Przewoźnicy muszą zdecydować, czy ciąć koszty czy chronić aktywa i miejsca pracy.
Pandemia i wywołany nią kryzys potrwają kilka lat – przypuszcza dysponujący ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zarządzaniu firmami logistycznymi Grzegorz Woelke. Twierdzi, że ratunkiem jest oczyszczenie gospodarki, eliminacja chorej tkanki. – Kroplówka w postaci Tarczy Finansowej czy Antykryzysowej to nie jest prawdziwe oczyszczenie tylko konserwowanie patologii i jej przedłużanie. Coraz więcej rozumiejących co się dzieje w ekonomii osób grupuje się pod hasłami odmrozić narodowy potencjał gospodarczy i zamrozić biurokrację – uważa Woelke.
Czytaj więcej w: Coraz gęściej na drogach
Przewoźnicy nie wykonują jednak nerwowych ruchów, a ponad 9,2 tys. z nich sięgnęło po Tarczę Finansową ARP, uzyskując średnio 200 tys. zł pomocy na firmę. Do 75 proc. z tej sumy rząd może umorzyć pod warunkiem zachowania zatrudnienia. Woelke wskazuje, że przy zapowiadającym się długim kryzysie przedłużanie pełnych obciążeń finansowych na kolejne kwartały to błędna strategia, która pogrąży firmy.
Alarmuje, że za chwilę place leasingowe będą zawalone młodymi samochodami. Skala zapaści branży transportowej ujawni się w maju i czerwcu.
Czytaj więcej w: Pożyczki dla przewoźników nie uratują branży
– Uważam, że mając perspektywę przeciągającego się kryzysu lepiej wypowiedzieć wszystkie umowy i zacząć firmę od nowa z niewielką liczbą aut i zatrudnionych. W nadchodzących latach wygrają ci, którzy najskuteczniej obniżą koszty – podkreśla Woelke.
Dodaje, że wraz z przedłużającym się kryzysem, będzie oferowanych wiele młodych, półrocznych lub rocznych samochodów. Zniknie problem z kierowcami. Wskazuje, że również nowo zawierane umowy kredytowe oferowane są na znacznie lepszych warunkach niż dotychczasowe.
Jednak branża leasingowa nie raportuje o masowych zwrotach samochodów. Firmy finansujące w większości przypadków dogadały się z przewoźnikami i obie strony liczą na dalszą współpracę.
Branża finansowa spodziewa się słabych wyników, co nie jest zaskoczeniem. Kwietniowy wynik sektora leasingowego był niższy o blisko połowę (-49,9 proc. r/r). W kwietniu finansowanie pojazdów zmalało o 61,3 proc. r/r. – Obszarem, który dotknie najgłębszy kryzys będzie sektor finansowania środków transportu drogowego, ze względu na spadek wolumenu przewożonych ładunków, obostrzenia w transporcie oraz bardzo słabe nastroje wśród firm. Także dla tej gałęzi rynku leasingu nasze prognozy nie są optymistyczne – zaznacza przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL Andrzej Krzemiński.
Przypuszcza, że uderzenie pandemii COVID-19 w gospodarkę będzie bardzo destrukcyjne na poziomie nastrojów społecznych i w kwestii zaufania do przyszłości. – Mocno uderzy w ufność konsumencką i plany inwestycyjne przedsiębiorców – spodziewa się Krzemiński.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.