Data jest pamiątką po konferencji w Bernie, która w 1874 roku powołała Światowy (Powszechny) Związek Pocztowy – jedną z najstarszych organizacji międzynarodowych. 

W Polsce niedługo po Światowym Dniu Poczty obchodzona jest rocznica powstania pierwszej w naszej historii zinstytucjonalizowanej Poczty Królewskiej, którą w 1558 roku powołał do życia Zygmunt II August. 

Rynek listowy dzieli się na trzy segmenty: 

- usługi powszechne - w tym obszarze działa tylko PP jako operator wyznaczony

- usługi wchodzące w zakres usług powszechnych

- przesyłki reklamowe. 

Opublikowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej Raport o stanie rynku pocztowego podaje, że w roku 2020 w Poczta Polska zrealizowała w 2020 roku 485,9 mln usług powszechnych (w tym 61,7 mln z obrocie zagranicznym), uzyskując przy tym 3,1 mld zł przychodu. 

Jednak popularność przesyłek listowych maleje: o ponad 15 proc. w 2020 roku i o ponad 9 proc. w roku 2019, wynika z danych UKE. 

Udział Poczty Polskiej w rynku usług wchodzących w zakres usług powszechnych sięgnął w 2020 roku 95,53 proc., gdy w 2017 roku wynosił on 95,28 proc. Na drugim miejscu w tym segmencie rynku znalazł się Speedmail, mający 4 proc. rynku. Pozostali gracze, których jest 46, zdobyli niecałe 2,5 proc. 

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

W 2020 roku nadano w Polsce 113,4 mln przesyłek reklamowych, o blisko 4 proc. mniej niż rok wcześniej. Jest to rynek wartości 148,6 mln zł, oblicza UKE. W rynku przesyłek reklamowych Speedmail ma 7,75 proc. rynku. 

Druków bezadresowych, czyli przesyłek, takich jak ulotka czy folder, które są doręczane do wszystkich skrzynek mieszczących się na wybranym obszarze, było 1,4 mld.