Reklama

Nowe intermodalne połączenia do Hiszpanii

Unijne przepisy zmuszające nadawców do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla sprzyjają rozwojowi oferty intermodalnej, nawet na kierunkach do tej pory nie spotykanych.

Publikacja: 18.07.2025 22:29

Nowe intermodalne połączenia do Hiszpanii

Foto: DFDS

Duński przewoźnik DFDS uruchomił połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii. Nowa linia otwiera drogę do kolejnego korytarza multimodalnego z Polski do Hiszpanii, łączącego transport kolejowy z Karsznic do Rotterdamu z nową trasą morską do Galicji. – Tak zorganizowany transport trwa zaledwie 7 dni – podkreśla Business Development Manager w DFDS Seaways Michał Ciułany. 

Przypomina, że firma od kilkunastu miesięcy oferuje połączenia kolejowe z Polski do Holandii, łącząc je z serwisami promowymi DFDS do Wielkiej Brytanii. – Teraz poszerzamy ofertę o nowe połączenie do Hiszpanii – również w formule multimodalnej podkreśla Ciułany.  

Atrakcyjne południe

W kwietniu 2025 minął rok od momentu uruchomienia pociągu Karsznice – Rotterdam. Trasa ta jest realizowana przy współpracy z Agromexem, organizowane są 2 wyjazdy tygodniowo, na jednym pociągu można przewieźć 38 naczep. – Wskaźniki jakościowe tego połączenia są bardzo wyśrubowane, w 2024 roku oraz przez 5 miesięcy bieżącego roku nasz “on-time performance” wynosił 90 %, a transit time Polska – UK jest korzystny i wynosi zaledwie 5-7 dni – zaznacza dyrektor operacyjny w DFDS Poland Jarosław Rencławowicz.

Czytaj więcej

Przewoźnicy: działamy w warunkach gospodarczej przemocy

Transportowane są naczepy typu huckepack oraz non-huckepack.

Reklama
Reklama

Połączenie do Hiszpanii (z tą różnicą, że jest w całości kolejowe) oferuje także CLIP Intermodal, pociągi jeżdżą do Can Tunis Barcelona. Od 15 września gęstość połączeń z Barceloną wzrośnie. Firma posiada 200 własnych kontenerów 45 HCPW, 150 naczep intermodalnych, 660 wagonów intermodalnych oraz 30 ciągników siodłowych. W obecnych połączeniach CLIP planuje przewozić 60 proc. własnych jednostek, a 40 proc. jednostek innych przewoźników. 

Oba typy intermodalnego transportu mają jedną zaletę – mogą wykazać się mniejszą emisją CO2, co interesuje niektórych klientów. 

Nowe kierunki planuje obsługiwać także Grupa PKP Cargo. – Zwiększamy nasz udział w korytarzu północ-południe. Jesteśmy też w trakcie działań, które w następstwie pozwolą nam wraz z naszymi partnerami biznesowymi realizować przewozy między Europą a Azją, uwzględniając takie kierunki jak Kazachstan, Uzbekistan, Turkmenistan, czy wreszcie Chiny – wylicza prezes PKP Cargo Connect Piotr Sadza. 

Dla importerów oraz eksporterów

Rozwój, choć w skali krajowej, odnotowuje także Loconi. Operator połączy terminale BCT i GCT w porcie Gdynia, a terminalem Łódź Centrostal. Są to dwa stałe kursy tygodniowo na trasie Gdynia – Łódź w obu kierunkach (import/eksport). 

Czytaj więcej

Rynek odwrócił się od gazowych ciężarówek

Jest to kolejny etap rozbudowy krajowej siatki przewozów – po wdrożonym w 2024 roku regularnym połączeniu Gdańsk (Baltic Hub) – Łódź. – To istotne zarówno dla eksporterów, jak i importerów, którzy oczekują stabilnych, terminowych i zrównoważonych rozwiązań transportowych – podkreśla kierownik Działu Sprzedaży w Loconi Intermodal Paulina Pasierbiewicz. 

Reklama
Reklama

Branża kolejowa spodziewa się dobrego roku w przewozach intermodalnych. Już w pierwszym kwartale koleje przewiozły 680,7 tys. TEU o masie 6,63 mln ton. Jest to odpowiednio o 3,55 proc. więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego i 2,49 proc. mniej. Praca przewozowa zmalała o 3,88 proc. do 2,21 mld tkm, podał Urząd Transportu Kolejowego. 

Udział przewozów kontenerów w pracy kolei w Polsce sięgnął 16,56 proc. i jest to najwyższa wartość w historii polskich przewozów kolejowych.

 

Duński przewoźnik DFDS uruchomił połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii. Nowa linia otwiera drogę do kolejnego korytarza multimodalnego z Polski do Hiszpanii, łączącego transport kolejowy z Karsznic do Rotterdamu z nową trasą morską do Galicji. – Tak zorganizowany transport trwa zaledwie 7 dni – podkreśla Business Development Manager w DFDS Seaways Michał Ciułany. 

Przypomina, że firma od kilkunastu miesięcy oferuje połączenia kolejowe z Polski do Holandii, łącząc je z serwisami promowymi DFDS do Wielkiej Brytanii. – Teraz poszerzamy ofertę o nowe połączenie do Hiszpanii – również w formule multimodalnej podkreśla Ciułany.  

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Szynowy
Kontenery nie pojadą na wschód
Szynowy
Malepszak: CPK nie może być porażką ekonomiczną i społeczną
Szynowy
Aglomeracyjny sukces kolei
Szynowy
Więcej kontenerów i mniej węgla w PKP Cargo
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Szynowy
Pesa wprowadza nową generację lokomotyw elektrycznych
Reklama
Reklama