Autonomiczne ciężarówki z aplikacją

Producenci ciężarówek przygotowują się do wprowadzenia autonomicznych modeli i nowych aplikacji, które mogą stać się głównym źródłem zarobku koncernów motoryzacyjnych.

Publikacja: 18.12.2024 20:04

Autonomiczna ciężarówka Freightliner w maju, 2024

Daimler Truck

Autonomiczna ciężarówka Freightliner w maju, 2024

Foto: Daimler Truck

Należąca do Google firma Waymo ogłosiła 17 grudnia, że rozpocznie testy swoich pojazdów autonomicznych w Tokio na początku 2025 roku. Firma nawiązała tam współpracę z największym japońskim operatorem taksówkowym, Nihon Kotsu. Kierowcy będą ręcznie obsługiwać pojazdy, aby mapować stolicę Japonii. 

Boston Consulting Group spodziewa się, że tradycyjny rynek motoryzacyjny zostanie zastąpiony przez rynek mobilności, w którym coraz większą rolę odgrywać będą usługi i za 10 lat one dadzą branży 45 proc. przychodów. BCG przewiduje, że do 2035 roku: blisko 100 proc. nowych samochodów będzie połączonych z siecią; około 5 proc. nowych aut będzie w pełni autonomicznych (poziom L4/L5), a blisko 20-30 proc. osiągnie poziom 3; ok. 15 proc. miejskich podróży będzie realizowanych przez usługi mobilności na żądanie. 

Czytaj więcej

Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia

Na zmiany szykują się producenci ciężarówek. Do autonomicznej jazdy i wykorzystania nowych aplikacji przygotowują nową architekturę elektroniczną.

Ciężarówki do spółki

Producenci ciężarówek mają tak niewielką skalę produkcji, że łączą siły, aby podołać nowym wyzwaniom. Daimler Truck i Volvo Group podpisały 30 października wiążące porozumienie o utworzeniu spółki, której celem jest stworzenie oprogramowania dla platformy dla ciężkich pojazdów użytkowych. 

Spółka z siedzibą w szwedzkim Göteborgu podejmie się opracowania standardu przemysłowego. – Opracowane w ramach tego wspólnego przedsięwzięcia oprogramowanie i sprzęt odegrają istotną rolę, umożliwiając zaoferowanie naszym klientom bezprecedensowego poziomu bezpieczeństwa, komfortu i efektywności – powiedziała CEO w Daimler Truck Karin Rådström. 

Natomiast prezes i dyrektor zarządzający Volvo Group Martin Lundstedt dodał: „Łączymy nasze siły, aby na nowo zdefiniować architekturę softwarową i zapoczątkować nową erę samooptymalizujących się samochodów ciężarowych. Wspólnie wyeliminujemy nadmierną złożoność, aby zaoferować klientom wyższy poziom łączności sieciowej, bezpieczeństwa i efektywności oraz stale zwiększać wydajność”.

Wspólnym celem partnerów jest zaprojektowanie systemu operacyjnego dla samochodów ciężarowych oraz zaoferowanie uniwersalnych, niezależnych od marki produktów tego przedsięwzięcia innym producentom pojazdów użytkowych.

Spółka opracuje specyfikację i pozyskanie scentralizowanych, wysokowydajnych urządzeń sterujących dla pojazdów użytkowych, mogących przetwarzać duże ilości danych. „Nowe przedsiębiorstwo opracuje również system operacyjny i narzędzia programistyczne, w oparciu o które producenci będą mogli tworzyć własne cyfrowe funkcje dla swoich pojazdów. Umożliwi to w przyszłości rozdzielenie cykli rozwojowych oprogramowania i sprzętu, a klientom pozwoli na instalowanie i aktualizowanie produktów cyfrowych zdalnie – „over-the-air”, poprawiając także efektywność i wrażenia użytkownika”. 

Czytaj więcej

Nadzór nad konkurencją ze wschodu

Koncerny zastrzegają w komunikacie, że „we wszystkich pozostałych obszarach biznesowych Daimler Truck i Volvo Group nadal pozostaną konkurentami, a więc w dalszym ciągu niezależnie od siebie będą oferować klientom produkty i usługi, w tym odrębne produkty cyfrowe”. 

Długi proces

Konkurencyjna Grupa Traton zapewnia, że jej architektura elektroniczna jest już gotowa na nadchodzące wyzwania. – Wspólna modułowa architektura jest gotowa do bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania, a nowe funkcjonalności można ściągnąć z Internetu – zapewnia dyrektor generalny Scania Polska Wojciech Rowiński. 

Praca programistów Scanii oraz konkurencyjnych marek jest daleka od ukończenia. Uwagę przemysłu przyciąga przede wszystkim sektor auto osobowych. Boston Consulting Group szacuje wartość rynku aut z nowym oprogramowaniem na 320 mld dol. w 2024 rok i 660 mld dol. w 2030 roku. 

Specjaliści BCG i World Economic Forum wskazują na 6 obszarów współpracy: opracowanie „gramatyki” czyli zasad i protokołów, wspólnego słownictwa, rozwój aplikacji, logicznego podporządkowania poszczególnych aplikacji funkcjonowaniu samochodu, opanowanie środowiska operacyjnego i upewnienie się, że poszczególne funkcje i aplikacje nie zakłócają siebie nawzajem, i wreszcie na koniec współpracy z rządami. 

Zaawansowane prace są nad „gramatyką”, a postęp dokonał się dzięki współpracy w gronie konsorcjum Autosar. Wspólne słownictwo i standard API są w połowie drogi, a prace odbywają się także w konsorcjum COVESA. W podobnym stadium zaawansowania są prace nad aplikacjami. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy jak kamikaze

Słabo zaawansowane są prace nad środowiskiem operacyjnym, które wymusi standaryzację funkcji nie wyróżniających. W tym wypadku za wcześnie jest mówić o próbach oprogramowania, ponieważ jeszcze nie jest ono gotowe. Współpracę i kontakty z agendami rządowymi odejmie SDV Alliance, wyłoniony z Eclipse, SOAFEE, COVESA i Autosar. 

Należąca do Google firma Waymo ogłosiła 17 grudnia, że rozpocznie testy swoich pojazdów autonomicznych w Tokio na początku 2025 roku. Firma nawiązała tam współpracę z największym japońskim operatorem taksówkowym, Nihon Kotsu. Kierowcy będą ręcznie obsługiwać pojazdy, aby mapować stolicę Japonii. 

Boston Consulting Group spodziewa się, że tradycyjny rynek motoryzacyjny zostanie zastąpiony przez rynek mobilności, w którym coraz większą rolę odgrywać będą usługi i za 10 lat one dadzą branży 45 proc. przychodów. BCG przewiduje, że do 2035 roku: blisko 100 proc. nowych samochodów będzie połączonych z siecią; około 5 proc. nowych aut będzie w pełni autonomicznych (poziom L4/L5), a blisko 20-30 proc. osiągnie poziom 3; ok. 15 proc. miejskich podróży będzie realizowanych przez usługi mobilności na żądanie. 

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Systemy IT
Geopolityka i cyberbezpieczeństwo na szczycie zagrożeń dla TSL
Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej
Systemy IT
Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10