Reklama

Nowe intermodalne połączenia do Hiszpanii

Unijne przepisy zmuszające nadawców do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla sprzyjają rozwojowi oferty intermodalnej, nawet na kierunkach do tej pory nie spotykanych.

Publikacja: 18.07.2025 22:29

Nowe intermodalne połączenia do Hiszpanii

Foto: DFDS

Duński przewoźnik DFDS uruchomił połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii. Nowa linia otwiera drogę do kolejnego korytarza multimodalnego z Polski do Hiszpanii, łączącego transport kolejowy z Karsznic do Rotterdamu z nową trasą morską do Galicji. – Tak zorganizowany transport trwa zaledwie 7 dni – podkreśla Business Development Manager w DFDS Seaways Michał Ciułany. 

Przypomina, że firma od kilkunastu miesięcy oferuje połączenia kolejowe z Polski do Holandii, łącząc je z serwisami promowymi DFDS do Wielkiej Brytanii. – Teraz poszerzamy ofertę o nowe połączenie do Hiszpanii – również w formule multimodalnej podkreśla Ciułany.  

Atrakcyjne południe

W kwietniu 2025 minął rok od momentu uruchomienia pociągu Karsznice – Rotterdam. Trasa ta jest realizowana przy współpracy z Agromexem, organizowane są 2 wyjazdy tygodniowo, na jednym pociągu można przewieźć 38 naczep. – Wskaźniki jakościowe tego połączenia są bardzo wyśrubowane, w 2024 roku oraz przez 5 miesięcy bieżącego roku nasz “on-time performance” wynosił 90 %, a transit time Polska – UK jest korzystny i wynosi zaledwie 5-7 dni – zaznacza dyrektor operacyjny w DFDS Poland Jarosław Rencławowicz.

Czytaj więcej

Przewoźnicy: działamy w warunkach gospodarczej przemocy

Transportowane są naczepy typu huckepack oraz non-huckepack.

Reklama
Reklama

Połączenie do Hiszpanii (z tą różnicą, że jest w całości kolejowe) oferuje także CLIP Intermodal, pociągi jeżdżą do Can Tunis Barcelona. Od 15 września gęstość połączeń z Barceloną wzrośnie. Firma posiada 200 własnych kontenerów 45 HCPW, 150 naczep intermodalnych, 660 wagonów intermodalnych oraz 30 ciągników siodłowych. W obecnych połączeniach CLIP planuje przewozić 60 proc. własnych jednostek, a 40 proc. jednostek innych przewoźników. 

Oba typy intermodalnego transportu mają jedną zaletę – mogą wykazać się mniejszą emisją CO2, co interesuje niektórych klientów. 

Nowe kierunki planuje obsługiwać także Grupa PKP Cargo. – Zwiększamy nasz udział w korytarzu północ-południe. Jesteśmy też w trakcie działań, które w następstwie pozwolą nam wraz z naszymi partnerami biznesowymi realizować przewozy między Europą a Azją, uwzględniając takie kierunki jak Kazachstan, Uzbekistan, Turkmenistan, czy wreszcie Chiny – wylicza prezes PKP Cargo Connect Piotr Sadza. 

Dla importerów oraz eksporterów

Rozwój, choć w skali krajowej, odnotowuje także Loconi. Operator połączy terminale BCT i GCT w porcie Gdynia, a terminalem Łódź Centrostal. Są to dwa stałe kursy tygodniowo na trasie Gdynia – Łódź w obu kierunkach (import/eksport). 

Czytaj więcej

Rynek odwrócił się od gazowych ciężarówek

Jest to kolejny etap rozbudowy krajowej siatki przewozów – po wdrożonym w 2024 roku regularnym połączeniu Gdańsk (Baltic Hub) – Łódź. – To istotne zarówno dla eksporterów, jak i importerów, którzy oczekują stabilnych, terminowych i zrównoważonych rozwiązań transportowych – podkreśla kierownik Działu Sprzedaży w Loconi Intermodal Paulina Pasierbiewicz. 

Reklama
Reklama

Branża kolejowa spodziewa się dobrego roku w przewozach intermodalnych. Już w pierwszym kwartale koleje przewiozły 680,7 tys. TEU o masie 6,63 mln ton. Jest to odpowiednio o 3,55 proc. więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego i 2,49 proc. mniej. Praca przewozowa zmalała o 3,88 proc. do 2,21 mld tkm, podał Urząd Transportu Kolejowego. 

Udział przewozów kontenerów w pracy kolei w Polsce sięgnął 16,56 proc. i jest to najwyższa wartość w historii polskich przewozów kolejowych.

 

Duński przewoźnik DFDS uruchomił połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii. Nowa linia otwiera drogę do kolejnego korytarza multimodalnego z Polski do Hiszpanii, łączącego transport kolejowy z Karsznic do Rotterdamu z nową trasą morską do Galicji. – Tak zorganizowany transport trwa zaledwie 7 dni – podkreśla Business Development Manager w DFDS Seaways Michał Ciułany. 

Przypomina, że firma od kilkunastu miesięcy oferuje połączenia kolejowe z Polski do Holandii, łącząc je z serwisami promowymi DFDS do Wielkiej Brytanii. – Teraz poszerzamy ofertę o nowe połączenie do Hiszpanii – również w formule multimodalnej podkreśla Ciułany.  

Pozostało jeszcze 83% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Szynowy
Lider przewozów intermodalnych umocnił się
Szynowy
Firmy budowlane obawiają się cięcia inwestycji
Szynowy
Skąd pieniądze na budowę CPK?
Szynowy
Gdynia otrzyma porządne połączenie kolejowe
Szynowy
Kolejarze planują transport przez porty Ukrainy do Azji
Reklama
Reklama