Kapsch Telematic Services, spółka córka austriackiej Kapsch TrafficCom, zawarła 2 listopada 2010 roku umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę na zaprojektowanie, dostawę i obsługę Krajowego Systemu Poboru Opłat Elektronicznych oraz Manualnego Systemu Poboru Opłat.
W 8 miesięcy zbudowała mikrofalowy system poboru opłat viaToll. Prezes Kapsch Telematic Services Marek Cywiński wspominał okres przygotowań jako bardzo trudny. - Jednocześnie powstawała firma, trwało szkolenie ludzi oraz projektowanie systemu poboru opłat - opisuje Cywiński.
Zgodnie z umową viaToll ruszył 1 lipca 2011 roku z początkowymi problemami, począwszy od małej przepustowości Internetu poprzez zbyt rozbudowane procedury rejestracji aut po braki infrastrukturalne, jak kłopoty z zasilaniem bramownic. Podstawowa sieć mierzyła 1560 km, a w listopadzie 2018 roku, gdy system przejęło państwo, liczyła 3660 km.
Na system składało się ponad 40 aplikacji, 200 serwerów i 964 bramownice. Po przejęciu viaToll przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego za utrzymanie systemu odpowiadał Kapsch.
W lipcu 2018 roku w viaToll zarejestrowanych było blisko 1,2 mln pojazdów oraz 754 tys. firm. Udział przewoźników z Polski przekraczał 61 proc. Kapsch podawał, że pod koniec czerwca 2018 roku system zebrał ponad 10 mld zł i te pieniądze trafiły na konto Krajowego Funduszu Drogowego.