Lotos zamierzał w tym roku otworzyć stację LNG w Gdańsku-Osowej. Rzecznik spółki Adam Kasprzak zapowiadał, że pilotażowa stacja dokująca LNG powstanie „w wyniku współpracy Lotos Paliwa i Grupy Lotos z ze spółką Remontowa LNG Systems”.

Czytaj więcej w: Rozruszał się biznes LNG w Polsce

Rok temu zapewniał, że „trwają procedury administracyjne związane z uzyskaniem koniecznych i wymaganych prawem zezwoleń i zgód. Równolegle Remontowa LNG Systems rozpoczęła już prace nad elementami stacji i ich prefabrykacją”.

Ostatecznie Lotos poinformował, że „W związku z sytuacją finansową i prawną w jakiej znalazła się Remontowa LNG Systems, Lotos zdecydował o zakończeniu współpracy w ramach projektu budowy pilotażowej stacji dokującej LNG w Gdańsku-Osowej”.

Nie oznacza to jednak, że paliwowy koncern zarzucił plany budowy stacji LNG. Obiecuje, że przedstawi projekt budowy czterech stacji LNG, a szczegóły projektu przedstawi „wkrótce”.

Czytaj więcej w: Konin z pierwszym w Polsce wodorowym autobusem

Lotos był jedynym inwestorem rozwijającym lokalne technologie kriogeniczne. Stacja budowana wspólnie z Remontowa LNG Systems miała zapewnić długoterminowe utrzymywanie bezpiecznych parametrów technicznych LNG zmagazynowanego w intermodalnych, kriogenicznych zbiornikach kontenerowych. Inwestor planował wykorzystać stację do dalszej dystrybucji LNG do klientów końcowych, przy wykorzystaniu wszystkich możliwych środków transportu.

Rok temu o zamiarze budowy dwóch stacji LNG informowało także PGNiG Obrót Detaliczny. Spółka podpisała list intencyjny z Zakładami Produkcji Kruszyw Rupińscy, przewidujący budowę dwóch stacji LCNG, czyli sprzedających gaz ziemny w postaci sprężonej i ciekłej. Szczególną rolę miała odgrywać stacja w Szumowie, zlokalizowana przy drodze ekspresowej S8 w pobliżu planowanego węzła łączącego ją z trasą Via Baltica. Prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha wspominał w czerwcu 2020 roku o planach wzniesienia w minionym roku nawet do 38 stacjiSpółka informuje, że projekt budowy stacji LNG w Szumowie i w Suwałkach – ze względu na decyzję partnera – został na ten moment zawieszony.

Po nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, plany Grupy Kapitałowej PGNiG zakładają oddanie do użytku 23 stacji tankowania paliw gazowych do końca 2021 roku. Za budowę stacji odpowiedzialna jest Polska Spółka Gazownictwa, a ich operatorem będzie PGNiG Obrót Detaliczny. Dodatkowo już niebawem zostanie otwarta stacja tankowania CNG w Suwałkach, która będzie zasilała flotę autobusów miejskich.

Czytaj więcej w: Wodorowe pociągi dla mas

Najpoważniejszymi inwestorami w stacje LNG są przewoźnicy (EPO-Trans, Bisek Asfalt, Sachs Trans) oraz Shell, który otworzył już 2 stacje, wkrótce czynna będzie trzecia. W planach jest jeszcze 5.