Niewystarczająca infrastruktura hamuje wzrost lotniczych przewozów ładunków

Główni gracze rynku lotniczych przewozów ładunków ocenili podczas II Spotkania Liderów LTS jakie warunki powinny być spełnione aby rozwijać ten segment transportu.

Dyrektor Biura Cargo i Poczty, Polskie Linie Lotnicze LOT Michał Grochowski wskazał, że polski rynek cargo przez wiele lat nie był rozwijany. – Rozwijała się zachodnia infrastruktura, a nie polska. Dobrym porównaniem jest transport morski, opierający się na dwóch głównych portach morskich: Hamburgu i Rotterdamie, co jest kalką tego, co w lotniczym transporcie stanowią Frankfurt i Amsterdam. Przy czym w Polsce 8 lat temu zainwestowano w gdański terminal DCT i okazało się, że ładunki tutaj są. Gdańsk stał się jednym z portów o największej dynamice rozwoju. Tymczasem rozwój lotniczych przewozów ładunków w dalszym ciągu hamowany jest przez brak infrastruktury i oferty – podkreślił dyrektor LOT.

Spedytorzy przyznają, że z tego powodu rozwinął się cały system dowozu ładunków do głównych portów lotniczych w Europie Zachodniej.

Od lewej: prezes Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski oraz dyrektor Biura Cargo i Poczty, Polskie Linie Lotnicze LOT Michał Grochowski. Na ekranie Michał Rene, wiceprezes w klastrze North East Europe, DB Schenker odpowiedzialny za biznes lotniczy. Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Jednak w ostatnich latach przewoźnik narodowy wprowadził nowe kierunki i zmodernizował flotę, która spełnia najwyższe standardy w przewozach ładunków. – To spowodowało pozyskanie certyfikatów na przewozy leków oraz skróciło czas dostawy do klientów na świecie – zauważył prezes Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski. LOT jest 25. linią lotniczą na świecie (i do tego najmniejszą) mającą najwyższy nadawany przez IATA certyfikat farma CEIV. – Farmacja to chyba jedyny rodzaj ładunków, który jest niewrażliwy na ceny. Nie trzeba do jego transportu frachtowców, ale wymagane jest utrzymanie reżimu temperaturowego – podkreślił dyrektor Biura Cargo i Poczty PLL LOT.

Od lewej: Sebastian Kuna, dyrektor oddziału Cargo LS Airport Services i Tadeusz Chmielewski, prezes Rohlig Suus Logistics. Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Kształt rynku wyjaśniał także Michał Rene, wiceprezes w klastrze North & East Europe DB Schenker odpowiedzialny za biznes lotniczy. Wskazał, że spedytorzy są tak mocno związani z Frankfurtem i Amsterdamem, ponieważ w Warszawie brak jest lotów frachtowych. – Poza czarterami w Polsce nie było rozkładowych lotów frachtowych. Tymczasem kształt rynku to kwestia techniczna: klient ma określony towar, który trzeba dowieźć w określony sposób i na określone miejsce – przypomniał Rene.

Na słabość infrastruktury na warszawskim lotnisku Okęcie wskazał także agent handlingowy. – Cała infrastruktura w obrębie lotniska warszawskiego to 25-26 tys. m kw, (magazyny agentów handlingowych z dostępem do płyty lotniska i bez dostępu), czyli nic w stosunku do potrzeb. Porty lotnicze tworzą infrastrukturę, a w Warszawie agent handlingowy musi ją sam tworzyć – wskazał różnice dyrektor oddziału Cargo LS Airport Services Sebastian Kuna.

Także instytucje jak: urząd celny, służby weterynaryjne, fitosanitarne nie mają swojego wystarczającego zaplecza, co ogranicza transport niektórych towarów. Zbyt mało jest również uznanych nadawców, którzy bezpośrednio mogą ładować towar na samolot.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kompleks 7R Park Kielce, tuż przy drodze ekspresowej S7, liczy 71 tys. mkw. powierzchni najmu

Hale rosną w całej Polsce

Magazynów przybywa i potencjał wzrostu nie jest jeszcze wyczerpany. W dobie niskiego bezrobocia deweloperzy ...

Wspomagani pracownicy magazynów

Roboty pomocnicze wspomogą pracowników firm logistycznych. Nie wszędzie bowiem ludzi mogą zastąpić maszyny. DB ...

Detaliści rozbujali rynek kurierski

Tegoroczna wartość sprzedaży w e-handlu może przekroczyć 100 mld zł. Firmy ledwo nadążają wysyłać ...

Inteligentne magazyny to hit tego roku

W 2019 roku największe wzrosty analitycy Knight Frank przewidują w sektorach nieruchomości przemysłowych i ...

Dbamy o talenty

Celem polityki personalnej jest wsparcie indywidualnego rozwoju pracowników – mówi prezes DHL Global Forwarding Krzysztof ...

Kolej oferuje przewozy żywności do Chin

Rosjanie chcą zarobić na kolejowym tranzycie europejskiej żywności do Chin. Z Niemiec wyjechał pilotażowy ...