Niewystarczająca infrastruktura hamuje wzrost lotniczych przewozów ładunków

Główni gracze rynku lotniczych przewozów ładunków ocenili podczas II Spotkania Liderów LTS jakie warunki powinny być spełnione aby rozwijać ten segment transportu.

Dyrektor Biura Cargo i Poczty, Polskie Linie Lotnicze LOT Michał Grochowski wskazał, że polski rynek cargo przez wiele lat nie był rozwijany. – Rozwijała się zachodnia infrastruktura, a nie polska. Dobrym porównaniem jest transport morski, opierający się na dwóch głównych portach morskich: Hamburgu i Rotterdamie, co jest kalką tego, co w lotniczym transporcie stanowią Frankfurt i Amsterdam. Przy czym w Polsce 8 lat temu zainwestowano w gdański terminal DCT i okazało się, że ładunki tutaj są. Gdańsk stał się jednym z portów o największej dynamice rozwoju. Tymczasem rozwój lotniczych przewozów ładunków w dalszym ciągu hamowany jest przez brak infrastruktury i oferty – podkreślił dyrektor LOT.

Spedytorzy przyznają, że z tego powodu rozwinął się cały system dowozu ładunków do głównych portów lotniczych w Europie Zachodniej.

Od lewej: prezes Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski oraz dyrektor Biura Cargo i Poczty, Polskie Linie Lotnicze LOT Michał Grochowski. Na ekranie Michał Rene, wiceprezes w klastrze North East Europe, DB Schenker odpowiedzialny za biznes lotniczy. Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Jednak w ostatnich latach przewoźnik narodowy wprowadził nowe kierunki i zmodernizował flotę, która spełnia najwyższe standardy w przewozach ładunków. – To spowodowało pozyskanie certyfikatów na przewozy leków oraz skróciło czas dostawy do klientów na świecie – zauważył prezes Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski. LOT jest 25. linią lotniczą na świecie (i do tego najmniejszą) mającą najwyższy nadawany przez IATA certyfikat farma CEIV. – Farmacja to chyba jedyny rodzaj ładunków, który jest niewrażliwy na ceny. Nie trzeba do jego transportu frachtowców, ale wymagane jest utrzymanie reżimu temperaturowego – podkreślił dyrektor Biura Cargo i Poczty PLL LOT.

Od lewej: Sebastian Kuna, dyrektor oddziału Cargo LS Airport Services i Tadeusz Chmielewski, prezes Rohlig Suus Logistics. Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Kształt rynku wyjaśniał także Michał Rene, wiceprezes w klastrze North & East Europe DB Schenker odpowiedzialny za biznes lotniczy. Wskazał, że spedytorzy są tak mocno związani z Frankfurtem i Amsterdamem, ponieważ w Warszawie brak jest lotów frachtowych. – Poza czarterami w Polsce nie było rozkładowych lotów frachtowych. Tymczasem kształt rynku to kwestia techniczna: klient ma określony towar, który trzeba dowieźć w określony sposób i na określone miejsce – przypomniał Rene.

Na słabość infrastruktury na warszawskim lotnisku Okęcie wskazał także agent handlingowy. – Cała infrastruktura w obrębie lotniska warszawskiego to 25-26 tys. m kw, (magazyny agentów handlingowych z dostępem do płyty lotniska i bez dostępu), czyli nic w stosunku do potrzeb. Porty lotnicze tworzą infrastrukturę, a w Warszawie agent handlingowy musi ją sam tworzyć – wskazał różnice dyrektor oddziału Cargo LS Airport Services Sebastian Kuna.

Także instytucje jak: urząd celny, służby weterynaryjne, fitosanitarne nie mają swojego wystarczającego zaplecza, co ogranicza transport niektórych towarów. Zbyt mało jest również uznanych nadawców, którzy bezpośrednio mogą ładować towar na samolot.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przewoźnicy porażeni prądem

Ciężarówki z napędem elektrycznym odetną polskich przewoźników od europejskiego rynku transportu międzynarodowego znacznie skuteczniej ...

Nowe prawo ograniczy dostęp polskich firm do unijnych dróg

Za tydzień Parlament Europejski zajmie się pakietem mobilności, który już w połowie przyszłego roku ...

Brutalne hamowanie ciężarówek

Producenci przygotowują się na duży spadek popytu na samochody ciężarowe. Producent samochodów użytkowych Traton ...

Nie daj się wyprzedzić – tankuj LNG w swojej bazie transportowej!

Możliwość zatankowania floty pojazdów bezpośrednio w miejscu wyjazdu w trasę to dla przewoźników najbardziej ...

Zakupy ciężarówek zmalały w czerwcu o połowę

Wyniki rejestracji poprawiają się, rośnie optymizm wśród przewoźników. W czerwcu spadek rejestracji samochodów ciężarowych ...

Wodorowe dalekobieżne ciężarówki Mercedesa za 5 lat

Mercedes przewiduje, że za 3 lata przekaże do testów pierwsze dalekodystansowe ciężarówki na wodór. ...