Forum Transportu Drogowego przekonuje KE, że pośrednicy mają niekorzystny wpływ na branżę transportu drogowego ładunków. FTD zarzuca pośrednikom, że jedynie pobierają prowizję, w efekcie znacząco obniżając marże przewoźników. – Taki proceder nie tylko wydłuża cały proces, ale także generuje nieuzasadnione opłaty i dodatkowe wymogi narzucane przez podmioty nieponoszące żadnej odpowiedzialności – wyjaśnia zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Joanna Popiołek.
Problem dotyczy ponad 45 tys. firm międzynarodowego transportu drogowego ładunków oraz niemal 69 tys. firm krajowego transportu drogowego. W Polsce udzielono na koniec 2024 roku 16 980 licencji na pośrednictwo przy przewozie ładunków, podaje Ministerstwo Infrastruktury.
Brutalna prawda
Z opublikowanej przez Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) ankiety wynika, że dla 95 proc. ankietowanych treść umów lub zleceń przewozowych zawiera zapisy jawnie niekorzystne lub krzywdzące dla przewoźnika. Mowa m.in. o nierównym rozłożeniu obowiązków, odpowiedzialności czy kar, a także o pomijaniu interesu przewoźnika w całym procesie współpracy.
Czytaj więcej
Na rynku wtórnym ceny ciężarówek na LNG szorują po dnie, choć są przewoźnicy, widzący w nich szan...
Aż 88 proc. firm deklaruje, że nie ma realnego wpływu na treść kontraktu. Dokumenty są jednostronne, przesyłane przez zleceniodawców i traktowane jako „niepodlegające negocjacji”.