W pierwszym kwartale koleje przewiozły 680,7 tys. TEU o masie 6,63 mln ton. Jest to odpowiednio o 3,55 proc. więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego i 2,49 proc. mniej. Praca przewozowa zmalała o 3,88 proc. do 2,21 mld tkm, podał Urząd Transportu Kolejowego.
Udział przewozów kontenerów w pracy kolei w Polsce sięgnął 16,56 proc. i jest to najwyższa wartość w historii polskich przewozów kolejowych. Największy udział zdobyło PCC Intermodal (21,91 proc.), przed PKP Cargo (18,80 proc.) i DB Cargo Polska (13,51 proc.).
Stabilizacja na wysokim poziomie
UTK uważa, że można mówić o stabilizacji na wysokim poziomie, mimo wyzwań gospodarczych, co uwidacznia potencjał tego segmentu rynku i jego rosnącą rolę w krajowym łańcuchu dostaw. – Transport intermodalny jest filarem nowoczesnej kolei. Jego dynamiczny rozwój w ostatnich latach pokazuje, że polska kolej skutecznie odpowiada na wyzwania związane z transformacją logistyczną. Dane za pierwszy kwartał 2025 r. potwierdzają, że rynek intermodalny utrzymuje wysoką stabilność – wskazuje prezes UTK Ignacy Góra.
Czytaj więcej
Inwestorzy coraz częściej skłaniają się do budowy magazynów na Lubelszczyźnie, która szybko dogan...
Z wyników zadowolone są także spółki logistyczne. – Nasze wyniki za ten okres były wzrostowe w porównaniu do końca 2024 roku oraz pierwszego kwartału 2024. W drugim kwartale utrzymaliśmy podobny poziom przewozów, z niewielkim spadkiem wynikającym z sezonowości i mniejszej liczby kontenerów – dodaje dyrektor zarządzająca ds. Handlu i Obsługi Klienta Loconi Intermodal Agnieszka Ryband.