Reklama

Co dziesiąta firma kurierska z długami

Wykonawcy ostatniej mili oraz mikro firmy kurierskie w marnej kondycji finansowej, choć dług rośnie wolniej od przychodów.

Publikacja: 23.07.2025 09:59

Co dziesiąta firma kurierska z długami

Foto: Adobe Stock

Zaległe zobowiązania branży przekroczyły 106 mln zł, co dziesiąta firma kurierska znajduje się w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. To wzrost o 3,3 proc. w stosunku do ubiegłego roku oraz o blisko 42 proc. więcej niż 5 lat temu. 

Zaległości jednej niesolidnej firmy kurierskiej wyniosły na koniec maja średnio 58 456 zł. – Zdecydowany rozwój e-commerce bez wątpienia zwiększył popyt na usługi kurierskie, ale jednocześnie pogłębia problemy finansowe mniejszych graczy. Z jednej strony firmy mierzą się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, inwestycjami w infrastrukturę czy cenami paliw. Z drugiej natomiast, w branży kurierskiej odczuwalna jest ogromna presja cenowa. Mimo wciąż wysokich kosztów prowadzenia biznesu, średni przychód netto za przesyłkę kurierską od lat się nie zmienił i oscyluje wokół 11 zł, a rosnące oczekiwania darmowej wysyłki w e-sklepach nie zapowiadają, że kwota ta w najbliższym czasie wzrośnie. Należy więc oczekiwać spadającej marżowości – ostrzega główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski. 

Czytaj więcej

Kolejarze będą manifestować na drogach

Czyje długi

Czy zatem branży kurierskiej grozi paraliż? – 106 mln zł zobowiązań robi wrażenie, ale jak odniesiemy tą kwotę do wartości całego rynku KEP (ok. 22 mld zł w 2024 roku), to będzie to niecałe 0,5%. Nie jest to więc skala, która może bardzo niepokoić. Dane BIG InfoMonitor wskazują, że jest to wzrost o 3,3% w stosunku do ubiegłego roku i 42% więcej niż 5 lat temu. Analizując te dane, powiedziałbym nawet, że sytuacja KEP jest coraz lepsza, bo rynek ten urósł o ok.16% w 2024 roku i aż o ponad 80% w ciągu ostatnich 5 lat (2019-2024). Relatywnie więc poziom zadłużeń w stosunku do generowanych obrotów obniżył się – uspokaja prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prezes Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Arkadiusz Kawa. 

Zaznacza, że należy jednak pamiętać o specyfice branży KEP. – Tworzy je kilka największych podmiotów - integratorów, którzy w większości współpracują z przewoźnikami. Przewoźnicy z kolei zlecają dostawy i odbiory paczek kurierom. Ci ostatni są zatrudnianiu przez przewoźników lub mają własną działalność gospodarczą. Łączna liczba kurierów w Polsce wynosi około 40 tys. – wskazuje Kawa. 

Reklama
Reklama

Problem płynności finansowej dotyczy głównie przewoźników i kurierów na działalności gospodarczej. – Firmy te działają na niskich marżach, więc jakiekolwiek wahania na rynku mają dla nich duże znaczenie. Problemy z płynnością tej grupy firm nie są powodem do ich konsolidacji, a tym bardziej do konsolidacji integratorów. Pewnie zajdą procesy tak, jak na każdym rynku – firmy, które są nie poradzą „wypadną” z niego, a w ich miejsce zajmą inne, bardziej efektywne – przypuszcza profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Czytaj więcej

Duże problemy z tachografami najnowszej generacji

Niedoinwestowana ostatnia mila

Na podwykonawców zwraca uwagę także wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. – Zadłużenie generowane jest przez podwykonawców firm kurierskich, jedno lub kilku osobowe spółki świadczące usługi transportowe dla dużych spółek. Spółek, które w znakomitej części są dochodowe i zarabiają pieniądze – podkreśla Gral. 

Przyznaje, że ostatnia mila (szczególnie w Polsce) jest niedoinwestowana. – Z tego też powodu koszty są niewspółmierne do przychodów, głównie w przypadku jednoosobowych lub bardzo małych (kilka samochodów) podwykonawców. Małych firm nie stać na kupienie dość drogiego oprogramowania do optymalizacji tras, a korporacje, które zatrudniają tych podwykonawców nie inwestują (w większości) w tego typu rozwiązania dla swoich podwykonawców. Powody są różne, od prawnych po finansowe.... Trochę jak „błędne koło” w którym wszyscy wiedzą, że jest potrzebne rozwiązanie, ale brakuje sponsora – kończy wiceprezes LME.

Urząd Komunikacji Elektronicznej prognozuje, że branża kurierska będzie nadal rosła, w 2027 roku liczba przesyłek kurierskich przekroczy 1,65 mld sztuk. 

Zaległe zobowiązania branży przekroczyły 106 mln zł, co dziesiąta firma kurierska znajduje się w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. To wzrost o 3,3 proc. w stosunku do ubiegłego roku oraz o blisko 42 proc. więcej niż 5 lat temu. 

Zaległości jednej niesolidnej firmy kurierskiej wyniosły na koniec maja średnio 58 456 zł. – Zdecydowany rozwój e-commerce bez wątpienia zwiększył popyt na usługi kurierskie, ale jednocześnie pogłębia problemy finansowe mniejszych graczy. Z jednej strony firmy mierzą się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, inwestycjami w infrastrukturę czy cenami paliw. Z drugiej natomiast, w branży kurierskiej odczuwalna jest ogromna presja cenowa. Mimo wciąż wysokich kosztów prowadzenia biznesu, średni przychód netto za przesyłkę kurierską od lat się nie zmienił i oscyluje wokół 11 zł, a rosnące oczekiwania darmowej wysyłki w e-sklepach nie zapowiadają, że kwota ta w najbliższym czasie wzrośnie. Należy więc oczekiwać spadającej marżowości – ostrzega główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski. 

Reklama
Firmy
Poczta holenderska rozważa zaprzestanie doręczeń listów
Firmy
Przyszłości TPG jest w przejściach
Firmy
Zbliża się konsolidacja branży TSL
Firmy
InPost wygrał spór z Corlettem o Wielką Brytanię
Firmy
Turecka gra Rabena
Reklama
Reklama