Reklama
Rozwiń
Reklama

Nadchodzi zmierzch znienawidzonego awizo? Poczta Polska poleca usługę e-Polecony

W systemie e-Doręczeń działa już ponad 2 mln skrzynek odbiorczych, 75 proc. z nich zostało założonych w tym roku – poinformowała Poczta Polska. Rewolucję cyfrową ułatwią jeszcze kolejne zmiany, które wchodzą w życie od stycznia.

Publikacja: 08.11.2025 11:02

Nadchodzi zmierzch znienawidzonego awizo? Poczta Polska poleca usługę e-Polecony

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Co zastąpi awizo?
  • Kiedy system e-Doręczeń stanie się obowiązkowy dla administracji?
  • Jakie są różnice między e-Doręczeniem a e-Poleconym?
  • Jak założyć adres do doręczeń elektronicznych (ADE)?

Awizo zostawione w skrzynce pocztowej przez listonosza to prawdziwa zmora klientów Poczty Polskiej. Oznacza, że po list czy przesyłkę poleconą trzeba udać się do placówki pocztowej. To zaś wiąże się zwykle z koniecznością czekania w długiej kolejce. Ale Poczta się zmienia i wygląda na to, że jest wreszcie szansa, że awizo wreszcie przestanie nam spędzać sen z powiek.

Rośnie liczba e-Doręczeń

Z danych Poczty Polskiej wynika, że polskie instytucje, firmy i osoby prywatne nadały już za pośrednictwem systemu e-Doręczeń aż 38,7 mln przesyłek. Na tę liczbę złożyło się 12 mln cyfrowych listów poleconych i 26,7 mln przesyłek hybrydowych. W dodatku ok. 92 proc. z tych przesyłek, czyli ponad 35,6 mln sztuk, w tym 11,9 mln całkowicie cyfrowych, zostało nadanych w 2025 r.

Czytaj więcej

Nagła dymisja w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Odchodzi jeden z wiceministrów

– To dobre wyniki, ale chcemy dalej edukować i przekonywać Polaków, że warto przejść na cyfrową korespondencję. Z każdym kolejnym miesiącem widzimy, jak dynamicznie rozwija się system e-Doręczeń i jesteśmy pewni, że klienci chętniej będą w nim uczestniczyć od stycznia przyszłego roku, gdy skończy się okres przejściowy i dla wielu instytucji administracji publicznej system cyfrowych doręczeń w kontakcie z obywatelami stanie się obowiązkowy – skomentował Paweł Raczyński, prokurent zarządu Poczty Polskiej w obszarze IT i dyrektor departamentu Transformacji Cyfrowej.

Reklama
Reklama

Początek nowej ery e-Doręczeń

Wraz z początkiem przyszłego roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od nowego roku znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Czytaj więcej

Nowa strategia kurierów po połączeniu Orlen Paczka z Pocztą Polską

– Pozostałym obywatelom korespondencja będzie dostarczana z pomocą usługi hybrydowej (PUH), czyli wysyłana cyfrowo, a potem drukowana maszynowo w specjalnych ośrodkach Poczty Polskiej, w warunkach zapewniających ochronę tajemnicy korespondencji oraz wrażliwych danych i dostarczana tradycyjnie przez listonoszy – zapewnia Poczta Polska.

Jak sięgnąć po usługę e-Polecony

Poczta Polska zachęca też do korzystania z usługi e-Polecony. Tłumaczy, że różnica między e-Doręczeniem a e-Poleconym polega na tym, iż w e-Doręczeniu jedną ze stron zawsze jest podmiot publiczny i dla obywateli jest to usługa bezpłatna. e-Polecony to taka sama cyfrowa przesyłka, ale między podmiotami niepublicznymi, np. firmą i osobą prywatną. – Dzięki e-Poleconemu można całkowicie wyeliminować korespondencję papierową – wskazuje Poczta Polska.

I podpowiada, jak aktywować usługę e-Polecony. I tak założenie adresu doręczeń elektronicznych (ADE) jest możliwe po złożeniu wniosku o jego nadanie do ministra cyfryzacji. Można tego dokonać przez stronę internetową gov.pl. Po utworzeniu konta wystarczy aktywować publiczną skrzynkę doręczeń i można aktywować e-Polecony. Po akceptacji regulaminu tworzona jest skrzynka doręczeń kwalifikowana (SDK) i można już swobodnie komunikować się elektronicznie z innymi użytkownikami usługi.

– Nadawanie adresu przez ministra daje gwarancję, że wiemy dokładnie, z kim prowadzimy korespondencję, bo nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę. Każdy użytkownik, chcąc skorzystać z usługi, musi się uwierzytelnić, czyli zalogować z pomocą środka identyfikacji elektronicznej, np. profilu zaufanego – tłumaczy Poczta Polska.

Reklama
Reklama

ePoczta-Polska.pl, czyli platforma do kupowania usług cyfrowych

Poczta Polska uruchomiła ważne narzędzie, które pomaga pożegnać się z awizem i ułatwia komunikację, np. z partnerami biznesowymi czy klientami. Pod adresem ePoczta-Polska.pl przez 24 godziny na dobę działa nowoczesna platforma służąca do kupowania usług cyfrowych. Każdy może tam wykupić pakiet e-Poleconych, dzięki któremu będzie błyskawicznie nadawał cyfrowe listy do innych osób czy firm. A wszystko nawet taniej niż po 2 zł od sztuki.

Można tu również kupić e-usługi dostarczane przez renomowanego partnera Poczty Polskiej – KIR, szczególnie ważne dla przedsiębiorców: kwalifikowany podpis cyfrowy, kwalifikowaną pieczęć cyfrową czy certyfikat SSL, dzięki którym z dowolnego miejsca i o każdej porze można wysyłać dokumenty szybko, bezpiecznie i z potwierdzoną autentycznością.

Poczta Polska podpowiada, że do podpisywania pism wysyłanych przez przedsiębiorców w ramach e-Doręczeń lub e-Poleconego do klientów, administracji publicznej czy partnerów biznesowych warto wykorzystać kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego. Taki podpis ma moc prawną podpisu odręcznego i zgodnie z rozporządzeniem eIDAS jest akceptowany na terenie całej UE. Przykładowo, z firmowego konta wysyłane są pisma, ale samo pismo jest dodatkowo podpisane kwalifikowanym podpisem upoważnionego pracownika firmy.

Pakiety na ePoczta-Polska.pl zawierają różne liczby e-Poleconych. Klient, kupując pakiet, ma do wyboru 10, 20 lub 50 sztuk cyfrowych przesyłek na miesiąc oraz w zależności od wybranego pakietu: podpis elektroniczny, pieczęć elektroniczną lub certyfikat SSL. Można też e-Polecone wykupić w ramach płatności jednorazowych. 

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Co zastąpi awizo?
  • Kiedy system e-Doręczeń stanie się obowiązkowy dla administracji?
  • Jakie są różnice między e-Doręczeniem a e-Poleconym?
  • Jak założyć adres do doręczeń elektronicznych (ADE)?
Pozostało jeszcze 96% artykułu

Awizo zostawione w skrzynce pocztowej przez listonosza to prawdziwa zmora klientów Poczty Polskiej. Oznacza, że po list czy przesyłkę poleconą trzeba udać się do placówki pocztowej. To zaś wiąże się zwykle z koniecznością czekania w długiej kolejce. Ale Poczta się zmienia i wygląda na to, że jest wreszcie szansa, że awizo wreszcie przestanie nam spędzać sen z powiek.

Rośnie liczba e-Doręczeń

Pozostało jeszcze 92% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Logistyka
Najlepsi w branży TSL nagrodzeni!
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Logistyka
Orlen łączy siły z Pocztą Polską. InPost ma się czego bać
Logistyka
Redakcja Rzeczpospolitej zaprasza na Galę Liderów Logistyki
Logistyka
Branża logistyczna szuka antidotum na spadki na rynku
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Logistyka
Jaki jest udział transportu w PKB Polski?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama