Pomyślne perspektywy dla branży TSL

Podczas II Spotkania Liderów Branży TSL przedstawiciele tego przemysłu omówili podczas debaty wyzwania i szanse swojej gałęzi gospodarki.

Publikacja: 02.09.2020 08:40

Pomyślne perspektywy dla branży TSL

Foto: logistyka.rp.pl

Firmy odzyskują rynek po zamrożeniu gospodarki. Rynek pracy, na którym już nie brakuje kierowców, pokazuje, że sytuacja nie wróciła do poziomu z 2019 roku. Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych Continental Opony Polska dodaje, że sytuacja poprawia się i nawet zagraniczni pracownicy powrócili za kierownice.

""

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

logistyka.rp.pl

Dyrektor Biura Programów Leasingowych i Pakietów Dealerskich, MAK Ubezpieczenia Jacek Surmacz przyznał, że duży wkład w pomoc firmom transportowym musieli włożyć brokerzy, konstruując rozwiania pozwalające na prolongatę składek ubezpieczeniowych oraz rozkładania składki z  zawartych polis na raty, bez stosowania dodatkowych zwyżek.

– Wielokrotnie klienci pytali o wsparcie, możliwość obniżenia składki za  polisę lub wprowadzenia ograniczenie ochrony ubezpieczenia tylko na obszar szkód całkowitych lub kradzieży. Czasowe wyrejestrowanie, pojazdów wyłączonych z ruchu,  pozwoliło obniżyć składkę OC o 95 proc. – szacował dyrektor Surmacz.

""

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

logistyka.rp.pl

Rynek magazynowy przeszedł przez pandemię suchą stopą – uważa dyrektor zarządzający Panattoni Marek Dobrzycki. Dzięki e-handlowi, który potrafił rosnąć po 50 proc. rynek magazynowy zanotował dobry okres.

""

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

logistyka.rp.pl

Zamrożenie gospodarki zmusiło do zamknięcia fabryk, w tym Volvo Trucks, ale mimo to Volvo nie zawiesiło prac rozwojowych. W przyszłym roku ruszą dostawy samochodów ciężarowych nowej generacji. Także modeli gazowych i elektrycznych, zaznaczył manager ds. produktu Volvo Trucks Polska Piotr Werner.

""

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

logistyka.rp.pl

Nowe napędy wymagają infrastruktury paliwowej. Sieć stacji gazowych jest powoli rozbudowywana, nie ma także ładowarek dla elektrycznych samochodów ciężarowych.

Przedstawiciel Volvo wspomniał także o pracach nad autonomicznymi samochodami. – Mamy prototyp ciągnika Volvo Vera, który funkcjonuje i na zamkniętym terenie wozi kontenery. W przypadku modeli dostępnych handlowo nasze samochody wyposażone są w urządzenia pozwalające na pewien poziom autonomiczności – przypomniał Piotr Werner.

Samochody potrafią automatycznie zahamować do zera w przypadku zdarzeń niepożądanych; przewidują czy będą jechać z góry czy pod górę, utrzymując prędkość. Nowa generacja Volvo FH, FM, które wejdą do produkcji w przyszłym roku, będzie w stanie zahamować do zera i sama ruszyć i rozpędzić się do zadanej prędkości. – Do wprowadzenia pełnej autonomiczności jeszcze daleka droga. Dużo jest do zrobienia jeśli chodzi o kwestie prawne i infrastrukturalne – zaznaczył Werner.

""

Fot. Gremi Media/Violetta Muszyńska

logistyka.rp.pl

Europoseł Kosma Złotowski odniósł się do regulacji prawnych oraz infrastruktury łączności, niezbędnej do wdrożenia w pełni autonomicznych modeli. Poseł uważa, że droga do takich aut jest daleka. Zanim pojawią się na drogach muszą powstać ramy prawne, które uregulują podział ryzyka.

Dyrektor Dobrzycki wskazał, że dobre położenie Polski oraz niższe niż na Zachodzie koszty produkcji powinny zapewnić spory popyt na pracę. Uczestnicy panelu stwierdzili, że w nadchodzących latach wyzwaniem dla rozwoju branży logistycznej będzie brak rąk do pracy.

Firmy odzyskują rynek po zamrożeniu gospodarki. Rynek pracy, na którym już nie brakuje kierowców, pokazuje, że sytuacja nie wróciła do poziomu z 2019 roku. Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych Continental Opony Polska dodaje, że sytuacja poprawia się i nawet zagraniczni pracownicy powrócili za kierownice.

Dyrektor Biura Programów Leasingowych i Pakietów Dealerskich, MAK Ubezpieczenia Jacek Surmacz przyznał, że duży wkład w pomoc firmom transportowym musieli włożyć brokerzy, konstruując rozwiania pozwalające na prolongatę składek ubezpieczeniowych oraz rozkładania składki z  zawartych polis na raty, bez stosowania dodatkowych zwyżek.

Pozostało 80% artykułu
Logistyka
Zielona energia w logistyce
Logistyka
„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL
Logistyka
2600 ciężarówek stoi w 58-kilometrowej kolejce na granicy Ukrainy z Polską
Logistyka
Przed godziną 11 rozpoczęła się blokada przejścia drogowego w Dorohusku-Jagodzinie
Logistyka
Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!