Dwa-trzy lata temu mieliśmy duży kryzys, który uwidocznił właścicielowi słabe strony producenta. Zaczęliśmy pracować nad klientami i stosować metody jakich nauczyłem się podczas mojej długiej pracy za granicą. Dziś Skoda już nie jest obciążeniem dla właściciela, rozwinęła się na rynku europejskim i poza nim. Zaczęliśmy prowadzić sprzedaż nie tylko dla rządowych operatorów, ale i odbiorców komercyjnych, czego przykładem może być wart 300 mln euro kontrakt z Arrivą na pociągi jadące z maksymalną prędkością 200 km/h. Drugi to wyceniana na blisko 400 mln euro umowa na hybrydowe pociągi dla operatora Regio Jet.
Współpraca z prywatnymi, komercyjnymi przewoźnikami jest zupełnie inna niż z rządowymi organizacjami. Politycznie wspieranym celem jest, aby w 2030 roku prywatni przewoźnicy mieli 30 proc. rynku. Ma to sens ekonomiczny i jest dobre dla klienta.
Jaka jest wartość zebranych przez Skodę zamówień?
Mamy portfel zamówień wart 4 mld euro i pilnuję, aby ich wartość nie przekraczała naszych zdolności produkcyjnych, stosunek wartości zamówień do wartości rocznej produkcji wynosi 1,3-1,5 i odzwierciedla nasze zdolności produkcyjne.
Czy firma zamierza inwestować w nowe zakłady?
Nasza zdolność produkcyjna to 6-7 mln roboczogodzin rocznie i jesteśmy blisko wypełnienia możliwości produkcyjnych. Niektóre działy bardziej obciążone niż inne, ale ogólnie poziom wypełnienia obecnych możliwości produkcyjnych jest bliski maksymalnego i właściciele muszą zdecydować co dalej. Nie wykluczam otwarcia nowego zakładu, ale patrzymy na przejęcia, w tym na naszym europejskim podwórku. Jesteśmy w kontakcie z Talgo, szukamy możliwości kooperacji konsorcjum lub bliższej współpracy, ponieważ dostrzegamy synergie produktowe i geograficzne obsługiwanych rynków. Możliwa jest także współpraca z innymi graczami. Do czeskich kolei dostarczamy wspólnie z Siemens Mobility pociągi, ale interesuje nas również współpraca z krajami Europy Środkowej (V4), które są podobne kulturowo co ułatwia wzajemne zrozumienie. Polska inicjatywa Trójmorza to projekt ważny i wierzę w niego, bo łączy kolej krajów regionu od Bałtyku po Rumunię i Czechy, tworząc infrastrukturę i interoperacyjność połączeń.
Rozmawiał Robert Przybylski
Petr Novotný jest absolwentem Uniwersytetu ekonomicznego w Pradze, pracował w Deloitte oraz Scanii, w październiku 2023 roku został prezesem Skoda Group.