Wojna elektroniczna pokonała tachografy

Prowadzona przez Rosję wojna elektroniczna uderzyła w transport. Zagłuszone satelitarne sygnały GPS nie są odbierane przez tachografy.

Publikacja: 09.06.2025 10:15

Wojna elektroniczna pokonała tachografy

Foto: Euro-Tach

Kierowcy ciężarówek alarmują o zakłóceniach sygnałów satelitarnych, które utrudniają pracę tachografów. Euro-Tach, wyłączny przedstawiciel producenta tachografów Stoneridge Electronics w Polsce oraz National Distributor Continental VDO poinformował 7 czerwca o poważnych zakłóceniach sygnału GNSS (GPS) w regionie Europy Środkowej i Północnej. „Zjawisko to może wpływać na działanie tachografów inteligentnych Smart2 oraz systemów telematycznych wykorzystywanych w transporcie drogowym”. 

Obwód Królewiecki zagłusza

Dane z globalnych serwisów monitorujących zakłócenia GNSS wskazują na podwyższoną aktywność zakłóceń w Polsce północnej i centralnej, krajach bałtyckich i Skandynawii. Zakłócenia te mogą być wiązane z aktywnością słońca ale także trwającymi ćwiczeniami wojskowymi NATO oraz aktywnością rosyjskich systemów walki elektronicznej (EW) w rejonie Morza Bałtyckiego i Obwodu Królewieckiego” wskazuje komunikat Euro-Tach. – W ostatni piątek kierowcy informowali o zawieszaniu pozycji w tachografach inteligentnych, co może zakłócać rejestrację aktywności kierowców. W obecnych realiach geopolitycznych – zwłaszcza w rejonach objętych aktywnością wojskową – takie zakłócenia nie są odosobnione. Kluczowe jest, by kierowcy nie byli obwiniani przez ITD za błędy systemowe niezależne od nich – zaznacza CMO w Euro-Tach Michał Cieślak. 

Czytaj więcej

PKP Cargo znów będzie zwalniać pracowników

Radzi, aby w przypadku wystąpienia błędu GNSS kierowca wykonał natychmiast wydruk z tachografu i na wydruku opisał sytuację, np.: „Brak sygnału GNSS – prawdopodobne lokalne zakłócenia”

Tachograf jest narzędziem kontroli czasu pracy kierowcy oraz położenia ciężarówki. Bez sygnału GPS inspekcje transportu drogowego nie mają możliwości sprawdzenia wszystkich parametrów pracy kierowcy i samochodu. 

Tymczasem prawdopodobne jest, że Rosjanie wzmogą walkę elektroniczną, bowiem od początku czerwca do połowy miesiąca potrwają na Bałtyku manewry Baltops 25. Prawie 50 okrętów, kilkadziesiąt samolotów i śmigłowców bierze udział w cyklicznych ćwiczeniach NATO. 

We wrześniu odbędą się na Białorusi ćwiczenia Zapad-2025, a w odpowiedzi na nie, 18 Dywizja Zmechanizowana przeprowadzi największe od lat ćwiczenia dywizyjne. 

Spóźniony transport

Zagłuszony sygnał to nie jedyny problem związany z tachografami. Do 19 sierpnia przewoźnicy muszą wymienić tachografy G2V1 na nowszą wersję G2V2. – Nie sądzę, aby przewoźnicy się wyrobili w tym terminie. W warsztatach nie ma dużego ruchu i nie przerobią one wszystkich chętnych w lipcu i sierpniu, ponieważ latem będą urlopy, więc spodziewane jest spowolnienie – tłumaczy Cieślak. 

Podobnie ocenia sytuację szef sprzedaży Continental VDO w Polsce Artur Skorupa. – Produkujemy urządzenia pełną parą, partnerzy odbierają je nie ma problemu z terminem rezerwacji w serwisie. Jednak od lipca, a może nawet końcówki czerwca może być trudno z rezerwacją, bo zostały niecałe 3 miesiące do upływu terminu wymiany. Jeśli popatrzymy na zagęszczenie pracy w warsztatach, przypuszczam, że warsztaty mogą mieć problemy z przyjęciem wszystkich chętnych – spodziewa się Skorupa. 

Czytaj więcej

Zielone światło dla przewoźników ukraińskich

Przyznaje, że trudno policzyć, ile aut zostanie na koniec sierpnia ze starymi urządzeniami. – W ruchu międzynarodowym jest ponad 320 tys. aut, ale recesja spowodowała wycofanie części taboru i trudno oszacować realnie wykorzystywana flotę w ruchu międzynarodowym, tym bardziej, że dużo firm zbankrutowało albo dodało leasingowane samochody – wyjaśnia. 

Bazując na kolejkach w warsztatach, to papierek lakmusowy sytuacji. 

Wskazuje, że w wytężonym okresie dobry warsztat montował do 10 tachografów dziennie, a w maju i na początku czerwca tempo zmalało do sześciu, więc biorąc pod uwagę, że na koniec lutego jedynie 60 proc. floty miało wymienione urządzenia, trudno będzie zdążyć.

Cieślak zastanawia się, czy przewoźnicy odłożą wymianę do września i października, przeczekają sezon ogórkowy w transporcie, kiedy niema czego wozić. – Dlatego nie inwestują i to widoczne w serwisach – dodaje Cieślak.

Kierowcy ciężarówek alarmują o zakłóceniach sygnałów satelitarnych, które utrudniają pracę tachografów. Euro-Tach, wyłączny przedstawiciel producenta tachografów Stoneridge Electronics w Polsce oraz National Distributor Continental VDO poinformował 7 czerwca o poważnych zakłóceniach sygnału GNSS (GPS) w regionie Europy Środkowej i Północnej. „Zjawisko to może wpływać na działanie tachografów inteligentnych Smart2 oraz systemów telematycznych wykorzystywanych w transporcie drogowym”. 

Obwód Królewiecki zagłusza

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Systemy IT
W spedycji ludzie nadal ważniejsi od sztucznej inteligencji
Systemy IT
Maszyniści na wagę złota
Systemy IT
Autonomiczne ciężarówki z aplikacją
Systemy IT
Geopolityka i cyberbezpieczeństwo na szczycie zagrożeń dla TSL
Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość