Kierowcy zawodowi zarabiają średnio o 17% więcej niż przed rokiem – raport wynagrodzeń

Mediana zarobków polskiego kierowcy to 6 300 zł netto. Na tą kwotę składają się: podstawa, diety, premie i inne dodatki.

Najlepiej zarabiają kierowcy  ciągnika siodłowego z naczepą (tak zwany zestaw), gdzie mediana wynosi 6 400 zł netto na rękę. Podobnie zarabiają kierowcy z Litwy i Węgier – wynika z raportu „Rynek pracy branży TSL. Wynagrodzenia i sytuacja kierowców zawodowych w Polsce”, przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego.

Porównując zarobki kierowców w stosunku do roku ubiegłego, średnio wzrosły one o 17%, przy czym mediana jest wyższa o 26%. Nie zmienia to faktu, że znaczna część wynagrodzenia to nieoskładkowane diety oraz inne dodatki. Podstawa wynosi średnio 2 519 zł netto , a jej mediana 2 064 zł netto  – dwie trzecie wynagrodzenia stanowią zatem dodatki. A te bywają różne. Oprócz tych standardowych ankietowani wymieniają  m.in. premię roczną, dodatek za ekologiczną i oszczędną jazdę (ecodriving), dodatek za pracę w weekendy, premię za załadunek czy rozładunek czy dyżury       i dyspozycyjność.

Autorzy publikacji zauważają, że wysokość zarobków zależy od wielu czynników. Między innymi od rodzaju realizowanych tras. W ruchu lokalnym mediana zarobków to 4 550 zł netto, w krajowym        5 000 netto, a w międzynarodowym, w UE, aż 6 500 zł netto . Znaczenie ma również typ obsługiwanego pojazdu. Mediana zarobków kierowcy zestawu wynosi 6 400 zł netto, a solówki 5 600 zł netto. Wpływ na wysokość oferowanego wynagrodzenia ma również wielkość firmy. Wraz z liczbą osób pracujących rośnie średnie wynagrodzenie oraz mediana. Zatem najmniej zarabiają kierowcy pracujący w firmach małych, gdzie średnia wynosi 5 743 zł netto , a mediana 6 000 zł netto  na rękę. W firmach dużych, czyli zatrudniających powyżej 250 pracowników, wartości te wynoszą odpowiednio 7 136 zł netto  oraz 7 000 zł netto.

W raporcie przeanalizowano również poziom satysfakcji kierowców zawodowych. Niemal 80% z nich lubi swoją pracę, a tylko 5% jej nie lubi. Nie zmienia to jednak faktu, że 4 na 10 kierowców myśli o zmianie zawodu. Truckerzy w swojej pracy nie lubią długiej rozłąki z rodziną, ale narzekają również na brak bezpiecznych miejsc parkingowych. 47% kierowców wskazuje, że w swojej pracy lubi atrakcyjne zarobki, ale również możliwość poznawania nowych ludzi i ciekawych miejsc. A gdzie jest miejsce do poprawy ze strony pracodawców? W Polsce 3/4 kierowców deklaruje, że wynagrodzenie otrzymuje zawsze na czas. Około 8% z nich wynagrodzenie  otrzymuje na czas rzadko lub nigdy, a to z pewnością jest czynnik, który ma olbrzymie znaczenie na poziom satysfakcji z wykonywanej pracy.

W raporcie informacje dotyczące polskich kierowców możemy porównać do zarobków ich kolegów  z Litwy, Węgier i Rumunii, którzy również wzięli udział w badaniu przygotowanym na potrzeby publikacji. Osobną ankietę przeprowadzono wśród polskich pracodawców, których zapytano o wysokość oferowanych przez nich wynagrodzeń, a także o trudności ze znalezieniem kierowców na rynku pracy. Niemal co druga firma ma nadal problem ze znalezieniem nowych pracowników (40% firm potrzebuje więcej niż 6 tygodni aby zatrudnić nowego kierowcę), jednak 30% pracodawców deklaruje, że raczej nie ma takich kłopotów. Co ciekawe, problem rotacji pracowników w firmach jest jednoznacznie skorelowany z wysokością oferowanych przez nich wynagrodzeń.

W raporcie znajdziemy też charakterystykę innych zawodów branży TSL, opis sytuacji kierowców w UE, zestawienie przepisów dotyczących minimalnego wynagrodzenie w krajach Unii, a także odpowiedź na pytanie, czym tak naprawdę jest “dumping socjalny”.

Raport dostępny na stronie: https://pitd.org.pl/wp-content/uploads/2019/12/PITD-Rynek-Rracy-w-branzy-TSL-Wynagrodzenia-i-sytuacja-kierowcow-zawodowych.pdf

Materiał Promocyjny

 

Mogą Ci się również spodobać

Jelczem w Himalaje

Największe sukcesy polskich himalaistów przypadły na lata 70 i 80. Wyczyny były możliwe dzięki ...

Bezbolesne wprowadzenie nowego myta w Czechach

Nieliczne korki, podwojona obsada pracowników punktów rejestracji. W pierwszych dziesięciu dniach funkcjonowania nowego systemu ...

CPK otworzy oferty na inwentaryzacje przyrodnicze

W najbliższych dniach spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzy oferty w ogłoszonym w sierpniu przetargu ...

Nowe lokomotywy PKP IC dla rosnących przewozów

PKP Intercity inwestuje, przygotowując się na rosnące przewozy. Narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa modernizacji ...

Loi Macron to francuski protekcjonizm, który bije w polskie firmy transportowe i rozsadza Unię Europejską

Francuski protekcjonizm ogranicza swobodę świadczenia usług i rozsadza Unię Europejską – skarżą się polskie ...

Poczta Polska przywraca połączenia z zagranicą

Do niektórych krajów znów można wysyłać paczki. Po sobotniej decyzji państwowego operatora o wstrzymaniu ...