Kapsch Telematic Services, spółka córka austriackiej Kapsch TrafficCom, zawarła 2 listopada 2010 roku umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę na zaprojektowanie, dostawę i obsługę Krajowego Systemu Poboru Opłat Elektronicznych oraz Manualnego Systemu Poboru Opłat. 

W 8 miesięcy zbudowała mikrofalowy system poboru opłat viaToll. Prezes Kapsch Telematic Services Marek Cywiński wspominał okres przygotowań jako bardzo trudny. - Jednocześnie powstawała firma, trwało szkolenie ludzi oraz projektowanie systemu poboru opłat - opisuje Cywiński. 

Zgodnie z umową viaToll ruszył 1 lipca 2011 roku z początkowymi problemami, począwszy od małej przepustowości Internetu poprzez zbyt rozbudowane procedury rejestracji aut po braki infrastrukturalne, jak kłopoty z zasilaniem bramownic. Podstawowa sieć mierzyła 1560 km, a w listopadzie 2018 roku, gdy system przejęło państwo, liczyła 3660 km. 

Na system składało się ponad 40 aplikacji, 200 serwerów i 964 bramownice. Po przejęciu viaToll przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego za utrzymanie systemu odpowiadał Kapsch.  

W lipcu 2018 roku w viaToll zarejestrowanych było blisko 1,2 mln pojazdów oraz 754 tys. firm. Udział przewoźników z Polski przekraczał 61 proc. Kapsch podawał, że pod koniec czerwca 2018 roku system zebrał ponad 10 mld zł i te pieniądze trafiły na konto Krajowego Funduszu Drogowego. 

Kapsch podawał, że do momentu przejęcia systemu przez GITD a następnie KAS, nakłady na viaToll przekroczyły 1,37 mld zł, a koszty operacyjne wyniosły 1,61 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury podliczało na początku 2019 roku łączne wydatki na viaToll na 3,8 mld zł. 

Kapsch prowadził także manualny pobór opłat na odcinkach A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA. Od początku funkcjonowania do końca czerwca 2018 roku Kapsch zebrał dzięki opłatom manualnym 1,26 mld zł. 

KAS wyłączył 1 listopada tego roku viaToll, zastępując go poborem e-Toll. Kapsch przez 2 lata będzie obsługiwać klientów e-Toll na zlecenie Ministerstwa Finansów. Umowy warte są ponad 100 mln zł. 

Kapsch Telematic Services pracuje przy projektach w innych krajach, jednym z najnowszych jest system poboru myta w Bułgarii. – Nasz zespół służy wiedzą i kompetencją w projektach na kilku kontynentach – podsumowuje Cywiński. 

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły