W 2040 roku dalekobieżne przewozy kolejowe sięgną 115 mln pasażerów według prognozy bazowej i 131 mln według optymistycznej, przewiduje spółka CPK. W 2030 roku pasażerów będzie 103-113 mln, wynika z tej samej prognozy. PKP Intercity zakłada, że w 2030 roku przewiezie 110 mln pasażerów.
Spółka CPK przeprowadziła największą aktualizację Pasażerskiego Modelu Transportowego i podkreśla dużą zgodność prognoz z rzeczywistymi wynikami. Na ten rok PMT przewiduje przewozy dalekobieżne na poziomie 84 mln pasażerów, gdy PKP Intercity zakłada 83,6 mln.
Czytaj więcej
Marszałkowie województw inwestują w kolejowe przewozy aglomeracyjne, rząd wspiera je inwestycjami...
Zatem możliwe jest, że w 2040 roku z dalekobieżnych przewozów kolejowych skorzysta 140 mln osób, jak wynika z PMT. – To 4-5 podróży rocznie na mieszkańca, podobnie jak na dojrzałych rynkach i taka częstotliwość jest możliwa do uzyskania nawet przy spadku populacji – zastrzega wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Trzy razy większe potoki
GUS oblicza, że w 2040 roku populacja Polski zmaleje do 35,3 mln osób. Wiceminister podkreśla, że PMT ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego planowania rozbudowy sieci kolejowej. – Budowa kolei dla CPK to 78 mld zł, gdy samo lotnisko CPK pochłonie 42 mld zł. Ważne zatem jest, aby prognozy były jak najbardziej rzetelne i zapewniły efektywne wydatkowanie publicznych pieniędzy. CPK nie może być porażką ekonomiczną i społeczną – podkreśla wiceminister.