Reklama

Piętrowe pociągi za siedem miliardów złotych

PKP Intercity rozstrzyga jeden z kluczowych dla spółki przetargów na pociągi wielkopojemne. Drugi, na szybkie składy KDP jest w przygotowaniu.

Publikacja: 23.07.2025 18:10

Piętrowe pociągi za siedem miliardów złotych

Foto: PKP Intercity

Oferty złożyło dwóch producentów: Alstom Polska i Stadler Polska. Francuska firma zaoferowała 42 pojazdy w cenie 4 107,6 mln zł, a serwis przez 30 lat na 2 779,4 mln zł. Szwajcarska firma zaproponowała pociągi w cenie 3 990 mln zł i utrzymanie pojazdów za 3 271,4 mln zł. Zamawiający przewiduje możliwość poszerzenia zamówienia o dodatkowe 30 pojazdów. 

Przewoźnik podda oferty dokładnej weryfikacji, co potrwa kilka tygodni. Dopiero wtedy wyłoni zwycięzcę przetargu. Niezależnie od wyboru dostawcy, piętrusy będą produkowane w Polsce: w Chorzowie (Alstom) lub w Siedlcach (Stadler).  

Czytaj więcej

Co dziesiąta firma kurierska z długami

Ezety tańsze od składów wagonowych

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) o prędkości 200 km/h przewidziane są do obsługi popularnych krajowych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku. 

Przewoźnik szacuje, że w 2030 roku z jego usług skorzysta 109 mln pasażerów, o niemal 60% więcej względem 2023 roku. Dla obsłużenia rosnących potoków pasażerskich PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dużych prędkości w październiku 2024 roku. 

Reklama
Reklama

Trzy miesiące trwały rozmowy z producentami posiadającymi doświadczenie w produkcji tego typu pociągów, mające na celu wspólne sprawdzenie rozwiązań technicznych oraz możliwości realizacji zamówienia. Piętrowe ezt są tańsze w eksploatacji niż składy wagonowe, to są tańsze również w zakupie, co będzie miało znaczenie po otwarciu w 2030 roku rynku na konkurencję. 

Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając minimum 480 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz regulowanym oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Pojazdy będą posiadały część pierwszej klasy i drugiej klasy, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Będą również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. 

Czytaj więcej

Kolejarze będą manifestować na drogach

Trzecie podejście do piętrusów

To już kolejne podejście PKP Intercity do zakupu pociągów piętrowych. W 2021 roku przewoźnik ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 38 piętrowych pociągów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi (w zakres przedmiotu zamówienia wchodziło wyłącznie świadczenie usług utrzymania dostarczonych lokomotyw przez okres 72 miesięcy). 

Na początku 2023 roku został on unieważniony. Jedyna złożona oferta, której wartość wynosiła ponad 7,8 mld zł brutto, znacząco przewyższyła zakładany budżet o 2,4 mld zł brutto. 

W tym samym roku spółka ogłosiła nowe postępowanie, którego przedmiot pozostał ten sam, ale zmianie uległy niektóre elementy związane z realizacją zamówienia. Złożona oferta opiewała na kwotę ponad 8,5 mld zł netto. Na początku 2024 roku przetarg został unieważniony, a PKP Intercity podjęło decyzję o zakupie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Duże problemy z tachografami najnowszej generacji

Przewoźnik przygotowuje kolejny ważny przetarg, tym razem na 26 pociągów dużych szybkości (z możliwą opcją na 20). Faworytem jest Siemens, który skierował na próby do Żmigrodu pociąg Velaro rozpędzający się do 320 km/h. 

 

Oferty złożyło dwóch producentów: Alstom Polska i Stadler Polska. Francuska firma zaoferowała 42 pojazdy w cenie 4 107,6 mln zł, a serwis przez 30 lat na 2 779,4 mln zł. Szwajcarska firma zaproponowała pociągi w cenie 3 990 mln zł i utrzymanie pojazdów za 3 271,4 mln zł. Zamawiający przewiduje możliwość poszerzenia zamówienia o dodatkowe 30 pojazdów. 

Przewoźnik podda oferty dokładnej weryfikacji, co potrwa kilka tygodni. Dopiero wtedy wyłoni zwycięzcę przetargu. Niezależnie od wyboru dostawcy, piętrusy będą produkowane w Polsce: w Chorzowie (Alstom) lub w Siedlcach (Stadler).  

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Szynowy
Kolejarze będą manifestować na drogach
Szynowy
Nowe intermodalne połączenia do Hiszpanii
Szynowy
Kontenery nie pojadą na wschód
Szynowy
Malepszak: CPK nie może być porażką ekonomiczną i społeczną
Szynowy
Aglomeracyjny sukces kolei
Reklama
Reklama