Próby elektryków we Włoszech

Ostrożne próby pojedynczych egzemplarzy mają dać doświadczenie użytkownikom i producentom samochodów.

Publikacja: 26.10.2021 21:01

Próby elektryków we Włoszech

Scania BEV Lidl

Foto: Scania

Lidl Italia rozpoczął próby zasilanej z baterii ciężarówki Scania. Samochód odbiera towary z centrum logistycznego Lidl w Arcole niedaleko Werony zaopatrując w nie supermarkety w północno-wschodnich Włoszech.  

Elektryczna Scania ma zasięg do 250 km i wyposażona jest w silnik o mocy ciągłej 313 KM i szczytowej 401 KM. 

Użytkownikiem samochodu jest firmą transportowa LC3 Transporti. Wybrała ona mieszczącą 23 palety dwukomorową zabudowę do przewozów w temperaturze kontrolowanej, chłodzoną ciekłym azotem. LC3 Transporti używa tej metody chłodzenia od 2019 roku, gdy zakupił 20 naczep chłodniczych z tym systemem. 

Lidl we Włoszech ma 10 centrów logistycznych i ponad 680 sklepów. 

Włoski przewoźnik eksploatuje nie tylko pierwszą elektryczną Scania, ma także flotę pojazdów na LNG i CNG. W kwietniu zamówił 35 ciągników Iveco S-Way LNG, które zużywają bio-LNG. Rok wcześniej kupił pierwsze Iveco spalające biometan, przewożony w zbiorniku ciśnieniowym. Te samochody także jeżdżą dla Lidla. 

W Polsce również używane są ciężarówki na LNG, jednak gaz jest pochodzenia mineralnego. W kraju zarejestrowanych jest ponad 1500 takich ciężarówek, a największe zamówienie złożył Sachs Trans na 150 Iveco S-Way w sierpniu br. 

W przypadku elektrycznych ciężarówek próby w Polsce są skromniejsze niż we Włoszech. Podwarszawska firma logistyczna No Limit testowała latem średniotonażowe Volvo. Ciężarówka z zabudową furgon używana była do dystrybucji jak i przerzutu towarów między magazynami w Warszawie i Łodzi. Elektryczna śmieciarka Renault poddawana jest próbom przez samorządy. 

DAF oferuje do prób elektryczny ciągnik siodłowy, podobny egzemplarz będzie miało Volvo. Żaden z importerów nie liczy na szybka sprzedaż elektrycznych modeli. 

We wszystkich krajach wyzwaniem w elektryfikacji ciężkiego transportu jest zaporowa cena ciężarówki jak i koszty budowy sieci ładowania. Ładowarki nie dość, że są drogie, wymagają dużej mocy przyłączeniowej, co dodatkowo podnosi koszty inwestycji, nawet jeśli nie łączy się z koniecznością instalacji dodatkowego transformatora. 

Lidl Italia rozpoczął próby zasilanej z baterii ciężarówki Scania. Samochód odbiera towary z centrum logistycznego Lidl w Arcole niedaleko Werony zaopatrując w nie supermarkety w północno-wschodnich Włoszech.  

Elektryczna Scania ma zasięg do 250 km i wyposażona jest w silnik o mocy ciągłej 313 KM i szczytowej 401 KM. 

Pozostało 83% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki po próbach
Innowacje w logistyce
Elektryczne ciężarówki dla miast
Innowacje w logistyce
Elektryczne ciężarówki Mercedesa najpierw dla miast
Innowacje w logistyce
Francuzi wypróbują elektryczne ciężarówki
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki