Spedytorzy są niezdecydowani: połowa z nich (50,8%) chce, a połowa nie chce lub nie jest pewna. 6 na 10 logistyków oraz 8 na 10 spedytorów (pracujących w miejscach faktycznych załadunków) wypełnia list przewozowy CMR ręcznie, a najczęściej list przewozowy CMR wypełniają kierowcy, choć nie należy to do ich obowiązków tylko załadowców.
Pytani w ankiecie PITD
Zdaniem tylko 10 kierowców (na stu ankietowanych) wszystkie listy przewozowe, z którymi mieli do czynienia, zawierały wszystkie niezbędne informacje. Blisko połowa badanych kierowców (47) twierdzi, że od 1 do 2 listów przewozowych zawiera błędne informacje, podobnie w przypadku nieaktualnych danych.
Ankieta PITD dotycząca eCMR
Uczestnicy łańcuchów logistycznych przewidują zmianę podejścia do listów przewozowych. – List przewozowy był historycznie dokumentem, który stanowił fizyczną podstawę do kontroli zgodności przewożonego towaru w zakresie jego stanu, jak również dotrzymania warunków umowy przewozowej. Z perspektywy czasu wydaje się to być reliktem. Kierowca coraz rzadziej uczestniczy w procesie za- i rozładunku – wskazuje zajmujący się transportem lądowym w amerykańskim oddziale Ikea Paweł Trębicki.