Nie ma szans, aby Komisja Europejska zmieniła umowę transportową z Ukrainą, choć Minister Infrastruktury wystąpił do komisarza ds. Zrównoważonego Transportu i Turystyki Unii Europejskiej Apostolosa Tzitzikostasa z pismem, w którym szczegółowo przedstawił sytuację polskiej branży transportu drogowego i poinformował o negatywnych skutkach, jakie spowodowała umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 roku na polskim rynku przewozów drogowych.
Informację o sytuacji polskiej branży transportu drogowego przedstawił podczas szczytu ITF w Lipsku 21-22 maja sekretarz stanu Stanisław Bukowiec i ocenił wpływ umowy na sytuację polskiej branży transportu drogowego.
Kary i naruszenia
Zaczęła pracę grupa przy Wspólnym Komitecie ds. Umowy transportowej UE-Ukraina. Jej pierwsze spotkanie odbyło się 24 marca, omawiano na nim praktyczne aspekty stosowania umowy, w tym wyników kontroli przewozów i naruszeń postanowień umowy oraz jej negatywnego wpływu na rynek przewozów towarów, odczuwanego przez przewoźników z państw sąsiadujących z Ukrainą, tj. z Polski, Rumunii, Węgier i Słowacji.Te kraje mogą stworzyć koalicję państw przeciwnych umowie.
Czytaj więcej
Jest gotowy projekt ustawy dopuszczającej na polskich drogach próby długich zestawów, ale nie ma...
W przypadku Polski, na blisko 100 tys. zagranicznych przewoźników rejestrowanych miesięcznie w SENT, funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej stwierdzili następujące naruszenia popełnione od 1 marca do połowy maja br.: