsk przeładował ich ponad 642 000 TEU, czyli 17 proc. więcej niż przed rokiem. 

Reklama
Reklama

Jednocześnie spadają stawki frachtowe. Wskaźnik Drewry WCI Composite spadł 8 maja o 1 proc. do 2076 dol. za kontener 40-stopowy, czyli o 80 proc. poniżej poprzedniego szczytu z września 2021 roku, wynoszącego 10 377 dol. Wskaźnik był jednak o 46 proc. wyższy niż średnia 1420 dol. w 2019 roku, czyli przed pandemią. 

Średni tegoroczny wskaźnik łączny dla całego rynku zamknął się na poziomie 2773 dol. za kontener 40-stopowy, czyli o 122 dol. D mniej niż 10-letnia średnia wynosząca 2895 dol. (zawyżona przez wyjątkowy okres Covid 2020-22).

Stawki frachtowe z Szanghaju do Rotterdamu spadły o 7 proc. lub 156 dol. do 2046 dol. za kontener 40-stopowy, a z Szanghaju do Genui spadły o 4 proc. lub 123 dol. do 2766 dol. za kontener 40-stopowy. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy

dyrektor Polskiego Biura Handlowego Portu w Hamburgu Maciej Brzozowski wyjaśnia, że malejące stawki to efekt przerzucenia przez armatorów część jednostek z Pacyfiku na Atlantyk, co zwiększyło podaż powierzchni transportowej i obniżyło stawki. – Co ciekawe, stawki na Pacyfiku są stawki zachowane – podkreśla Brzozowski. 

Drewry spodziewa się, że stawki będą mniej zmienne w nadchodzącym tygodniu, ponieważ przewoźnicy reorganizują swoje możliwości, aby odzwierciedlić zmieniającą się liczbę rezerwacji ładunków z Chin. 

Reklama
Reklama

Usprawnienia w drodze

Brzozowski przyznaje, że jest więcej ładunków w Hamburgu, jednak zastrzega, że brak danych, aby określić jaki jest powód rosnących przeładunków. Jest ich więcej także w portach Holandii i Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że importerzy zamówili je najprawdopodobniej w ubiegłym roku. 

Porath zwraca uwagę na wdrożenie w polskich portach systemów ICS2 i AIS Plus. – Digitalizacja ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej portów poprzez m.in.: usprawnienie odpraw celnych, co jest szczególnie ważne wobec sezonowych spiętrzeń ładunków, dokładniejsze śledzenie ładunków, co pomaga w zarządzaniu przepływami towarowymi, lepszą koordynację między różnymi podmiotami łańcucha logistycznego, zwiększenie bezpieczeństwa transportu. 

Czytaj więcej

Transport drogowy – najgorsze już minęło?

Te działania nabierają szczególnego znaczenia w kontekście globalnych zmian w łańcuchach dostaw, spowodowanych zmianami w amerykańskiej polityce celnej oraz niestabilną sytuacją geopolityczną, które mogą przekierować część strumieni handlowych. Polskie porty, przygotowując się technologicznie, zwiększają swoją konkurencyjność na europejskim rynku usług portowych – przekonuje Porath.

Morski
Związkowcy mówią "nie" automatyzacji terminali morskich
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Morski
Port w Świnoujściu musi szybko znaleźć dzierżawcę terminala kontenerowego
Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama