InPost ściga się na automaty paczkowe w Wielkiej Brytanii

Polska firma ma trzech potężnych konkurentów w Wielkiej Brytanii. Może zabraknąć miejsca dla automatów paczkowych planowanych przez wszystkich graczy.

Publikacja: 04.06.2025 13:34

InPost ściga się na automaty paczkowe w Wielkiej Brytanii

InPost

Foto: InPost

Grupa InPost ma ponad 10 tys. paczkomatów w Wielkiej Brytanii. Łącznie z punktami PUDO sieć InPost liczy już ponad 16 tys. lokalizacji. Prezes Last Mile Experts Marek Różycki zauważa, że rynek brytyjski konsoliduje się. Największe potoki przesyłek mają Royal Mail, Amazon i Evri. – Czy pojawi się jeszcze jeden gracz? Czy jest miejsce na tyle sieci na brytyjskim rynku? – zastanawia się Różycki.

Doradca firm kurierskich Gary Winter szacuje w programie Last Mile Prophets, że na Wyspach może stanąć do 50 tys. automatów paczkowych. – Jednak czy wszyscy właściciele maszyn będą mieli czym je zapełnić? Czy wszyscy będą w stanie zainstalować tyle maszyn? – zastanawia się Winter. Wskazuje, że InPost ma blisko 100-osobowy zespół zajmujący się ekspansją sieci. Wszystkie spółki są rozliczane z obietnic na giełdzie. 

Brytyjski rynek

Konkurencja na brytyjskim rynku nie zasypia gruszek w popiele. Royal Mail zapowiada instalację 20 tys. maszyn. DPD ogłosiło rozbudowę sieci automatów wspólnie z YEEP!. W pięć lat spółki postawią 8 tys. maszyn. 

Czytaj więcej

Branża spożywcza rozbudowuje magazyny

InPost podaje, że w Wielkiej Brytanii, rynku o największym potencjale e-commerce w Europie, zajmuje dziś trzecie miejsce wśród niezależnych operatorów logistycznych e-commerce. 

Niedawna inwestycja w spółkę Yodel pozwoliła InPost przyspieszyć ekspansję na rynku brytyjskim. Grupa natychmiast rozszerzyła swoją bazę sprzedawców do ponad 700 e-sklepów oraz zwiększyła liczbę punktów OOH z 13 do 16 tysięcy. To wszystko pozwala InPost szacować wzrost liczby przesyłek do około 300 mln rocznie (w 2024 roku spółka dostarczyła 93,2 mln paczek). 

W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa InPost odnotowała 272 mln (+12% r/r) przesyłek, zwiększyła sieć do ponad 83 tysięcy punktów OOH oraz osiągnęła przychody w wysokości 3 mld zł (+22% r/r).  

Francja szybko rozbudowana

W Europie operator ma ponad 50 tys. maszyn Paczkomat w 9 krajach. – Model logistyczny InPost zrewolucjonizował rynek dostaw w Polsce, a teraz umacniamy naszą pozycję w całej Europie – wskazuje założyciel i CEO Grupy InPost Rafał Brzoska. 

Tegoroczne nakłady kapitałowe na montaż na wszystkich rynkach ponad 14 tys. maszyn sięgną 1,8 mld zł. W 2024 roku InPost rozstawił rekordową liczbę – ponad 11 500 nowych maszyn, kończąc rok z 46 977 paczkomatami. W Wielkiej Brytanii InPost umocnił swoją pozycję lidera, kończąc 2024 rok z ponad 13 000 punktów out-of-home. 

Czytaj więcej

Nowe morskie terminale i promy

We Francji Grupa InPost, działająca pod marką Mondial Relay, z ośmioma tysiącami maszyn Paczkomat, stała się liderem rynku. We Francji ma 8 tys. maszyn i ponad 17 tys. punktów PUDO. W ciągu zaledwie trzech lat Grupa zwiększyła liczbę swoich urządzeń ponad 25-krotnie. – Dostawy out-of-home cieszą się we Francji dużą popularnością – przyznaje Brzoska. 

W 2024 roku sieć out-of-home Mondial Relay wzrosła o 18 proc. r/r, osiągając ponad 31 000 lokalizacji. W ubiegłym roku zostało zainstalowanych blisko 4 tys. nowych paczkomatów, osiągając łącznie 9 200 urządzeń.

Mondial Relay ostatnio znalazło się wśród 50 najcenniejszych francuskich marek według prestiżowego rankingu BrandZ „TOP50 Francja”, zostało wycenione na ponad 1 miliard dol. 

Grupa InPost ma ponad 10 tys. paczkomatów w Wielkiej Brytanii. Łącznie z punktami PUDO sieć InPost liczy już ponad 16 tys. lokalizacji. Prezes Last Mile Experts Marek Różycki zauważa, że rynek brytyjski konsoliduje się. Największe potoki przesyłek mają Royal Mail, Amazon i Evri. – Czy pojawi się jeszcze jeden gracz? Czy jest miejsce na tyle sieci na brytyjskim rynku? – zastanawia się Różycki.

Doradca firm kurierskich Gary Winter szacuje w programie Last Mile Prophets, że na Wyspach może stanąć do 50 tys. automatów paczkowych. – Jednak czy wszyscy właściciele maszyn będą mieli czym je zapełnić? Czy wszyscy będą w stanie zainstalować tyle maszyn? – zastanawia się Winter. Wskazuje, że InPost ma blisko 100-osobowy zespół zajmujący się ekspansją sieci. Wszystkie spółki są rozliczane z obietnic na giełdzie. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
Internetowe sklepy nie dają wytchnąć kurierom
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Firmy
Brytyjski sąd rozpatrzy spór między byłym właścicielem Yodel a InPost
Firmy
DHL rozpoczyna walkę z InPost o Wielką Brytanię
Firmy
InPost ucieka konkurencji
Firmy
Mniejsza strata i lepsze wyniki operacyjne Poczty Polskiej