Przedstawiciele firm dystrybucyjnych i logistycznych przyznają, że mogą być zmuszeni przez regulacje do kupna elektrycznych ciężarówek, podobnie jak producenci do ich oferowania. Elektryczne, bateryjne pojazdy dystrybucyjne mają Renault, Volvo, DAF, MAN i Scania. Ostatnio do grona oferujących takie modele doszedł Mercedes.

Wszystko pod jednym adresem

Marka zaprezentowała na koniec czerwca 3-osiowego dystrybucyjnego e-Actrosa, mającego zasięg do 400 km. Samochód ma 3 lub 4 pakiety akumulatorów, każdy o pojemności 105 kWh. Energia z akumulatorów trafia do dwóch chłodzonych cieczą silników o mocy ciągłej 300 kW i maksymalnej 400 kW. Poprzez 2-stopniową skrzynię biegów napędzają środkową oś.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Produkcja seryjna pojazdu w wersji 2- i 3-osiowej ruszy jesienią br. w Niemczech. Akumulatory można ładować prądem o mocy do 160 kW o stałym natężeniu 400A. W sprzyjających warunkach uzupełnianie energii z 20 do 80% naładowania trzech pakietów zajmuje godzinę. Do ładowania eActrosa wymagana jest wtyczka typu CCS Combo-2.

Użytkownik elektrycznej ciężarówki musi zapewnić ładowarki, które są także oferowane i nazwane Combined Charging System (CCS).

Czytaj więcej w: Potężne ładowarki zasilą ciężarówki

Mercedes-Benz Trucks stworzył pod szyldem eConsultingu cały ekosystem, obejmujący doradztwo i ofertę rozwiązań infrastrukturalnych niezbędnych do ładowania akumulatorów eActrosa. Portal Fleetoboard pomaga z zdalnym zarządzaniu samochodem.

Nowa technologia

Producent nie zdradza ceny samochodu. Wiadomo, że będzie wyższa od wersji spalinowych. Niezbędny będzie także zakup instalacji do ładowania akumulatorów. Mercedes podkreśla, że elektryczna ciężarówka jest cichsza od spalinowej o 10 dB, czyli o połowę. Niższy jest także poziom drgań. Do zakupu ma również zachęcić bogate wyposażenie standardowe: Multimedia Cockpit Interactive, asystent martwego pola S1R, zwiększający bezpieczeństwo podczas skrętu w prawo. Ostrzeżenia wizualne asystent martwego pola przekazuje na wyświetlaczu MirrorCam.

Standardowo montowany jest także asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych. Przy prędkości do 50 km/h system ABA 5 automatycznie wykona pełne hamowanie w celu uniknięcia zderzenia z poruszającą się osobą.

W razie kolizji akumulatory są automatycznie odłączane od reszty pojazdu. Kierowca może dokonać tego ręcznie z kabiny pojazdu.

Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat

Wersja 2-osiowa ma 19 ton dmc, 3-osiowa 27 ton. W 2022 roku pojawi się elektryczny Econic, w 2024 roku eActros Long Haul na długie trasy. W drugiej połowie bieżącej dekady Mercedes rozpocznie sprzedaż ciężarówek na ogniwa paliwowe.

Rusza produkcja małoseryjna

Mercedes pracuje nad elektrycznymi ciężarówkami od blisko dekady. W 2016 roku pokazał pojazd koncepcyjny, zaś w 2018 roku rozpoczął próby u klientów. Rozwój i testy prototypów z „floty innowacyjnej” zostały w różnym stopniu dofinansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Nuklearnego (BMU) oraz Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV.

Czytaj więcej w: Za 2 lata klienci wypróbują wodorowe ciężarówki

Elektryczne Actrosy produkowane są w skali małoseryjnej w Woerth na linii wspólnie z modelami spalinowymi. Jedynie montaż akumulatorów i podłączenia napięcia przebiegają w wydzielonej hali. Na tym modelu także fabryka uczy się elektromobilności. Pakiety akumulatorów przejeżdżają z „Centrum kompetencyjnym ds. bezemisyjnej mobilności” (KEM) w zakładach w Mannheim. Elektryczna oś napędowa, wraz z silnikami i 2-stopniową przekładnią budowana jest w Kassel.