Po ataku ze strony Białorusi zamknięte przejście w Kuźnicy

Po regularnej bitwie polskich służb z tzw. „migrantami” przejście w Kuźnicy zamknięte od jutra od 7 rano.

Publikacja: 08.11.2021 20:29

Po ataku ze strony Białorusi zamknięte przejście w Kuźnicy

MSWiA

Foto: MSWiA

Przejście zostało zamknięte do odwołania po tym, jak dwa tysiące sprowadzonych przez reżim Łukaszenki osób zaatakowało przejście graniczne w Kuźnicy. MSWiA podaje, że jest to regularna bitwa, w której po stronie białoruskiej są głównie mężczyźni w wieku do 30 lat. – Jakby wojska nacierały. Niby cywile, ale zachowują się jak wojsko. Dlaczego na granicę się nie zgłoszą z dokumentami, tylko tną zasieki? Dlaczego mamy ich wpuścić? Ci, co prześlizgnęli się przez granicę włamują się do stodół, samochodów, bo noce już zimne – opisuje prezes Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia Władysław Żero. 

Od rana 8 listopada kolumny tych tzw. „migrantów” maszerowały drogą i na przejście w Kuźnicy. Chociaż zatarasowały drogę, białoruskie służby nie interweniowały, choć latem rozpędzały nawet kilkuosobowego grupki. 

Służby białoruskie pozwalają na napady na przejście graniczne. Polskiemu wojsku i służbom MSWiA udało się używając gazu zatrzymać pierwszą falę ataku na przejście w Kuźnicy. Minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński zapewnia, że resort przygotowany jest na każdy scenariusz. MSWiA informuje, że przejścia w Terespolu i Bobrownikach pozostają otwarte. 

Żero przyznaje, że rano stały kolejki tirów na granicy. Po zamknięciu Kuźnicy samochody muszą kierować się na inne przejścia. Wracający z Białorusi kierowcy przyznają, że bali się tłumów blokujących drogi. Obawiają się napadów, a znają to zagrożenie z Calais. – Dzieje się nieciekawie. Coraz mniej na wschód jeździmy. Ograniczenia zezwoleń, czepianie się Polaków. W rezultacie nawet limitu zezwoleń nie wykorzystujemy – zauważa prezes SPP. 

Dodaje, że w ostatnich dwóch latach dużo Białorusinów otworzyło w Polsce firmy transportu drogowego. – Są to duże przedsiębiorstwa, już zdążyły postawić ładne biura. One jeżdżą na Białoruś – wskazuje Żero. 

Tłumaczy, że coraz częściej Polacy jeżdżą do Rosji omijając Białoruś. Nadkładają kilometry, jadą przez Litwę i przejście w Budzisku. Nawet Turcy wybierają tę drogę. 

Codziennie w Mińsku lądują samoloty wypełnione obywatelami państw Bliskiego Wschodu. Mają turystyczne białoruskie wizy, a w razie ich braku mogą kupić je na mińskim lotnisku za 100 euro. Z Mińska są przerzucani przez białoruskie służby pod polską granicę. 

Przejście zostało zamknięte do odwołania po tym, jak dwa tysiące sprowadzonych przez reżim Łukaszenki osób zaatakowało przejście graniczne w Kuźnicy. MSWiA podaje, że jest to regularna bitwa, w której po stronie białoruskiej są głównie mężczyźni w wieku do 30 lat. – Jakby wojska nacierały. Niby cywile, ale zachowują się jak wojsko. Dlaczego na granicę się nie zgłoszą z dokumentami, tylko tną zasieki? Dlaczego mamy ich wpuścić? Ci, co prześlizgnęli się przez granicę włamują się do stodół, samochodów, bo noce już zimne – opisuje prezes Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia Władysław Żero. 

Transport
Stan wyjątkowy im niegroźny. Przewoźnicy reagują stoicko
Ludzie i firmy
Rosja też ma zielony korytarz
Przewozy
Białoruś: najgorsza sytuacja na granicy z Litwą i Łotwą
Przewozy
Na Białoruś nie wwieziesz nawet czekoladek
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Przewoźnicy ze wschodu rozjadą polską konkurencję?