Maszyniści na wagę złota

Polskie firmy z apetytem na międzynarodowy rozwój na rynku zarządzania czasem pracy maszynistów i działalnością kolejowych przewoźników.

Publikacja: 14.01.2025 09:45

Maszyniści na wagę złota

Foto: mat. prasowe

Dla kolejowych przewoźników maszynista to kluczowy pracownik: efektywność wykorzystania jego czasu pracy stanowi często o zysku lub stracie firmy. Tymczasem operacyjny czas pracy maszynistów w przewozach towarowych wynosi zaledwie 35-50 proc. – Cyfryzacja kolei to temat, który wybrzmiewa w całej Unii Europejskiej, nie tylko w Polsce i Niemczech. Zarówno polski, jak i niemiecki sektor kolejowy odczuwają rosnącą potrzebę automatyzacji oraz wdrażania cyfrowych narzędzi wspierających codzienną działalność – przyznaje CEO SP Tech Solutions Piotr Sikorski. 

Poletko dla dużych i małych

Nic dziwnego, że najwięksi gracze na rynku kolejowym jak Thales, Hitachi, Alstom, Siemens Mobility lub Mitsubishi Electric lub wyspecjalizowane firmy (np. Railnova) oferują takie systemy. Wspierają one optymalizację zarządzania flotą i procesami, co pozwala klientom osiągać niespotykane wcześniej poziomy efektywności. – To nie tylko oszczędność czasu i kosztów, ale również wprowadzenie nowego standardu na rynku – uważa Sikorski.

Czytaj więcej

Administracja wyrzuci w błoto 2 mld zł

Rozwiązania SP Tech Solutions są wykorzystywane przez PKP Cargo, Orlen Kolej, Olavion, Laude Smart Intermodal i Transchem. – Skupiamy się na cyfryzacji i automatyzacji ich codziennych procesów, co znacząco wpływa na efektywność operacyjną. Na przykład PKP Cargo, dzięki naszym narzędziom jak Raily Taxi, zmniejszyło miesięczne koszty transportu drużyn trakcyjnych o ponad 25 proc. Nasze doświadczenia pokazują, że zarówno w Niemczech, jak i w Polsce, istnieje ogromny potencjał do wprowadzania innowacji. W obu przypadkach cyfryzacja jest kluczem do rozwiązania wielu kluczowych problemów sektora kolejowego – zaznacza Sikorski.

Przykładem popularności rozwiązań informatycznych w kolejnictwie mogą być także narzędzia konkurencyjnej marki Rail Soft (należącej do rzeszowskiej spółki Petrosoft.pl), wdrożone w dwudziestu projektach i w blisko 3,7 tys. licencji. 

Zastosowanie oprogramowania Rail Soft umożliwiło największemu przewoźnikowi pasażerskiemu w Polsce planowanie pracy drużyn konduktorskich, maszynistów i innych grup pracowniczych. 

12 tys. maszynistów

W Polsce ok. 150 przewoźników kolejowych zatrudnia ponad 12,1 tys. maszynistów, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. – Otrzymujemy wiele pozytywnych opinii od pracowników kolejowych, którzy doceniają intuicyjność i funkcjonalność naszych systemów. Tworzymy je z myślą o użytkownikach końcowych, dzięki czemu są one łatwe w obsłudze i dobrze dostosowane do realiów pracy w branży kolejowej. Naszym priorytetem jest podejście, w którym to technologia wspiera ludzi, a nie odwrotnie – zaznacza współzałożyciel SP Tech Solutions Michał Pawłowski. 

Czytaj więcej

Brakuje ponad pół mld zł na nowe promy

Podkreśla, że rozwiązania pomagają zredukować stres związany z biurokracją i chaosem operacyjnym, co pozwala pracownikom skupić się na kluczowych zadaniach. – Automatyzacja procesów nie tylko usprawnia codzienną pracę, ale także podnosi jej komfort. Wierzymy, że technologia powinna odciążać pracowników i pomagać im w realizacji zadań, a nie stanowić dodatkowego obciążenia – zaznacza Pawłowski. 

Wskazuje, że narzędzia, które stworzyła jego firma, takie jak np. Raily Cargo, są zaprojektowane z myślą o wsparciu różnych aspektów transportu kolejowego, w tym przewozów pasażerskich. – Specyfika pracy w tym obszarze różni się od sektora cargo, szczególnie w kontekście dużych przebiegów, wyższych prędkości oraz konieczności precyzyjnej synchronizacji z rozkładami jazdy. Jednak już teraz nasze rozwiązania są przygotowane na te wyzwania. Dzięki zaawansowanej automatyzacji i łatwej integracji z innymi systemami nasze technologie mogą znacząco usprawnić funkcjonowanie przewoźników pasażerskich. Dotyczy to zarówno zarządzania operacyjnego, jak i optymalizacji kosztów, co czyni je idealnym wsparciem dla tej części rynku kolejowego – wymienia Pawłowski.

Europejska integracja

Petroft.pl pozyskało przedstawicieli nad Zatoką Perską oraz w Kazachstanie. Dzięki pozyskaniu z funduszu 12 mln zł, SP Tech Solutions weszło na rynek niemiecki. – Jest bardzo otwarty na innowacje, a Deutsche Bahn, mimo swojej państwowej struktury, aktywnie inwestuje w cyfryzację. Trzeba jednak pamiętać, że procesy wdrażania nowych technologii w DB są bardziej złożone ze względu na dużą skalę działalności i rozbudowaną strukturę organizacyjną. To generuje inne wyzwania niż te, z którymi mierzy się PKP, ale jednocześnie daje większe możliwości implementacji zaawansowanych rozwiązań – przyznaje Sikorski. 

Czytaj więcej

Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia

Uważa, że cyfryzacja i automatyzacja są kluczem do większej integracji kolei w Europie, co było widoczne podczas 4. Konferencji Multimodalnej organizowanej w grudniu przez Europejską Agencję Kolejową (ERA) w Brukseli. – Zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i w Polsce oraz wśród przewoźników, panuje duże zainteresowanie wdrażaniem nowych technologii. Świadomość potrzeby ich adaptacji jest coraz większa, co stanowi podstawę do poprawy efektywności i integracji transportu kolejowego – przyznaje Sikorski. 

Na targach berlińskich Innotrans dużym zainteresowaniem ze strony przedstawicieli firm z Japonii, Tajwanu, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Azerbejdżanu i Łotwy cieszyły się rozwiązania Petrosoft.pl. 

Systemy IT
Autonomiczne ciężarówki z aplikacją
Systemy IT
Geopolityka i cyberbezpieczeństwo na szczycie zagrożeń dla TSL
Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej