Podwyżki cen prądu zasiały niepokój w samorządach. Drożeje energia zasilająca tramwaje oraz elektryczne autobusy. – Przez ostatni rok koszty, które ponosi MPK w Krakowie na zakup energii elektrycznej, wzrosły o ok. 30 proc. – podlicza rzecznik prasowy MPK w Krakowie Marek Gancarczyk. Kutno szacuje, że cena energii elektrycznej w 2021 roku w porównaniu do roku 2020 podrożała o 17,5 proc. i w 2021 roku budżet MZK zostanie przekroczony.
Samorządy pokryją deficyt
Przedstawiciele Kutna zastrzegają, że ewentualny deficyt będzie określony po rozliczeniu rocznym oraz po wykonaniu audytu wypłaconej w 2021 r. rekompensaty dla MZK. Ewentualne wyrównanie rekompensaty dokonane zostanie w 2022 r.
Przewoźnicy są wykonawcą samorządowych zleceń. – MPK SA w Krakowie wykonuje usługę transportową na podstawie umowy z Gminą Miejską Kraków. To Gmina decyduje o wielkości zlecanej przewoźnikom pracy przewozowej, a tym samym o środkach finansowych jakie są na to przeznaczane – przypomina rzecznik MPK Kraków.
Miasta spodziewają się w 2022 roku kolejnych podwyżek cen prądu. Cenniki, które otrzymały niektóre samorządy są nawet o 90 proc. wyższe od tegorocznych.
Drożeje nie tylko prąd, w kolejnych dniach padają rekordy cen paliw kopalnych jak olej napędowy i gaz ziemny. – Cena energii będzie rosła, a co do oleju napędowego i gazu to mamy nadzieję, że to okresowe, cykliczne wahania. Może za 10 miesięcy spadną, ale inflacji towarzyszy osłabienie złotego, zatem ceny paliw w złotówkach pozostaną już i tak wyższe – przypuszcza Marcin Żabicki z Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.