Zielone światło dla przewoźników ukraińskich

Ukraińscy przewoźnicy będą nadal konkurować z polskimi, UE przedłuży umowę transportową aż do przyjęcia Ukrainy do Unii Europejskiej.

Publikacja: 05.06.2025 22:56

Zielone światło dla przewoźników ukraińskich

Ukrinform

Foto: Ukrinform

Nie ma szans, aby Komisja Europejska zmieniła umowę transportową z Ukrainą, choć Minister Infrastruktury wystąpił do komisarza ds. Zrównoważonego Transportu i Turystyki Unii Europejskiej Apostolosa Tzitzikostasa z pismem, w którym szczegółowo przedstawił sytuację polskiej branży transportu drogowego i poinformował o negatywnych skutkach, jakie spowodowała umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 roku na polskim rynku przewozów drogowych.

Informację o sytuacji polskiej branży transportu drogowego przedstawił podczas szczytu ITF w Lipsku 21-22 maja sekretarz stanu Stanisław Bukowiec i ocen wpływ umowy na sytuację polskiej branży transportu drogowego. 

Kary i naruszenia

Zaczęła pracę grupa przy Wspólnym Komitecie ds. Umowy transportowej UE-Ukraina. Jej pierwsze spotkanie odbyło się 24 marca, omawiano na nim praktyczne aspekty stosowania umowy, w tym wyników kontroli przewozów i naruszeń postanowień umowy oraz jej negatywnego wpływu na rynek przewozów towarów, odczuwanego przez przewoźników z państw sąsiadujących z Ukrainą, tj. z Polski, Rumunii, Węgier i Słowacji.Te kraje mogą stworzyć koalicję państw przeciwnych umowie. 

Czytaj więcej

Długie zestawy w sejmowej poczekalni

W przypadku Polski, na blisko 100 tys. zagranicznych przewoźników rejestrowanych miesięcznie w SENT, funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej stwierdzili następujące naruszenia popełnione od 1 marca do połowy maja br.:

- wykonywanie przewozu drogowego rzeczy bez okazania numeru referencyjnego, dokumentu zastępującego zgłoszenie lub potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie, w przypadku o którym mowa w art. 28b ustawy o transporcie drogowym (Załącznik 1 do ustawy o transporcie drogowym, Lp. 2a) – średnio miesięcznie ok. 85 razy, z czego ok. 40 przypadków w stosunku do pojazdów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych;

- wykonywanie przewozu drogowego rzeczy bez zgłoszenia do rejestru zgłoszeń, w przypadku o którym mowa w art. 28b ustawy o transporcie drogowym albo zgłoszenie danych i informacji niekompletnych lub niezgodnych ze stanem faktycznym (Załącznik 3 do ustawy o transporcie drogowym, Lp. 3.2a) – średnio miesięcznie ok. 450 razy, z czego ok. 360 przypadków w stosunku do pojazdów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych.

Liczy się handel

Komisja Europejska nie uwzględniła argumentów i danych przedstawionych przez stronę polską, żadne inne państwo członkowskie nie przedstawiło podobnych danych i w konsekwencji umowa po jej automatycznym przedłużeniu ma obowiązywać do końca 2025 roku.

Komisarz ds. Zrównoważonego Transportu i Turystyki Unii Europejskiej poinformował, że z danych, którymi dysponuje KE wynika, że umowa doprowadziła do znacznego zwiększenia wielkości wymiany handlowej między Ukrainą a Unią Europejską z wykorzystaniem transportu drogowego, z korzyścią dla obu stron umowy. 

Czytaj więcej

InPost ściga się na automaty paczkowe w Wielkiej Brytanii

Komisarz stwierdził, że na podstawie dostępnych danych Komisja Europejska nie dostrzega żadnych poważnych i wynikających z umowy zakłóceń na unijnym rynku transportu drogowego towarów. Komisarz w ww. piśmie poinformował również, że żadna ze stron Umowy nie powiadomiła drugiej strony o mocnych i wyraźnych dowodach na istnienie poważnych zakłóceń na jej całym rynku transportu drogowego w wyniku umowy lub że cele umowy nie są już w sposób oczywisty osiągane, w wyniku czego umowa, zgodnie art. 6 ust. 3 w dniu 1 kwietnia br. została automatycznie przedłużona do 31 grudnia 2025 r. 

W 2024 roku granicę polsko-ukraińską przekroczyło 1,1 mln samochodów ciężarowych, o 14 proc. mniej niż w 2023 roku, podaje Straż Graniczna. Z danych ukraińskiego systemu e-czerga wynika, że ponad dwie trzecie ukraińskich ciężarówek wjeżdża do Polski na pusto, zatem umowa nie służy wywozowi ukraińskich produktów. 

Szybkie przyjęcie

Spory o wjazd ukraińskich ciężarówek do Polski mogą szybko stać się bezprzedmiotowe. Rok temu Ukraina rozpoczęła negocjacje akcesyjne z UE. Komisarz ds. rozszerzenia Komisji Europejskiej Marta Kos przemawiała 3 czerwca przed Komisją Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego, gdzie jasno dała do zrozumienia, że ​​KE chce zakończyć proces rozszerzenia Ukrainy do końca kadencji UE, czyli do 2029 roku. 

Czytaj więcej

Branża spożywcza rozbudowuje magazyny

Komisji Europejskiej zależy na jak najszybszym poprowadzeniu negocjacji i gotowa jest znieść zasadę jednomyślności. – Wspólnie z państwami członkowskimi UE Komisja bada opcje uproszczenia procedur dostępu, aby kwestie dwustronne nie utrudniały rozszerzenia w tej bardzo delikatnej sytuacji geopolitycznej – powiedziała Kos. 

Jesienią 2023 roku europosłowie z PO, Lewicy, PSL i Polski2050 poparli w Komisji Konstytucyjnej Parlamentu Europejskiego zniesienie prawa weta. 

Nie ma szans, aby Komisja Europejska zmieniła umowę transportową z Ukrainą, choć Minister Infrastruktury wystąpił do komisarza ds. Zrównoważonego Transportu i Turystyki Unii Europejskiej Apostolosa Tzitzikostasa z pismem, w którym szczegółowo przedstawił sytuację polskiej branży transportu drogowego i poinformował o negatywnych skutkach, jakie spowodowała umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 roku na polskim rynku przewozów drogowych.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy
Regulacje Ue
Unia Europejska dobija polskich przewoźników
Regulacje Ue
PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych