Dbamy o talenty

Celem polityki personalnej jest wsparcie indywidualnego rozwoju pracowników – mówi prezes DHL Global Forwarding Krzysztof Bielica

Publikacja: 27.02.2020 21:04

Dbamy o talenty

Foto: logistyka.rp.pl

Wywiad powstał przy współpracy
z DHL Global Forwarding

Dlaczego firma jest dumna z tytułu Top Employer Global, Top Employer Europe i Top Employer Poland?

Ponieważ tytuł ten jest ukoronowaniem prowadzonej przez nas polityki personalnej i potwierdzeniem najwyższych standardów HR, które oferujemy naszym pracownikom. Jestem dumny, że wraz z moim zespołem współtworzę organizację, która jest tak wysoko oceniana zarówno przez pracowników w corocznych ankietach badających poziom ich satysfakcji, jak i przez zewnętrzne audytoria. To kolejna nagroda, ale jedna z tych najważniejszych.

Co to oznacza w praktyce?

Inwestujemy w rozwój osobisty i zawodowy naszych pracowników, tym samym potwierdzając, że są oni naszym kluczowym zasobem. Naszym partnerom biznesowym gwarantujemy, że w strukturach firmy znajdują się profesjonaliści zaangażowani w swoje codzienne obowiązki i zadania. Przede wszystkim zaś są to osoby cechujące się dużą wewnętrzną motywacją do pracy. Zarząd DHL Global Forwarding zdaje sobie sprawę, że firma jest silną i prężnie rozwijającą się organizacją tylko dzięki zgranemu, pełnemu pasji i bardzo ambitnemu zespołowi.

Od wielu lat prowadzimy badanie opinii pracowników, wyciągamy z niego wnioski i wprowadzamy wspólnie wypracowane usprawnienia. Bardzo cieszy nas fakt, że wdrożone zmiany mają wpływ zarówno na wyniki firmy, jak i zaangażowanie naszych pracowników – o czym świadczą rezultaty.

Jaka jest rotacja załogi?

Parametry, które są informacją na temat kondycji pracodawcy, to m.in. absencyjność, którą mamy na poziomie niecałych 3 proc., oraz rotacja, która sięga 8 proc., oba są więc na poziomie naturalnych zdarzeń. Nawet w czasach rynku pracownika nieczęsto pojawia się wakat, a dzięki temu, że jesteśmy postrzegani jako dobra i solidna organizacja, rekrutacja szybko kończy się sukcesem. Firma rozwija się dynamicznie, zatrudnienie wynosi około 300 osób i – co ważne – jest bardzo stabilne.

Co wykazują badania poziomu satysfakcji pracowników?

Od ponad dekady prowadzimy badania ankietowe pracowników. Pomiary wykazują, że są zadowoleni z pracy w naszej organizacji. Przy ponad 90-proc. frekwencji w badaniu uzyskujemy wysokie oceny satysfakcji z miejsca pracy, przywództwa, komunikacji, pracy zespołowej, nauki i rozwoju, na spełnieniu zawodowym kończąc. Średni wynik ze wszystkich obszarów to 91 proc.

Czy pracownicy mają szansę rozwijać się i podnosić kwalifikacje?

Od lat celem polityki personalnej jest wsparcie indywidualnego rozwoju pracowników i umożliwienie podnoszenia kwalifikacji przywódczych kierownikom na wszystkich szczeblach.

Awansów dokonujemy spośród talentów wewnątrz firmy. Większość z naszych menedżerów rosła razem z firmą: u nas zdobywali doświadczenie i wyrastali na przywódców. Mieliśmy także kilka awansów z zespołu w Polsce do struktur globalnych DHL Global Forwarding.

Prowadzimy programy mentoringowe oraz własne, unikalne programy rozwojowe dedykowane poszczególnym grupom pracowników. Akademia Managera to program wspierający rozwój umiejętności przywódczych kierowników, podobnie jak globalny program Certified Forwarding Manager. Projektujemy i wdrażamy programy rozwijające talenty w naszej organizacji – Akademia Talentów DHL Global Forwarding. Jej istotą jest dzielenie się wiedzą wewnątrz organizacji oraz przygotowanie najlepszych pracowników do dalszego rozwoju zawodowego w strukturach firmy, zarówno lokalnie, jak i globalnie. Oferujemy także specjalistyczne szkolenia wewnętrzne oraz warsztaty wszystkim pracownikom, organizujemy międzynarodowe staże w ramach wymiany z naszymi biurami w ponad 220 lokalizacjach na całym świecie. Dajemy naszym pracownikom możliwość pracy wszędzie tam, gdzie są nasze oddziały.

Czy firma daje szansę rozwoju młodym?

Młodym ludziom oferujemy staże i praktyki, po których część z nich podejmuje z nami stałą współpracę. Wspieramy edukację logistyczną, współpracując zarówno ze szkołami ponadgimnazjalnymi, jak i szkołami wyższymi, m.in. w Warszawie i Łodzi. Jesteśmy aktywnym graczem na rynku pracy, mamy poczucie, że go współtworzymy wzbogacając o najwyższe standardy polityki personalnej.

Czy program rozwoju dotyczy pracowników wszystkich biur w Polsce?

Jak najbardziej. DHL Global Forwarding Polska, oprócz siedziby w Warszawie przy ul. Komitetu Obrony Robotników 45B, posiada kilkanaście biur regionalnych na terenie całej Polski: Gdynia, Gdańsk, Łódź, Katowice, Kraków, Piaseczno, Poznań, Piła, Tczew, Tarnów, Wrocław.

W warszawskim biurze DHL Global Forwarding mieszczą się działy: operacji lotniczej, celny, obsługi klienta, produktu lotniczego, wsparcia sprzedaży oraz biuro HR. Pracuje w nim ponad 50 osób. W biurze łódzkim mamy zintegrowaną operację morską, obsługę klienta oraz dział księgowości. W pozostałych lokalizacjach mamy reprezentacje działów operacji lotniczych, celnych, sprzedaż, obsługę klienta i operacje magazynowe.

Jak firma radzi sobie z wprowadzaniem nowoczesnych narzędzi pracy, jak choćby nowego oprogramowania? Są kłopoty?

Żeby cały proces przeszedł jak najsprawniej angażujemy w to zadanie pracowników wszystkich szczebli. Przykładem może być wprowadzenie nowego systemu informatycznego; jesteśmy na półmetku tej implementacji. Nowy system skróci czas reakcji i zapewni nową jakość w komunikacji zarówno z klientem, jak i wewnątrz firmy jako jednego globalnego organizmu. Na każdym etapie dbamy o zaangażowanie w ten proces naszych pracowników. Zaczynamy od analiz specyfiki rynku, tworzymy grupy fokusowe, powołujemy testerów, dla ułatwienia wymiany doświadczeń organizujemy telekonferencje. Korzystamy z synergii i doświadczeń zdobytych przez DHL Global Forwading w innych krajach. Podobnie dzieje się przy wprowadzaniu automatyzacji procesów biurowych oraz usprawnianiu innych narzędzi.

Czy firma oczekuje zaangażowania pracowników tylko na etapie wdrożenia nowości?

Zachęcamy pracowników do zgłaszania uwag. Oni wiedzą najlepiej jak usprawnić pracę, gdyż na co dzień ją wykonują. Ułatwiamy wypracowanie pomysłów organizując raz w roku DHL Global Forwarding Excellence Meeting. Podczas tego spotkania przeprowadzamy bardzo kreatywną burzę mózgów. Dwa dni dyskusji, przesiewania pomysłów, konsultacji. Dbamy, by obecni byli przedstawiciele wszystkich działów. Na bieżąco usprawnienia wprowadzane są poprzez intensywnie promowane w firmie Performance Dialog i Gemba Walk, czyli narzędzi wywodzących się z szeroko pojętego lean managementu.

Jak te działania wpływają na jakość usług?

Firma oferuje kompleksową obsługę spedycyjną w transporcie morskim, lotniczym oraz kolejowym z całego świata, a także obsługę celną i obsługę projektów przemysłowych.

Zapewnienie wysokiej jakości usług w transporcie frachtowym jest sprawą bardziej skomplikowaną, ponieważ nie jest on realizowany we własnej sieci firmy kurierskiej, ale poprzez krótszy lub dłuższy łańcuch podwykonawców. Jest to szczególnie widoczne w transporcie morskim, gdzie do efektywnego monitorowania przesyłki trzeba korzystać z wielu źródeł – serwisów armatorów, portów, urzędów celnych, które bardzo trudno jest zintegrować w jednym interfejsie, który można udostępnić klientowi. Wiele czynności w dalszym ciągu trzeba wykonywać ręcznie, angażuje to cenne zasoby. Stąd też wspomniana już automatyzacja procesów oraz nowy system informatyczny, który usprawni dostęp do informacji.

Wracając do pracowników. Firma utworzyła własny pracowniczy plan emerytalny?

Tak, mamy własny program PPE, który sprawia, że wzbogaciliśmy naszą ofertę dla pracowników o 3,5-procentowy comiesięczny dodatek, bo taka jest składka pracodawcy na konto emerytalne pracownika. Warto podkreślić, iż oprócz PPE firma oferuje pracownikom unikalne benefity pozapłacowe. Nasi pracownicy mają wykupioną przez firmę zdrowotną polisę ubezpieczeniową, polisę na życie, karty Multisport, a także wynajętą salę do siatkówki. Integrujemy nasz zespół w trakcie wielu imprez czy wydarzeń, np. podczas firmowego balu, rodzinnej majówki, imprez sportowych, wypraw wysokogórskich, a także kiermaszów charytatywnych i eventów CSR. Każdy pracownik w  oferowanym mu wachlarzu propozycji znajdzie coś atrakcyjnego dla siebie, jest to element naszej kultury organizacyjnej. Pomagamy ludziom się rozwijać nie tylko przez pracę, ale także przez wspieranie ich pasji i zainteresowań.

Dzieci widzą rodziców popołudniami? Jakie są godziny pracy w DHL Global Forwarding?

Oczywiście, że widzą, mogą także odwiedzić ich w pracy. Co więcej, mogą podczas wakacyjnego stażu dołączyć do naszego zespołu. Mogą w nim także na stałe zagościć – bo i takie doświadczenia posiadamy. Ważnym celem naszych działań jest zapewnienie pracownikom równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Pracownicy mogą dołączyć do naszej drużyny siatkówki, startować w jednym z zespołów triatlonowych lub biegać – począwszy od corocznego biegu Ekiden, poprzez maratony, na ultra maratonach kończąc. Dbamy o zdrowie nie tylko poprzez sport, ale także przez zapewnienie prawidłowo zorganizowanego miejsca pracy. Każdy dział ma własny budżet przeznaczony na budowanie zespołu i organizację własnych aktywności. Działy mogą spożytkować go zgodnie z wolą większości: zorganizować zawody sportowe, pójść od teatru lub restauracji. Te wszystkie projekty spajają nasz zespół, tworząc przyjazne miejsce pracy, co zostało potwierdzone przez zewnętrzna ocenę w postaci tytułu Top Employer, z którego jesteśmy bardzo dumni.

—rozmawiał Robert Przybylski

Wywiad powstał przy współpracy
z DHL Global Forwarding

Dlaczego firma jest dumna z tytułu Top Employer Global, Top Employer Europe i Top Employer Poland?

Pozostało 98% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL