Największy najemca magazynów powiększy przewagę nad innymi branżami

Sieci handlowe, wraz z rosnącą liczbą sklepów, nadal będą powiększać wynajmowane magazyny oraz inwestować w nowe rozwiązania zwiększające efektywność pracy

Publikacja: 08.05.2025 13:14

Największy najemca magazynów powiększy przewagę nad innymi branżami

CTP Park, Warszawa Emilianów, 2025

Foto: CTP Park

Sieci handlowe, wraz z rosnącą liczbą sklepów, nadal będą powiększać wynajmowane magazyny oraz inwestować w nowe rozwiązania zwiększające efektywność pracy. 

Sieć dyskontów Aldi uruchomi trzecie centrum dystrybucyjne w podwarszawskim CTPark Warsaw Emilianów. Magazyn centralny o powierzchni 43 tys. m kw. ruszy w pierwszym kwartale 2026 roku. Obiekt ma strefę chłodniczą, która zapewni około 25% dostaw w warunkach kontrolowanej temperatury. – Dzięki nowej lokalizacji znacząco zwiększymy elastyczność i sprawność naszych dostaw w centralnej i północno-wschodniej części kraju – podkreśla prezes zarządu Aldi Polska Wojciech Łubieński. 

Czytaj więcej

Unia Europejska dobija polskich przewoźników

Biedronka otworzy w tym roku kolejne centrum logistyczne, tym razem w Sokołowie Małopolskim na Podkarpaciu. Zatrudnienie znajdzie w nim kilkaset osób. 

Żabka oficjalnie otworzyła 24 kwietnia w Kątach Wrocławskich centrum logistyczne o powierzchni 35 tys. m kw., z potencjałem do ekspansji o kolejne 6,5 tys. m kw. 

Najważniejszy najemca

Sektor handlowy to ważna grupa najemców na rynku magazynowym. – Pomimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego, sieci handlowe należą do najbardziej aktywnych klientów na rynku magazynowym. W ubiegłym roku udział handlu w strukturze popytu netto wyniósł 29% i wzrósł o 15% względem 2023 r. Grupa ta była numerem jeden pod względem wolumenu nowo wynajętej powierzchni magazynowej w 2024 r. W liczbach bezwzględnych dało to łącznie ponad 980 tys. mkw. wynajętej powierzchni operacyjnej – podsumowuje dyrektor Działu Badań i Analiz Rynkowych AXI IMMO Monika Rykowska. 

Dodaje, że cechą charakterystyczną tej grupy najemców jest wynajem dużych powierzchni przekraczających 10 tys. lub nawet 20 tys. m kw. Wybierają lokalizacje centralne, umożliwiające sprawną obsługę dużych rynków konsumenckich, czyli Polskę Centralną, okolice Warszawy, Dolny i Górny Śląsk. 

Ekspert rynku logistycznego Grzegorz Lichocik upatruje największy potencjał wzrostu w firmach handlu e-commerce, a także dystrybucji towarów, gdzie duży udział ma również branża logistyczna. 

Dla branży detalicznej pracują także wyspecjalizowani dostawcy usług logistycznych jak np. New Cold, Fresh Logistics lub ID Logistics, który w Polsce ma 29 centrów logistycznych i 14 centrów przeładunkowych, o powierzchni magazynowej ponad 1,3 mln m kw.

Czytaj więcej

Zbiornikowce dla floty cieni nadal w cenie

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji szacuje, że handel detaliczny i hurtowy w Polsce zatrudnia 2 miliony osób i generuje 16% PKB. – Z racji dużych zespołów wewnętrznych i dużego doświadczenia rynkowego sieci handlowe coraz częściej rezygnują z podmiotów zewnętrznych i decydują się na prowadzenie własnych operacji logistycznych i efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dodatkowo, szybki rozwój e-commerce miał wpływ na strategie logistyczne sieci handlowych, które coraz częściej wynajmują dodatkowe powierzchnie magazynowe dedykowane pod obsługę kanału e-commerce – zauważa Rykowska.  

Rosną sklepy i zaplecze logistyczne

Cały czas przybywa sklepów sieci handlowych. W całej Polsce Aldi ma ponad 360 sklepów, z których blisko 60 otworzyło w ub.r. Żabka ma 11 tys. sklepów, Biedronka ponad 3730 sklepów (w tym 186 otwartych w ub.r.), Dino 2688 sklepów, w tym 283 otwartych w 2024 roku. 

Wymagają one sprawnych dostaw i zaplecza logistycznego i sieci handlowe będą inwestować w magazyny w dotychczasowym tempie. – Przede wszystkim rosnąca konsumpcja powoduje, że sieci handlowe otwierają nowe sklepy, a co za tym idzie pojawiają się nowe magazyny. Dodatkową ważną przyczyną pojawiania się nowych magazynów jest strategia omnichannel coraz bardziej doceniana przez sieci handlowe – tłumaczy dyrektor Rozwoju Biznesu CEE w IPP Pooling Tomasz Sączek. 

