Reklama

Potężny kredyt dla Pesy

Bydgoski producent taboru szybowego zakończył etap restrukturyzacji. Banki uznały, że mogą bezpiecznie podpisać umowy na kredyt obrotowy i gwarancyjny.

Publikacja: 18.12.2025 16:09

Potężny kredyt dla Pesy

Nowa hala montażu pociągów Pesa i magazyn części, Bydgoszcz, stan XII 2025

Foto: Pesa

Pesa Bydgoszcz podpisała strategiczną umowę finansowania o wartości do 6,8 mld zł z konsorcjum, w którego skład weszło ponad 20 polskich i zagranicznych instytucji finansowych. – W skład konsorcjum weszły zarówno wiodące instytucje, które dotychczas współpracowały z Pesa, jak i nowe podmioty o zasięgu globalnym. To wyraźny sygnał ze strony rynków finansowych, że działania spółki są pozytywnie odbierane i budzą zaufanie. Zawarcie umowy stanowi nową jakość w finansach firmy, zabezpiecza jej potrzeby rozwojowe i otwiera drogę do dalszej ekspansji – tłumaczy wiceprezes ds. finansowych Pesa Robert Tafiłowski. 

Kredyt obrotowy i gwarancje

Umowa przewiduje kredyt obrotowy w wysokości 1,8 mld zł oraz gwarancje kontraktów dla kontraktów rozpoczętych, jak i dla nowych kontaktów które będą pozyskane w najbliższych latach, w wysokości 5 mld zł. W ramach oddzielnej umowy Europejski Bank Inwestycyjny udzielił Pesie kredytu obrotowego w wysokości 210 mln zł. 

Czytaj więcej

Czy przewoźnicy mogą bezkarnie demolować rozkład jazdy pociągów?

Częścią procesu porządkowania finansów Pesa jest także zakończenie w sądzie arbitrażowym sporu z PKP Intercity dotyczącego odszkodowań za dostawy Dartów. 

W rezultacie przeglądu Pesa w rankingach bankowych awansowała do klasy „Stabilny rozwój”, co dla spółki oznacza oficjalny koniec restrukturyzacji i niższy koszt pieniądza. 

Reklama
Reklama

Fundusze niezbędne są dla stabilnego rozwoju producenta, zwiększeniu nakładów na innowacje (w przygotowaniu jest nowa generacja pojazdów: wielosystemowych i zeroemisyjnych, zgodnie ze Strategią 2030+) a także umocnieniu wytwórcy na rynkach zagranicznych, w tym m.in. rozwój sieci centrów serwisowych (np. w Czechach i Rumunii).

Wnętrze nowej hali montażowej pociągów Pesa, stan XII 2025

Foto: Pesa

W halach bydgoskiej fabryki realizowane są m.in. dostawy pojazdów 847 dla Ceskich Drah, kontrakt rumuński, ezety dla ŁKA i Kolei Dolnośląskich, tramwaje dla Krakowa, Śląska, Torunia, lokomotywy dla Intercity, RCP i Orlen Kolej oraz będące kolejnym ważnym krokiem w rozwoju Pesa produkowane dla czeskiego przewoźnika RegioJet elektryczne zespoły trakcyjne na linię R9, dwunapięciowe i rozpędzające się do 200 km/h. 

Produkcja podwoi się

Bydgoski producent zwiększa przerób z 2,5 mld zł w tym roku do 4 mld zł w nadchodzących latach dzięki zdobyciu krajowych i zagranicznych zamówień. – Pesa po przejęciu przez PFR i udanej restrukturyzacji konsekwentnie realizuje przyjętą Strategię 2030+. Jej efektem są dobre wyniki finansowe, rosnąca z roku na rok EBITDA, a przede wszystkim zamówienia od polskich i zagranicznych klientów. Spółka ma w portfelu zamówienia o wartości ponad 15 mld zł. Do ich realizacji oraz dalszej ekspansji rynkowej konieczne były dwa elementy – zwiększenie zasobów produkcyjnych i refinansowanie działalności. Realizowany od 2024 roku program inwestycyjny dzięki robotyzacji, automatyzacji spawania laserowego oraz modernizacji technologii pozwoli podwoić możliwości produkcyjne w bydgoskich zakładach Grupy. Rozmowy i negocjacje dotyczące nowego modelu finansowania działalności Pesa prowadzone były jednocześnie z realizacją programu inwestycyjnego – przypomina Piotr Matczuk, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, właściciela Pesa. 

Czytaj więcej

Wyścigi producentów pociągów

Pesa uruchamia w Bydgoszczy, na terenach SSE nową halę produkcyjną i leżący obok niej magazyn wysokiego składowania. Inwestycje pomogą zrealizować zamówienia, także zagraniczne. Pesa jest obecna od lat na rynkach zagranicznych. Jej pociągi jeżdżą w barwach przewoźników czeskich, niemieckich, rumuńskich oraz w Ghanie, a tramwaje używane są w Rumunii i krajach nadbałtyckich. Pesa ma kilkanaście zagranicznych homologacji i zatrudnia blisko 4 tysiące pracowników w zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim.

Szynowy
Czy przewoźnicy mogą bezkarnie demolować rozkład jazdy pociągów?
Szynowy
Wyścigi producentów pociągów
Szynowy
Dworzec Centralny: 50 lat i miliard pasażerów
Szynowy
Baltic Hub konkuruje z terminalami w Odessie
Szynowy
PKP Cargo ma zysk, ale kurs akcji spadł o 10 proc.
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama