Reklama

Mniejszy ruch, większa brawura

Na drogach królują ciężarówki, a kierowcy nielicznych samochodów osobowych biją rekordy prędkości.

Publikacja: 24.04.2020 18:20

Mniejszy ruch, większa brawura

Foto: logistyka.rp.pl

O ponad 32 proc. spadła liczba naruszeń zarejestrowanych przez system fotoradarowy CANARD w czasie pierwszego miesiąca pandemii w Polsce. Wzrosła jednak liczba rejestracji poważnych naruszeń ograniczeń prędkości. – Jest mniejszy ruch i mniej naruszeń, ale więcej niechlubnych rekordów prędkości. Aż 855 kierowców przekroczyło prędkość o co najmniej 50 km/h w obszarze zabudowanym – alarmuje Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Niebezpieczne drogi

Według danych GDDKiA ruch drogowy na początku kwietnia zmalał o ok. 40 proc. w stosunku do początku marca. Mimo to na drogach trup ściele się gęsto. Policja informuje, że tylko na szosach Śląska od 1 do 23 kwietnia na drogach województwa śmierć poniosło już tyle samo osób, co w całym kwietniu roku ubiegłego.

""

Kierowca przejeżdżał przez Sołpie w wielkim pospiechu. Jest niechlubnym rekordzistą pierwszego miesiąca kwarantanny.

Foto: logistyka.rp.pl

Mundurowi podkreślają, że zdecydowana większość zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym nastąpiła na skutek uderzenia pojazdu w przeszkodę (barierę energochłonną, drzewo, budynek), a nie jak to ma miejsce w przypadku dużego natężenia ruchu, wskutek zderzenia się pojazdów. Do 23 kwietnia zatrzymanych zostało 267 praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym. W całym kwietniu ubiegłego roku tego typu przypadków było 140.

Czytaj więcej w: Drogi przestały pustoszeć

Reklama
Reklama

W tym roku od początku marca do 20 kwietnia liczba wypadków z udziałem pieszych wyniosła 14, gdy w ubiegłym roku było 11 takich zdarzeń.

Najniebezpieczniejsze miejsca

Od 14 marca, kiedy w Polsce ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, a później stan epidemii, w miesiąc 514 urządzeń CANARD zarejestrowało blisko 128,4 tys. naruszeń, o ponad 62 tys. mniej (32,9 proc.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Połowa zarejestrowanych naruszeń dotyczyła przekroczenia prędkości w przedziale od 10 do 20 km/h więcej niż pozwalają przepisy. 33,5 proc. kolejnych naruszeń dotyczyło przekroczenia prędkości w przedziale 21- 30 km/h.

""

Radar w Krzywanicach zrobił zdjęcia autu jadącemu z prędkością 151 km/h.

Foto: logistyka.rp.pl

Najwięcej przypadków przekroczeń prędkości zarejestrował fotoradar w Szczecinie na ul. Gdańskiej – Basen Górniczy. Miejsce to jest objęte kontrolą dopiero od marca tego roku. O instalację fotoradaru, ze względu na dużą liczbę niebezpiecznych zdarzeń drogowych, wnioskowała policja oraz lokalny samorząd. W ciągu tylko jednego miesiąca funkcjonowania, urządzenie zarejestrowało ponad 3 tys. przekroczeń dopuszczalnej prędkości.

30 odcinkowych pomiarów prędkości zarejestrowało od 14 marca do 14 kwietnia ponad 13 tys. naruszeń – o 46,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Najwięcej, ponad 1,5 tys. naruszeń ujawniono w Lubinie w województwie dolnośląskim.

Reklama
Reklama

Spadła również liczba przypadków niestosowania się kierujących do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Na monitorowanych przez CANARD skrzyżowaniach w okresie od 14 marca do 14 kwietnia zarejestrowano ponad 2,7 tys. naruszeń. Liczba ta jest niższa o 29 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r.

O ponad 32 proc. spadła liczba naruszeń zarejestrowanych przez system fotoradarowy CANARD w czasie pierwszego miesiąca pandemii w Polsce. Wzrosła jednak liczba rejestracji poważnych naruszeń ograniczeń prędkości. – Jest mniejszy ruch i mniej naruszeń, ale więcej niechlubnych rekordów prędkości. Aż 855 kierowców przekroczyło prędkość o co najmniej 50 km/h w obszarze zabudowanym – alarmuje Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Niebezpieczne drogi

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Logistyka
Orlen łączy siły z Pocztą Polską. InPost ma się czego bać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Logistyka
Redakcja Rzeczpospolitej zaprasza na Galę Liderów Logistyki
Logistyka
Branża logistyczna szuka antidotum na spadki na rynku
Logistyka
Jaki jest udział transportu w PKB Polski?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Logistyka
Konferencja SGH o przyszłości logistyki
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama