Reklama

Lotos ma poślizg w budowie stacji LNG

Lotos i PGNiG notują opóźnienia w budowie stacji LNG dla ciężarówek.

Publikacja: 24.07.2021 16:20

Lotos ma poślizg w budowie stacji LNG

Foto: Rys. Lotos

Lotos zamierzał w tym roku otworzyć stację LNG w Gdańsku-Osowej. Rzecznik spółki Adam Kasprzak zapowiadał, że pilotażowa stacja dokująca LNG powstanie „w wyniku współpracy Lotos Paliwa i Grupy Lotos z ze spółką Remontowa LNG Systems”.

Czytaj więcej w: Rozruszał się biznes LNG w Polsce

Rok temu zapewniał, że „trwają procedury administracyjne związane z uzyskaniem koniecznych i wymaganych prawem zezwoleń i zgód. Równolegle Remontowa LNG Systems rozpoczęła już prace nad elementami stacji i ich prefabrykacją”.

Ostatecznie Lotos poinformował, że „W związku z sytuacją finansową i prawną w jakiej znalazła się Remontowa LNG Systems, Lotos zdecydował o zakończeniu współpracy w ramach projektu budowy pilotażowej stacji dokującej LNG w Gdańsku-Osowej”.

Nie oznacza to jednak, że paliwowy koncern zarzucił plany budowy stacji LNG. Obiecuje, że przedstawi projekt budowy czterech stacji LNG, a szczegóły projektu przedstawi „wkrótce”.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej w: Konin z pierwszym w Polsce wodorowym autobusem

Lotos był jedynym inwestorem rozwijającym lokalne technologie kriogeniczne. Stacja budowana wspólnie z Remontowa LNG Systems miała zapewnić długoterminowe utrzymywanie bezpiecznych parametrów technicznych LNG zmagazynowanego w intermodalnych, kriogenicznych zbiornikach kontenerowych. Inwestor planował wykorzystać stację do dalszej dystrybucji LNG do klientów końcowych, przy wykorzystaniu wszystkich możliwych środków transportu.

Rok temu o zamiarze budowy dwóch stacji LNG informowało także PGNiG Obrót Detaliczny. Spółka podpisała list intencyjny z Zakładami Produkcji Kruszyw Rupińscy, przewidujący budowę dwóch stacji LCNG, czyli sprzedających gaz ziemny w postaci sprężonej i ciekłej. Szczególną rolę miała odgrywać stacja w Szumowie, zlokalizowana przy drodze ekspresowej S8 w pobliżu planowanego węzła łączącego ją z trasą Via Baltica. Prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha wspominał w czerwcu 2020 roku o planach wzniesienia w minionym roku nawet do 38 stacjiSpółka informuje, że projekt budowy stacji LNG w Szumowie i w Suwałkach – ze względu na decyzję partnera – został na ten moment zawieszony.

Po nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, plany Grupy Kapitałowej PGNiG zakładają oddanie do użytku 23 stacji tankowania paliw gazowych do końca 2021 roku. Za budowę stacji odpowiedzialna jest Polska Spółka Gazownictwa, a ich operatorem będzie PGNiG Obrót Detaliczny. Dodatkowo już niebawem zostanie otwarta stacja tankowania CNG w Suwałkach, która będzie zasilała flotę autobusów miejskich.

Czytaj więcej w: Wodorowe pociągi dla mas

Najpoważniejszymi inwestorami w stacje LNG są przewoźnicy (EPO-Trans, Bisek Asfalt, Sachs Trans) oraz Shell, który otworzył już 2 stacje, wkrótce czynna będzie trzecia. W planach jest jeszcze 5.

Lotos zamierzał w tym roku otworzyć stację LNG w Gdańsku-Osowej. Rzecznik spółki Adam Kasprzak zapowiadał, że pilotażowa stacja dokująca LNG powstanie „w wyniku współpracy Lotos Paliwa i Grupy Lotos z ze spółką Remontowa LNG Systems”.

Czytaj więcej w: Rozruszał się biznes LNG w Polsce

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Logistyka
Orlen łączy siły z Pocztą Polską. InPost ma się czego bać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Logistyka
Redakcja Rzeczpospolitej zaprasza na Galę Liderów Logistyki
Logistyka
Branża logistyczna szuka antidotum na spadki na rynku
Logistyka
Jaki jest udział transportu w PKB Polski?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Logistyka
Konferencja SGH o przyszłości logistyki
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama