Pomyślne perspektywy dla branży TSL

Podczas II Spotkania Liderów Branży TSL przedstawiciele tego przemysłu omówili podczas debaty wyzwania i szanse swojej gałęzi gospodarki.

Firmy odzyskują rynek po zamrożeniu gospodarki. Rynek pracy, na którym już nie brakuje kierowców, pokazuje, że sytuacja nie wróciła do poziomu z 2019 roku. Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych Continental Opony Polska dodaje, że sytuacja poprawia się i nawet zagraniczni pracownicy powrócili za kierownice.

Rynek ubezpieczeniowy ucierpiał w niewielkim stopniu z powodu pandemii. Mniejsza szkodowość poprawiła wyniki.

Wiceprezes zarządu MJM Brokers Błażej Szczerba podkreślił, że brokerzy ubezpieczeniowi wsparli firmy transportowe, poprawiając płynność finansową przewoźników udzielając prolongaty i w niektórych wypadkach negocjując obniżenie składek już zawartych umów.

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Dyrektor Biura Programów Leasingowych i Pakietów Dealerskich, MAK Ubezpieczenia Jacek Surmacz przyznał, że duży wkład w pomoc firmom transportowym musieli włożyć brokerzy, konstruując rozwiania pozwalające na prolongatę składek ubezpieczeniowych oraz rozkładania składki z  zawartych polis na raty, bez stosowania dodatkowych zwyżek.

– Wielokrotnie klienci pytali o wsparcie, możliwość obniżenia składki za  polisę lub wprowadzenia ograniczenie ochrony ubezpieczenia tylko na obszar szkód całkowitych lub kradzieży. Czasowe wyrejestrowanie, pojazdów wyłączonych z ruchu,  pozwoliło obniżyć składkę OC o 95 proc. – szacował dyrektor Surmacz.

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Rynek magazynowy przeszedł przez pandemię suchą stopą – uważa dyrektor zarządzający Panattoni Marek Dobrzycki. Dzięki e-handlowi, który potrafił rosnąć po 50 proc. rynek magazynowy zanotował dobry okres.

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Zamrożenie gospodarki zmusiło do zamknięcia fabryk, w tym Volvo Trucks, ale mimo to Volvo nie zawiesiło prac rozwojowych. W przyszłym roku ruszą dostawy samochodów ciężarowych nowej generacji. Także modeli gazowych i elektrycznych, zaznaczył manager ds. produktu Volvo Trucks Polska Piotr Werner.

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Nowe napędy wymagają infrastruktury paliwowej. Sieć stacji gazowych jest powoli rozbudowywana, nie ma także ładowarek dla elektrycznych samochodów ciężarowych.

Przedstawiciel Volvo wspomniał także o pracach nad autonomicznymi samochodami. – Mamy prototyp ciągnika Volvo Vera, który funkcjonuje i na zamkniętym terenie wozi kontenery. W przypadku modeli dostępnych handlowo nasze samochody wyposażone są w urządzenia pozwalające na pewien poziom autonomiczności – przypomniał Piotr Werner.

Samochody potrafią automatycznie zahamować do zera w przypadku zdarzeń niepożądanych; przewidują czy będą jechać z góry czy pod górę, utrzymując prędkość. Nowa generacja Volvo FH, FM, które wejdą do produkcji w przyszłym roku, będzie w stanie zahamować do zera i sama ruszyć i rozpędzić się do zadanej prędkości. – Do wprowadzenia pełnej autonomiczności jeszcze daleka droga. Dużo jest do zrobienia jeśli chodzi o kwestie prawne i infrastrukturalne – zaznaczył Werner.

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

Europoseł Kosma Złotowski odniósł się do regulacji prawnych oraz infrastruktury łączności, niezbędnej do wdrożenia w pełni autonomicznych modeli. Poseł uważa, że droga do takich aut jest daleka. Zanim pojawią się na drogach muszą powstać ramy prawne, które uregulują podział ryzyka.

Dyrektor Dobrzycki wskazał, że dobre położenie Polski oraz niższe niż na Zachodzie koszty produkcji powinny zapewnić spory popyt na pracę. Uczestnicy panelu stwierdzili, że w nadchodzących latach wyzwaniem dla rozwoju branży logistycznej będzie brak rąk do pracy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ogrodniki zamknięte dla tirów

Od 18 kwietnia samochody ciężarowe o dmc powyżej 7,5 tony nie są przepuszczane przez ...

Kolejarze domagają się niższych cen dostępu do torów

Komisja Europejska zaproponowała, aby w ramach pomocy dla przewoźników kolejowych, rządy mogły obniżyć ceny ...

Akcyza do zwrotu

Przewoźnicy drogowi alarmują, że brexit oraz Pakiet Mobilności spowodują jesienią kryzys branży. Ratunkiem przed ...

Polacy wybierają pracodawcę

Coraz częściej Polacy chcą pracować w firmach z rodzimym kapitałem. Firmy z zagranicznym rodowodem ...

Przyspieszą remonty wagonów

Intercity rozbuduje w Idzikowicach zakład napraw wagonów i lokomotyw. Przewoźnik podpisał 13 września umowę ...

Pomoc ominęła naszą branżę

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek ocenia Tarczę Antykryzysową. Tarcza Antykryzysowa spełnia postulaty ...