Reklama

Rynek magazynowy zaczyna dostrzegać Lubelszczyznę

Inwestorzy coraz częściej skłaniają się do budowy magazynów na Lubelszczyźnie, która szybko dogania Podkarpacie.

Publikacja: 11.07.2025 22:23

Rynek magazynowy zaczyna dostrzegać Lubelszczyznę

Centrum logistyczne Stock w Lublinie otwarte na początku lipca 2025 roku.

Foto: Robert Przybylski

Stock Polska otworzył na początku lipca nowy magazyny w Lublinie. Wynajmowany obiekt należy do kompleksu 7R Park Lublin East I i obsługuje leżącą w odległości 8 km lubelską destylarnię i fabrykę alkoholi oraz zakład produkcyjny w Bielsku-Białej. – Inwestycje przygotowywaliśmy dwa lata, zastanawiając się, gdzie umieścić centrum logistyczne dla obu zakładów. Wybraliśmy Lubin z uwagi na zalety operacyjne i dostępność rąk do pracy – wyjaśnia szefowa logistyki Stock Polska Katarzyna Piasecka. 

Znacząca inwestycja w regionie

Duże inwestycje logistyczne nie zawsze są chętnie witane przez lokalne społeczności, ale tym razem nie powinno być problemu z nabytkiem. – Logistyka nie wpływa negatywnie na społeczność lokalną, ponieważ blisko magazynu Stock znajduje się węzeł dróg ekspresowych – zapewnia wiceprezydent Lublina Tomasz Fulara. Dodaje, że najnowocześniejsze centrum logistyczne w regionie poprawi strukturę podatkową miasta. 

Magazyn ma 55,8 tys. m kw. i zastąpi dotychczasowy o powierzchni 32,4 tys. m kw., który leży od destylarni 2 km dalej od nowego. Spora powierzchnia wynika z charakterystyki działalności, odznaczającej się dużą zmiennością obsługiwanych potoków towaru. Personel przygotowuje 500-700 stendów miesięcznie, a w szczycie 4 tys. 

Automatyczne wózki będą obsługiwać centrum logistyczne Stock w Lublinie.

Foto: Robert Przybylski

Dlatego też najemca zastosował mieszany model składowania: w regałach magazynowych wysokiego składowania (VNA) oraz w składzie blokowym. Ten ostatni pozwala na większą szybkość obsługi właśnie w czasie maksymalnego zapotrzebowanie na towar. Centrum logistyczne obsłuży wysyłkę do 27 państw na 5 kontynentach. Ma 42 rampy załadunkowe i 9 ramp zerowych (czyli obsługujących samochody z powierzchni placu). 

Reklama
Reklama

Magazyn ADR mieści 500 palet. Przeznaczony jest dla alkoholi mających ponad 50-procentową zawartość spirytusu. Nowe centrum przejmie całość krajowych operacji logistycznych firmy i zatrudni 100 osób na 3 zmiany. W pełni operacyjnie zacznie działać na przełomie lipca i sierpnia. Zostanie wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne, w tym zautomatyzowaną linię do kompletacji palet typu „miks” opartą na algorytmach sztucznej inteligencji, automatyczny co-packing oraz flotę samojezdnych wózków AMR.Regały wysokiego składowania (VNA) obsługiwane są wózkami widłowymi VNA CROWN poruszającymi się po pętli indukcyjnej.  To jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie i ekologicznie centrów dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej – ocenia rozwiązania Head of Industrial & Logistics Agency E-Commerce CEE Cushman & Wakefield Polska Damian Kołata. 

Czytaj więcej

Malepszak: CPK nie może być porażką ekonomiczną i społeczną

Wskazuje, że nowy obiekt obsługuje zarówno rynek krajowy, jak i międzynarodowy, dostarczając wyroby firmy na Islandię, do Tajwanu czy Singapuru, a pod kątem technicznym spełnia wszelkie najnowocześniejsze standardy ESG. – Dach magazynu i strefy ramp pokryto zielenią oraz sukulentami, a wokół posadzono ponad 360 drzew i łąki kwietne zamiast tradycyjnych trawników. Wdrożono także instalację fotowoltaiczną, a energia produkowana na miejscu wykorzystywana jest na bieżąco. Centrum zbiera deszczówkę i wykorzystuje szarą wodę, domykając ekologiczny obieg – wymienia Kołata. 

Rynek lubelski

Lubelski rynek magazynowy od ponad dziesięciu lat rozwija się w sposób systematyczny i stabilny – zauważa dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa, Lider ds. ESG, Newmark Polska Agnieszka Giermakowska. 

Wylicza, że Lubelskie dysponujący ponad 454,6 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej. W okresie 2015-2024 średnia roczna nowa podaż przekraczała 40 tys. m kw., co świadczy o rosnącym zainteresowaniu regionem. Rok 2024 zakończył się rekordowym wynikiem – popyt osiągnął poziom blisko 73 900 m kw. 

Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł najwyższą od 2020 roku wielkość powierzchni pozostającej w budowie – 68,7 tys. mkw. – Po ukończeniu tych inwestycji całkowite zasoby magazynowe w rejonie Lublina zbliżą się do poziomu notowanego w województwie podkarpackim (odpowiednio 523 tys. mkw. wobec 549 tys. mkw.). W woj. podkarpackim nie są obecnie realizowane żadne inwestycje, natomiast rynek ten charakteryzuje się dużą obecnością projektów typu BTS (pod konkretnego najemcę) – porównuje Giermakowska. 

Reklama
Reklama

Zajmujące się nieruchomościami firmy doradcze przekonują, że region czekają nowe inwestycje. – Najemcami na Lubelszczyźnie są nie tylko producenci piwa czy firmy z sektora rolno-spożywczego. Coraz większą rolę odgrywają tu firmy z branży automotive, producenci komponentów, dystrybutorzy i operatorzy logistyczni – wylicza parter, Dział Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO Wojciech Waryś. 

Czytaj więcej

Aglomeracyjny sukces kolei

Dodaje, że region obsługuje nie tylko polskich klientów, ale także kraje bałtyckie, Rumunię, Bułgarię czy Ukrainę. – Lubelszczyzna może być także rozpatrywana przez firmy jako lokalizacja, która będzie zabezpieczeniem łańcucha dostaw na wypadek zaburzeń geopolitycznych. Chociaż rynek ten nie może się jeszcze równać z Poznaniem czy Krakowem to wyraźnie widoczna jest przestrzeń do dalszego rozwoju. W perspektywie najbliższych lat Lubelszczyzna ma szansę jeszcze zyskać na znaczeniu, szczególnie w kontekście odbudowy Ukrainy – przypuszcza Waryś. 

Przedstawiciel Cushman & Wakefield Polska podlicza, że powierzchnia magazynowa w woj. lubelskim stanowi około 1% krajowych zasobów magazynowych. – W ciągu ostatniego roku oddano do użytku 34 000 m kw. nowej powierzchni, co również odpowiada 1% nowej podaży w Polsce. W tym czasie wynajęto łącznie 73 900 m kw., co oznacza wzrost względem poprzedniego roku (66 800 m kw.) i stanowi 1% całkowitego popytu w kraju – szacuje Kołata. 

Zaczęło się od dobrych dróg

Województwo lubelskie wyróżnia się rozwiniętą infrastrukturą drogową. Przez region przebiegają trasy ekspresowe S12 i S17, które łączą wschodnią część kraju z centralną Polską. W realizacji znajduje się droga ekspresowa S19 – kluczowy fragment międzynarodowego korytarza Via Carpatia, biegnącego od Kłajpedy na Litwie po Saloniki w Grecji. – Ukończenie tej trasy usprawni transport i dystrybucję towarów w osi północ-południe, co może dodatkowo zwiększyć atrakcyjność regionu dla operatorów logistycznych – uważa Giermakowska.

Nie bez powodu najemcami powierzchni magazynowych w tym regionie są coraz częściej firmy z branży logistycznej, e-commerce oraz lekkiego przemysłu, co świadczy o dywersyfikacji gospodarczej województwa. – Tylko w ciągu ostatnich miesięcy pojawiła się w regionie nowa inwestycja InPostu, który uruchomił tu swoją nowoczesną sortownię, a dosłownie kilka dni temu firma Stock otworzyła nowe centrum logistyczne – podkreśla Kołata. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Strajk włoski inspektorów transportu drogowego

Drugim atutem jest atrakcyjny rynek pracy. – Istotnym atutem pozostaje również dostęp do dobrze wykształconej kadry, Lublin to silny ośrodek akademicki, a w regionie nie brakuje pracowników – podkreśla Waryś. 

Dyrektorka Newmark Polska wskazuje na relatywnie niskie koszty prowadzenia działalności na Lubelszczyźnie. 

Hamulcem dla szybszego rozwoju lokalizacji jest stosunkowo płytki rynek lokalny oraz otoczenie słabo uprzemysłowionych ośrodków. – W regionie brakuje również dużych, odpowiednio przygotowanych gruntów, dlatego większość nowych inwestycji realizowana jest już poza ścisłymi granicami miast – dodaje Waryś. 

Stock Polska otworzył na początku lipca nowy magazyny w Lublinie. Wynajmowany obiekt należy do kompleksu 7R Park Lublin East I i obsługuje leżącą w odległości 8 km lubelską destylarnię i fabrykę alkoholi oraz zakład produkcyjny w Bielsku-Białej. – Inwestycje przygotowywaliśmy dwa lata, zastanawiając się, gdzie umieścić centrum logistyczne dla obu zakładów. Wybraliśmy Lubin z uwagi na zalety operacyjne i dostępność rąk do pracy – wyjaśnia szefowa logistyki Stock Polska Katarzyna Piasecka. 

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Rynek
Na rynku magazynowym znikają rabaty i oferty specjalne
Rynek
Rezerwa najemców magazynów
Rynek
Branża spożywcza rozbudowuje magazyny
Rynek
Największy najemca magazynów powiększy przewagę nad innymi branżami
Rynek
Deweloperzy liczą na poprawę popytu na magazyny
Reklama
Reklama