Melex powstał jako golfowy wózek na rynek amerykański. Okazał się znacznie bardziej uniwersalnym pojazdem. Melexy można spotkać pod niemal każdą szerokością geograficzną, od Argentyny po Australię, nawet w tak egzotycznych krajach jak Papua-Nowa Gwinea czy Gwadelupa. Zaczęło się jednak od amerykańskiego zlecenia na golfowe wózki. Diler z USA wybrał WSK PZL Mielec, a ówczesnym władzom zależało na zmianie profilu zakładu, ponieważ produkcja lotnicza była deficytowa i rząd postanowił ją zamknąć.
Od Ameryki Północnej po Południową
Już w 1971 roku ruszyła produkcja seryjna pierwszego modelu Melexa. Wysokiej jakości, a jednocześnie niedrogi w porównaniu do konkurencji Melex, bardzo szybko podbił amerykańskie pola golfowe. Nazwa Melex powstała z połączenia słów „Mielec” i „eksport”.
W latach 80-tych plany firmy pokrzyżowało wprowadzone przez prezydenta USA embargo na produkty z bloku wschodniego, w związku z czym firma musiała poszukać nowych rynków zbytu i odejść od flagowego produktu jakim przez wiele lat była golfówka.
Pojazdy pasażerskie i bagażowe szybko zawojowały Amerykę Południową, kraje Europy Zachodniej i Skandynawię. W 1993 roku w wyniku procesu restrukturyzacji w Polsce Melex został wyodrębniony jako osobna spółka, a udziały przejął inwestor z Warszawy. Z powodu niegospodarności, mimo atrakcyjnego produktu, firma w 2003 roku ogłosiła upadłość.
Masę upadłościową przejął syndyk, jednak na szczęście nie zaprzestano produkcji. We wrześniu 2004 roku firmę kupił były dyrektor FSO, Andrzej Tyszkiewicz i jego małżonka Dorota. Nowi właściciele wprowadzili wiele potrzebnych zmian, które szybko przyniosły spodziewane efekty.