Reklama

Restrukturyzacja intermodalnego gracza

Mająca siedzibę we Frankfurcie nad Menem spółka Helrom została zmuszona do restrukturyzacji. Jej pociągi nadal kursują.

Publikacja: 24.07.2025 13:01

Restrukturyzacja intermodalnego gracza

Foto: Helrom

Szef sprzedaży Helrom Bruno Weissmann podał na Li 18 lipca, że Helrom musiał podać się restrukturyzacji. „Nie jest to początek zmian, a nie koniec podróży” zapewnia Weissmann. Dodaje, że firma koncentruje się na obsłudze korytarzy północ-południe oraz wschód-zachód. Zaznacza, że pociągi jeżdżą w całości wypełnione naczepami. Przyznał, że firma porzuciła obsługę tras niedochodowych, wypuszcza składy na 5 tras mając 12 wydzierżawionych lokomotyw: 8 z Beacon Rail i 4 Cargounit. 

Zaledwie w maju firma podała, o zdobyciu 32,9mln euro nowego finansowania ze strony Société Générale oraz DAL Deutsche Anlagen-Leasing. W czerwcu 2023 roku strony podpisały podobne porozumienie, które miało zapewnić fundusze na zakup kolejnych 120 wagonów. 

Czytaj więcej

Kolejarze będą manifestować na drogach

Helrom jest właścicielem patentu na wagony kieszeniowe nazwane Megaswing. Podobnie jak wagony francuskiej firmy Lohr, część ładunkowa wysuwana jest jednym końcem na bok, aby wprowadzić nań naczepę. Do załadunku potrzebny jest płaski, utwardzony teren. Pełen pociąg zabiera 36 naczep. 

Pierwsze połączenie Helrom uruchomił w styczniu 2021 roku (z Dusseldorfu do Wiednia). Większość wagonów wyprodukowała firma Greenbrier w Świdnicy.

Reklama
Reklama

Prestiżowym projektem jest trasa z Lebeny na Węgrzech do Regensburga. Połączenie ruszyło po rocznych przygotowaniach, w kwietniu 2024 roku. Specjalnie dla niego odnowiono terminal w Lebeny, który stał nieużywany. Usługa zastąpiła 360 ciężarówek, a liczba kierowców do obsługi połączenia zmalała o 40 proc. 

Rozładunek i załadunek 36 naczep trwa 3 godziny. Tysiąckilometrową trasę do Regensburga pociąg pokonuje w 24 godziny. Jedynym klientem na tej trasie jest Audi, a za część drogową odpowiada holenderski Duvenbeck, który obsługuje 95 proc. dostaw do fabryk Audi.  

Nie udało się uruchomić linii Katowice / Zabrze – Dusseldorf, przewidzianego na 6 par pociągów tygodniowo. 

Prof. SGH Wojciech Paprocki przyznaje, że kolejowe przewozy ładunków w naczepach są dość popularnym rozwiązaniem. Wskazuje na analizę danych przedstawionych przez UIRR (Union internationale des societes de transport combine Rail-Route) – Międzynarodowe Stowarzyszenie Kombinowanego Przewozu Drogowo – Kolejowego z której wynika, że przewozy naczep w 2024 r. wzrosły ogółem jedynie o 1,19%. Przy wzroście przewozów w relacjach krajowych (11,68%) wystąpił bardzo niewielki spadek przewozów w relacjach międzynarodowych (-0,83%). – Z opublikowanych danych wynika, że mimo zapowiedzi, że rośnie deficyt kierowców, dostęp do usług przewoźników drogowych w Europie w 2024 r. nie był na tyle utrudniony, aby silnie wzrosło zainteresowanie transportem kombinowanym w zakresie przewozów naczep – podkreśla Paprocki. 

Czytaj więcej

Duże problemy z tachografami najnowszej generacji

Przewoźnicy kolejowi nie wypracowali jednolitego standardu w transporcie naczep. Poza Helrom i Lohr jest jeszcze wykorzystywany system ładowania naczep od góry. Nie są one ze sobą kompatybilne. Część spółek kolejowych koncentruje się na przewozach kontenerów, oferując 45-stopowe pojemniki. Mają one taką samą objętość jak typowe naczepy. 

Szef sprzedaży Helrom Bruno Weissmann podał na Li 18 lipca, że Helrom musiał podać się restrukturyzacji. „Nie jest to początek zmian, a nie koniec podróży” zapewnia Weissmann. Dodaje, że firma koncentruje się na obsłudze korytarzy północ-południe oraz wschód-zachód. Zaznacza, że pociągi jeżdżą w całości wypełnione naczepami. Przyznał, że firma porzuciła obsługę tras niedochodowych, wypuszcza składy na 5 tras mając 12 wydzierżawionych lokomotyw: 8 z Beacon Rail i 4 Cargounit. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Szynowy
Piętrowe pociągi za siedem miliardów złotych
Szynowy
Kolejarze będą manifestować na drogach
Szynowy
Nowe intermodalne połączenia do Hiszpanii
Szynowy
Kontenery nie pojadą na wschód
Szynowy
Malepszak: CPK nie może być porażką ekonomiczną i społeczną
Reklama
Reklama