Rynek magazynowy zaczyna dostrzegać Lubelszczyznę

Inwestorzy coraz częściej skłaniają się do budowy magazynów na Lubelszczyźnie, która szybko dogania Podkarpacie.

Publikacja: 11.07.2025 22:23

Rynek magazynowy zaczyna dostrzegać Lubelszczyznę

Centrum logistyczne Stock w Lublinie otwarte na początku lipca 2025 roku.

Foto: Robert Przybylski

Stock Polska otworzył na początku lipca nowy magazyny w Lublinie. Wynajmowany obiekt należy do kompleksu 7R Park Lublin East I i obsługuje leżącą w odległości 8 km lubelską destylarnię i fabrykę alkoholi oraz zakład produkcyjny w Bielsku-Białej. – Inwestycje przygotowywaliśmy dwa lata, zastanawiając się, gdzie umieścić centrum logistyczne dla obu zakładów. Wybraliśmy Lubin z uwagi na zalety operacyjne i dostępność rąk do pracy – wyjaśnia szefowa logistyki Stock Polska Katarzyna Piasecka. 

Znacząca inwestycja w regionie

Duże inwestycje logistyczne nie zawsze są chętnie witane przez lokalne społeczności, ale tym razem nie powinno być problemu z nabytkiem. – Logistyka nie wpływa negatywnie na społeczność lokalną, ponieważ blisko magazynu Stock znajduje się węzeł dróg ekspresowych – zapewnia wiceprezydent Lublina Tomasz Fulara. Dodaje, że najnowocześniejsze centrum logistyczne w regionie poprawi strukturę podatkową miasta. 

Magazyn ma 55,8 tys. m kw. i zastąpi dotychczasowy o powierzchni 32,4 tys. m kw., który leży od destylarni 2 km dalej od nowego. Spora powierzchnia wynika z charakterystyki działalności, odznaczającej się dużą zmiennością obsługiwanych potoków towaru. Personel przygotowuje 500-700 stendów miesięcznie, a w szczycie 4 tys. 

Automatyczne wózki będą obsługiwać centrum logistyczne Stock w Lublinie.

Foto: Robert Przybylski

Dlatego też najemca zastosował mieszany model składowania: w regałach magazynowych wysokiego składowania (VNA) oraz w składzie blokowym. Ten ostatni pozwala na większą szybkość obsługi właśnie w czasie maksymalnego zapotrzebowanie na towar. Centrum logistyczne obsłuży wysyłkę do 27 państw na 5 kontynentach. Ma 42 rampy załadunkowe i 9 ramp zerowych (czyli obsługujących samochody z powierzchni placu). 

Reklama
Reklama

Magazyn ADR mieści 500 palet. Przeznaczony jest dla alkoholi mających ponad 50-procentową zawartość spirytusu. Nowe centrum przejmie całość krajowych operacji logistycznych firmy i zatrudni 100 osób na 3 zmiany. W pełni operacyjnie zacznie działać na przełomie lipca i sierpnia. Zostanie wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne, w tym zautomatyzowaną linię do kompletacji palet typu „miks” opartą na algorytmach sztucznej inteligencji, automatyczny co-packing oraz flotę samojezdnych wózków AMR.Regały wysokiego składowania (VNA) obsługiwane są wózkami widłowymi VNA CROWN poruszającymi się po pętli indukcyjnej.  To jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie i ekologicznie centrów dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej – ocenia rozwiązania Head of Industrial & Logistics Agency E-Commerce CEE Cushman & Wakefield Polska Damian Kołata. 

Czytaj więcej

Malepszak: CPK nie może być porażką ekonomiczną i społeczną

Wskazuje, że nowy obiekt obsługuje zarówno rynek krajowy, jak i międzynarodowy, dostarczając wyroby firmy na Islandię, do Tajwanu czy Singapuru, a pod kątem technicznym spełnia wszelkie najnowocześniejsze standardy ESG. – Dach magazynu i strefy ramp pokryto zielenią oraz sukulentami, a wokół posadzono ponad 360 drzew i łąki kwietne zamiast tradycyjnych trawników. Wdrożono także instalację fotowoltaiczną, a energia produkowana na miejscu wykorzystywana jest na bieżąco. Centrum zbiera deszczówkę i wykorzystuje szarą wodę, domykając ekologiczny obieg – wymienia Kołata. 

Rynek lubelski

Lubelski rynek magazynowy od ponad dziesięciu lat rozwija się w sposób systematyczny i stabilny – zauważa dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa, Lider ds. ESG, Newmark Polska Agnieszka Giermakowska. 

Wylicza, że Lubelskie dysponujący ponad 454,6 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej. W okresie 2015-2024 średnia roczna nowa podaż przekraczała 40 tys. m kw., co świadczy o rosnącym zainteresowaniu regionem. Rok 2024 zakończył się rekordowym wynikiem – popyt osiągnął poziom blisko 73 900 m kw. 

Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł najwyższą od 2020 roku wielkość powierzchni pozostającej w budowie – 68,7 tys. mkw. – Po ukończeniu tych inwestycji całkowite zasoby magazynowe w rejonie Lublina zbliżą się do poziomu notowanego w województwie podkarpackim (odpowiednio 523 tys. mkw. wobec 549 tys. mkw.). W woj. podkarpackim nie są obecnie realizowane żadne inwestycje, natomiast rynek ten charakteryzuje się dużą obecnością projektów typu BTS (pod konkretnego najemcę) – porównuje Giermakowska. 

Reklama
Reklama

Zajmujące się nieruchomościami firmy doradcze przekonują, że region czekają nowe inwestycje. – Najemcami na Lubelszczyźnie są nie tylko producenci piwa czy firmy z sektora rolno-spożywczego. Coraz większą rolę odgrywają tu firmy z branży automotive, producenci komponentów, dystrybutorzy i operatorzy logistyczni – wylicza parter, Dział Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO Wojciech Waryś. 

Czytaj więcej

Aglomeracyjny sukces kolei

Dodaje, że region obsługuje nie tylko polskich klientów, ale także kraje bałtyckie, Rumunię, Bułgarię czy Ukrainę. – Lubelszczyzna może być także rozpatrywana przez firmy jako lokalizacja, która będzie zabezpieczeniem łańcucha dostaw na wypadek zaburzeń geopolitycznych. Chociaż rynek ten nie może się jeszcze równać z Poznaniem czy Krakowem to wyraźnie widoczna jest przestrzeń do dalszego rozwoju. W perspektywie najbliższych lat Lubelszczyzna ma szansę jeszcze zyskać na znaczeniu, szczególnie w kontekście odbudowy Ukrainy – przypuszcza Waryś. 

Przedstawiciel Cushman & Wakefield Polska podlicza, że powierzchnia magazynowa w woj. lubelskim stanowi około 1% krajowych zasobów magazynowych. – W ciągu ostatniego roku oddano do użytku 34 000 m kw. nowej powierzchni, co również odpowiada 1% nowej podaży w Polsce. W tym czasie wynajęto łącznie 73 900 m kw., co oznacza wzrost względem poprzedniego roku (66 800 m kw.) i stanowi 1% całkowitego popytu w kraju – szacuje Kołata. 

Zaczęło się od dobrych dróg

Województwo lubelskie wyróżnia się rozwiniętą infrastrukturą drogową. Przez region przebiegają trasy ekspresowe S12 i S17, które łączą wschodnią część kraju z centralną Polską. W realizacji znajduje się droga ekspresowa S19 – kluczowy fragment międzynarodowego korytarza Via Carpatia, biegnącego od Kłajpedy na Litwie po Saloniki w Grecji. – Ukończenie tej trasy usprawni transport i dystrybucję towarów w osi północ-południe, co może dodatkowo zwiększyć atrakcyjność regionu dla operatorów logistycznych – uważa Giermakowska.

Nie bez powodu najemcami powierzchni magazynowych w tym regionie są coraz częściej firmy z branży logistycznej, e-commerce oraz lekkiego przemysłu, co świadczy o dywersyfikacji gospodarczej województwa. – Tylko w ciągu ostatnich miesięcy pojawiła się w regionie nowa inwestycja InPostu, który uruchomił tu swoją nowoczesną sortownię, a dosłownie kilka dni temu firma Stock otworzyła nowe centrum logistyczne – podkreśla Kołata. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Strajk włoski inspektorów transportu drogowego

Drugim atutem jest atrakcyjny rynek pracy. – Istotnym atutem pozostaje również dostęp do dobrze wykształconej kadry, Lublin to silny ośrodek akademicki, a w regionie nie brakuje pracowników – podkreśla Waryś. 

Dyrektorka Newmark Polska wskazuje na relatywnie niskie koszty prowadzenia działalności na Lubelszczyźnie. 

Hamulcem dla szybszego rozwoju lokalizacji jest stosunkowo płytki rynek lokalny oraz otoczenie słabo uprzemysłowionych ośrodków. – W regionie brakuje również dużych, odpowiednio przygotowanych gruntów, dlatego większość nowych inwestycji realizowana jest już poza ścisłymi granicami miast – dodaje Waryś. 

Stock Polska otworzył na początku lipca nowy magazyny w Lublinie. Wynajmowany obiekt należy do kompleksu 7R Park Lublin East I i obsługuje leżącą w odległości 8 km lubelską destylarnię i fabrykę alkoholi oraz zakład produkcyjny w Bielsku-Białej. – Inwestycje przygotowywaliśmy dwa lata, zastanawiając się, gdzie umieścić centrum logistyczne dla obu zakładów. Wybraliśmy Lubin z uwagi na zalety operacyjne i dostępność rąk do pracy – wyjaśnia szefowa logistyki Stock Polska Katarzyna Piasecka. 

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Rynek
Rezerwa najemców magazynów
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Rynek
Branża spożywcza rozbudowuje magazyny
Rynek
Największy najemca magazynów powiększy przewagę nad innymi branżami
Rynek
Deweloperzy liczą na poprawę popytu na magazyny
Rynek
Najkosztowniejsze magazyny rosną w Polsce jak grzyby po deszczu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama