Reklama

Gęściej na rynku poboru opłat EETS

Na konkurencyjnym i trudnym rynku poboru opłat drogowych pojawi się polska firma. Zapowiada się walka, na której mogą skorzystać przewoźnicy.

Publikacja: 25.09.2025 18:23

Gęściej na rynku poboru opłat EETS

Foto: GDDKiA

Na polski rynek operatorów opłat EETS wejdzie poznańska spółka Data System. Jest to pierwszy polski dostawca usługi EETS i trzeci z dopuszczeniem Krajowej Administracji Skarbowej. 

KAS ogłosiła już 11 lipca o podpisaniu stosownej umowy, ale sprzedaż urządzeń rozpocznie się dopiero za kilka miesięcy. Administracja wyjaśnia, że następnym po umowie etapem współpracy są testy akredytacyjne, a usługa EETS zostanie uruchomiona po ich pozytywnym zakończeniu. – Nasze urządzenia posiadają już certyfikację w ramach usługi e-TOLL, czyli w zakresie przekazywania danych lokalizacyjnych do Krajowej Administracji Skarbowej. Przejście procesu certyfikacji pod nową usługę traktujemy zatem jako formalność – tym bardziej, że spełniamy wszystkie wymogi techniczne. Testy są już zaplanowane na najbliższe miesiące – wyjaśnia dyrektor zarządzająca Data System Agnieszka Kubiak. 

Czytaj więcej

Brokerzy ułatwią zagraniczną ekspansję małym sklepom e-commerce

Urządzenie pokładowe EETS, które zaoferuje Data System jest wyprodukowane przez firmę Teltonika z Litwy, wieloletniego dostawcę urządzeń telematycznych dla Data System. – Cała infrastruktura, oprogramowanie i system zarządzania usługą EETS zostały od podstaw przygotowane przez Data System w Polsce. Dzięki temu łączymy niezawodny sprzęt z pełnym, lokalnym zapleczem technologicznym i serwisowym, co daje naszym klientom bezpieczeństwo i pewność ciągłego rozwoju usługi – podkreśla Kubiak. 

Ciężkie miliardy z dróg

Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service, EETS) umożliwia opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej, które posiadają elektroniczne systemy poboru opłat. 

Reklama
Reklama

Kierowca decydujący się na usługę EETS zawiera umowę z jednym, wybranym przez siebie dostawcą EETS, korzysta tylko z jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU), posiada jedno konto użytkownika oraz otrzymuje jedną fakturę za wszystkie przejazdy. 

Wartość wpływów z elektronicznych opłat drogowych w EU jest szacowana w tym roku na 50 mld euro (w tym 640 mln euro w Polsce), a do 2032 roku przychody wzrosną do 85 mld euro, co wynika z zastępowania winiet elektronicznymi systemami poboru myta. 

Za pośrednictwem urządzeń EETS pobieranych jest ok. 20 proc. opłat drogowych w UE. Z tej sumy 3 proc. trafia do operatorów EETS. Rynek operatorów opłat wyceniany jest na 3 mld euro i do 2033 roku podwoi się. W Europie działa 19 dostawców usługi EETS, a liczy się dwóch (włoski Telepass i niemiecki Toll4Europe) oraz kilku mniejszych jak francuski Axxes oraz czeski Eurowag. 

Powszechnie używane urządzenia DKV i Shell należą do Toll4Europe i obie wymienione firmy są udziałowcami tej spółki. Także urządzenia pokładowe dystrybuowane przez ZMPD należą do Toll4Europe. 

Czytaj więcej

Jak szkolić armię kierowców?

Data System planuje samodzielny podbój kolejnych krajów krok po kroku. – Szczegółowy harmonogram wejścia do kolejnych krajów pozostaje naszym wewnętrznym ustaleniem. Rozmowy z partnerami i instytucjami w Europie już trwają – zapewnia dyrektor Data System. 

Reklama
Reklama

Uważa, że pomimo silnej konkurencji, jej firma ma szansę zdobyć rynek. – Mamy bardzo dużą bazę klientów, którzy od wielu lat korzystają z naszych usług telematycznych i darzą nas zaufaniem. To daje nam mocny punkt startu. Wchodzimy na rynek z ponad 20-letnim doświadczeniem, konkurencyjnymi cenami i wysoką jakością obsługi, które zawsze były naszą przewagą. Mogę zapewnić, że nasza oferta będzie bardzo korzystna i konkurencyjna na rynku – zaznacza Kubiak. 

Jedyna polska firma w EETS

Dyrektorka liczy również, że dla wielu polskich firm znaczenie będzie miało to, że firma jest pierwszym i jedynym polskim dostawcą EETS. – Wybierając nas, wspierają lokalnego partnera w rywalizacji z międzynarodowymi koncernami. Dla wielu firm wybór lokalnego partnera będzie oznaczał nie tylko wygodę, ale także wsparcie rodzimego rynku – przewiduje dyrektor Data System. 

Dla operatora to wyzwanie finansowe, bowiem to on płaci administracjom drogowym z góry, a następnie fakturuje przewoźników. W razie upadku klienta, operator EETS ponosi stratę. 

Dla spółki wejście w nowy segment to najważniejsze i największe przedsięwzięcie w jej historii. – Przygotowania trwały kilka lat – rozpoczęły się już w okresie wdrażania systemu e-TOLL w Polsce, który traktowaliśmy jako naturalny krok w stronę europejskiego EETS – opisuje Kubiak. 

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja zmieni e-commerce

W pracach nad nową ofertą zaangażowanych było kilkudziesięciu specjalistów – od programistów i działu IT, dział prawny, przez obsługę klienta i handlowców, aż po serwis techniczny i instalatorów w terenie. – Taki model pozwala nam mieć pełną kontrolę nad jakością obsługi na każdym etapie – stwierdza dyrektor. 

Reklama
Reklama

Prognozuje, że oferta EETS zapewni firmie nową skalę działalności. W 2024 roku przychody spółki przekroczyły 11 mln zł. – Zysk wyniósł prawie 5 mln zł, a uruchomienie EETS daje realną szansę na kilkukrotne zwiększenie skali działalności w kolejnych latach – planuje Kubiak. 

Na polski rynek operatorów opłat EETS wejdzie poznańska spółka Data System. Jest to pierwszy polski dostawca usługi EETS i trzeci z dopuszczeniem Krajowej Administracji Skarbowej. 

KAS ogłosiła już 11 lipca o podpisaniu stosownej umowy, ale sprzedaż urządzeń rozpocznie się dopiero za kilka miesięcy. Administracja wyjaśnia, że następnym po umowie etapem współpracy są testy akredytacyjne, a usługa EETS zostanie uruchomiona po ich pozytywnym zakończeniu. – Nasze urządzenia posiadają już certyfikację w ramach usługi e-TOLL, czyli w zakresie przekazywania danych lokalizacyjnych do Krajowej Administracji Skarbowej. Przejście procesu certyfikacji pod nową usługę traktujemy zatem jako formalność – tym bardziej, że spełniamy wszystkie wymogi techniczne. Testy są już zaplanowane na najbliższe miesiące – wyjaśnia dyrektor zarządzająca Data System Agnieszka Kubiak. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Systemy IT
Jak szkolić armię kierowców?
Systemy IT
Rewolucja AI: koniec z gaszeniem pożarów
Systemy IT
Wielka awantura o bilety okresowe
Systemy IT
Logistycy kuszą sklepy wyższymi obrotami
Systemy IT
Smartfony i kod paskowy przyspieszą dostawy przesyłek
Reklama
Reklama