Zainteresowanie Orlen Paczką rośnie – możliwa sprzedaż operatora?

Pod młotek może trafić druga w Polsce sieć automatów paczkowych. Jest kilka opcji współpracy lub przejęcia firmy.

Publikacja: 14.04.2025 07:55

Zainteresowanie Orlen Paczką rośnie – możliwa sprzedaż operatora?

Sortownia Orlen Paczka w Strykowie jest jednym z głównych obiektów zaplecza logistycznego firmy.

Foto: Orlen Paczka

Dyrektor wykonawczy ds. Sprzedaży Detalicznej Orlen Jan Tar przyznaje, że logistyka dla e-commerce nie stanowi głównego obszaru działalności grupy. – Dlatego usługi kurierskie zostały wydzielone do odrębnej spółki w Grupie Orlen. Pozwoli to na konsolidację eksperckiej wiedzy, pozyskanie partnera strategicznego oraz dalszy samodzielny rozwój Orlen Paczki – tłumaczy Tar. 

Dla branży kurierskiej Orlen Paczka jest ciekawą firmą. – Wydaje mi się, że sprzedaż spółki sama w sobie jest niekoniecznie ciekawa, ale strategiczny partner już tak. Szczególnie gdyby wzmocnił on pozycję Orlen Paczki w skali międzynarodowej i krajowej. Ta branża działa w takiej skali i powoli mówimy o operacjach o zasięgu co najmniej kontynentalnym – podkreśla prezes firmy doradczej Last Mile Experts Marek Różycki. 

Czytaj więcej

Polska firma może namieszać na światowym rynku symulatorów kolejowych

Wskazuje, że zainteresowany może być fundusz CVC Capital Partners. W grudniu 2023 roku wykupił firmę kurierską Packeta, która ma mocną pozycję w Czechach i na Słowacji, jest także głównym właścicielem Grupy Żabka. – Od marca Orlen Paczka rozszerzył współpracę z Packeta o obsługę dostaw międzynarodowych na Allegro do Czech, Słowacji i Węgier. Żabka ma więc bardzo duży potencjał do świadczenia usług kurierskich w Polsce, niezależnie od tego, czy nabyłaby udziały Orlen Paczki – uważa prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prezes Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Arkadiusz Kawa. 

Kurierzy

Nie można wykluczyć zainteresowania GLS. – To druga w Europie sieć pod względem pokrycia geograficznego w Europie – zaznacza prezes LME. Orlen Paczka wynajmuje GLS Poland skrytki w automatach paczkowych na potrzeby dostaw własnych. Właścicielem GLS jest kontrolowana przez Daniela Kretinsky’ego Grupa EP Holding, która w ub.r. kupiła Grupę IDS (Royal Mail i GLS). Ma także 29,9 proc w holenderskiej PostNL. Właściciel zapowiedział dalsze przejęcia w Europie. 

Różycki przypuszcza, że przejęciem lub partnerstwem z Orlen Paczka może być także DPD. – Ten operator odniósł sukces w dostawach do drzwi, ma także silną pozycję w doręczeniach międzynarodowych ale wyzwaniem może być ich, duża (ok 9000 maszyn) ale, niestety, niekoniecznie łatwa technologicznie do integracji sieć automatów paczkowych – ocenia Różycki. 

Jest jednak mało prawdopodobne, aby zakupem zainteresowany by InPost. Sieci maszyn pokrywają się, a ponadto transakcję zablokowałby zapewne UOKiK. – Nabycie istotnej części udziałów Orlen Paczki mogłoby wzmocnić pozycję na rynku KEP firmy, które nie mają w Polsce automatów paczkowych, poprzez rozszerzenie sieci punktów odbioru i automatów paczkowych – uważa Kawa.

Czytaj więcej

Logistycy dostrzegają delikatne ożywienie

Dodaje, że ok. 45-50 proc. wszystkich przesyłek obsługiwanych przez firmy kurierskie trafia właśnie do automatów paczkowych i ten udział cały czas rośnie. – W związku z tym ten, kto nie będzie miał dostępu do automatów, to bardzo ograniczy sobie grono klientów. GLS ten problem już rozwiązał, nawiązując współpracę z Orlen Paczką – podkreśla Kawa. 

Nie jest pewne, czy do gry wejdzie DHL e-commerce, które ma umowę z Cainiao i buduje własną sieć automatów. 

Firmy e-handlu

Profesor UE w Poznaniu stwierdza, że głównie wchodzą w grę marketplace’y. – Może to być zarówno Allegro, które ma swoje automaty paczkowe, ale wciąż jeszcze o wiele mniej niż lider rynku, ale także Amazon, Vinted, OLX, Zalando czy Empik. Amazon i Vinted mają automaty zagranicą, więc czują ten biznes i byłyby w stanie szybko zaadaptować je na polskim rynku. Marketplace’y mogłyby szybko rozbudować swoją sieć, ale przy całkowitym przejęciu Orlen Paczka prawdopodobnie spowodowałoby wycofanie się innych konkurencyjnych graczy z korzystania z ich sieci – przypuszcza Kawa. – Wydaje się, że ten scenariusz jest najbardziej prawdopodobny. Ale... niewykluczony jest również scenariusz, w którym Orlen zdecyduje się na kontynuację biznesu w obecnym modelu, stając się narodowym integratorem logistycznym. Obecnie poza Pocztą Polską jest to jedyna firma z branży KEP ze 100% polskim kapitałem – przypomina Kawa. 

Sceptyczny co do inwestycji platform sprzedażowych w logistykę jest prezes LME. – Vinted rozpoczął budowę sieci maszyn tam, gdzie nie miał dobrej oferty rynkowej. W Polsce jest ona boga i konkurencyjna cenowo, jeżeli już, to raczej widzę Allegro jako potencjalnego nabywcę. Byłaby to atrakcyjna opcja ze względu na potencjalną komplementarność z siecią Allegro One oraz dostęp do paczek (Allegro ma ok. 1/3 paczek e-comerce w polsce) – wskazuje Różycki. 

Firmy technologiczne

Kawa zaznacza, że na rynku istnieje coraz więcej firm, które są zainteresowane logistyką e-commerce, w szczególności dostawą paczek. Są to zarówno firmy dostarczające oprogramowanie do sklepów (np. Shoper), jak i platformy pośredniczące we współpracy z firmami logistycznymi (np. Alsendo, Furgonetka). 

Czytaj więcej

Przewoźnicy rozważają przenosiny do Bułgarii

Za Alsendo stoi fundusz Abris, który ma bardzo duże doświadczenie w sektorze logistyki. – W 2010 roku kupił Siódemkę, a potem ją sprzedał DPD. W 2020 roku kupił Apaczkę, a w 2021 dokupił Sendit, które obecnie działają pod szyldem Alsendo. Abris kontrolował również rumuńską firmę kurierską Cargus, którą połączył z Urgentem, tworząc wicelidera rynku. W 2018 roku sprzedał tę spółkę funduszowi Mid Europa. Trzeba jednak pamiętać, że pośrednicy współpracują z wieloma firmami kurierskimi, więc przejęcie którejkolwiek z nich może bardzo ograniczyć ich współpracę z konkurentami – zastrzega Kawa.

Kapitał zakładowy Orlen Paczka wynosi 1 250 tys. zł. Spółka ma ponad 12,5 tys. punktów odbioru, w tym ponad 6,2 tys. automatów paczkowych. Z 0,5 mln skrytek jest drugim największym operatorem w Polsce. Posiada do tego 28 centrów logistycznych i tym roku uruchomiła oddziały w Siedlcach (1 lutego) i Gorzowie Wielkopolskim (1 kwietnia). W drugim kwartale planuje uruchomienie 500 nowych automatów paczkowych. Biuro prasowe informuje, że „Zarząd ORLEN Paczki kończy prace nad nową strategią, której celem jest osiągnięcie rentowności operacyjnej w możliwie najkrótszym czasie”.

Dyrektor wykonawczy ds. Sprzedaży Detalicznej Orlen Jan Tar przyznaje, że logistyka dla e-commerce nie stanowi głównego obszaru działalności grupy. – Dlatego usługi kurierskie zostały wydzielone do odrębnej spółki w Grupie Orlen. Pozwoli to na konsolidację eksperckiej wiedzy, pozyskanie partnera strategicznego oraz dalszy samodzielny rozwój Orlen Paczki – tłumaczy Tar. 

Dla branży kurierskiej Orlen Paczka jest ciekawą firmą. – Wydaje mi się, że sprzedaż spółki sama w sobie jest niekoniecznie ciekawa, ale strategiczny partner już tak. Szczególnie gdyby wzmocnił on pozycję Orlen Paczki w skali międzynarodowej i krajowej. Ta branża działa w takiej skali i powoli mówimy o operacjach o zasięgu co najmniej kontynentalnym – podkreśla prezes firmy doradczej Last Mile Experts Marek Różycki. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
Europa opanowana, czas na inne rynki
Firmy
W Polsce wyrósł trzeci największy operator logistyczny w Europie
Firmy
InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii
Firmy
Jaki los czeka poczty narodowe?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Firmy
Ciężka logistyka nabiera rozpędu