Zaznacza, że trend rozbudowy dotyczy zarówno magazynów suchych jak i z temperaturą kontrolowaną. – Sieci coraz chętnie zwiększają asortyment produktów wrażliwych na temperaturę. W przypadku np. produktów mrożonych wynika to z większego wygodnictwa konsumentów (gotowe dania mrożone) – wskazuje Sączek. 

Sieć logistyczna Żabki liczy 8 centrów logistycznych oraz 19 terminali przeładunkowych, w tym 2 własne, z których towar dystrybuowany jest do ponad 9 tys. franczyzobiorców prowadzących ponad 11 tys. sklepów, do których rocznie realizowanych jest ok. 3 mln dostaw.

Czytaj więcej

PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych

Biedronka ma system logistyczny na który składa się 17 centrów dystrybucyjnych o łącznej powierzchni przekraczającej 490 tys. m kw., w których pracuje ponad 8300 osób. Rocznie flota Biedronki, licząca 1930 naczep i 240 specjalistycznych samochodów-chłodni, pokonuje 184,3 mln km, dostarczając ponad 2 mln palet towaru. Tylko w 2024 roku zrealizowano ponad 70 tys. kursów, co przekłada się na średnio 15,3 mln km miesięcznie. Wszystko to możliwe jest dzięki zaawansowanym systemom informatycznym, które pozwalają monitorować zapasy, śledzić zapotrzebowanie i optymalizować transport. 

Sztuczna Inteligencja pomoże

Rozbudowane sieci logistyczne wymagają sprawnego zarządzania. – Sprawna logistyka jest jak mechanizm precyzyjnego zegarka, w którym każdy najmniejszy element musi spełniać swoją rolę i składać się na dobrze działającą całość – opisuje dyrektor zarządzający Żabka Polska Adam Manikowski. – Otwierając blisko tysiąc nowych sklepów rocznie, jesteśmy w stanie skutecznie skalować działalność – podkreśla Manikowski. 

Kompleks CTP w którym znajdzie się Aldi będzie składał się z trzech budynków o łącznej powierzchni najmu ponad 119,6 tys. m kw. – O skali inwestycji mogą świadczyć konkretne rozwiązania: technologia przeładunku w łańcuchu chłodniczym (cold chain logistics), obsługa przyjęć i wysyłek kilkuset samochodów każdego dnia, dostępność miejsc postojowych dla prawie 70 pojazdów ciężarowych czy instalacja fotowoltaiczna o mocy 500 kWp – wymienia dyrektor zarządzający CTP Polska Piotr Flugel. 

Wyzwaniem są też wielkie potoki towaru o krótkim terminie przydatności do spożycia. – Kluczową rolę odgrywa zintegrowany system zarządzania zapasami, który w czasie rzeczywistym monitoruje poziomy towarów w magazynach i na podstawie danych sprzedażowych z każdego sklepu planuje uzupełnienia. Dzięki temu firma minimalizuje ryzyko braków oraz nadmiaru towarów, optymalizując jednocześnie koszty. W codziennej pracy zespoły logistyczne wykorzystują zaawansowane narzędzia IT, umożliwiające nie tylko śledzenie stanu magazynowego, ale również planowanie dostaw – wskazuje dyrektor ds. Doskonalenia Operacji Logistycznych w sieci Biedronka Michał Brzęczek. 

Czytaj więcej

Ciężarówki na miarę jadą z Niepołomic do Australii

Rozwiązaniem może być SI, które np. przyspieszy obrót palet. – Istnieją już rozwiązania na rynku wspierające efektywny obrót paletami np. cyfrowy odcisk palety, który wpływa pozytywnie m.in. na rotację. Rozwiązania AI pozwalają również zoptymalizować związany z serwisowaniem palet np. skanowanie palety pod kątem uszkodzeń – opisuje Sączek. 

Przedstawicielka AXI IMMO dodaje, że sektor handlowy należy do jednych najbardziej postępowych. – Szybko wdraża nowe rozwiązania, ale też jest czuły na koszty i efektywność logistyczną, dlatego możemy prognozować, że w najbliższych latach udział handlu w strukturze popytu na rynku magazynowym będzie stabilnie rósł, ale w oparciu bardziej o ewolucyjnie zmiany niż wielką rewolucję – przewiduje Rykowska. 

Lichocik zaznacza, że ewentualne zmiany lokalizacji będą wymuszane potrzebą optymalizacji powierzchni pod aktualne i przyszłe zapotrzebowanie płynące z rynku. 

Rynek
Deweloperzy liczą na poprawę popytu na magazyny
Rynek
Najkosztowniejsze magazyny rosną w Polsce jak grzyby po deszczu
Rynek
Rośnie popyt na magazyny, rok zapowiada się lepiej niż poprzedni
Rynek
Magazyny pozostaną „zielone”, bo to się opłaca
Rynek
Od małych magazynów do podziemnych rur
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku