W Polsce wyrósł trzeci największy operator logistyczny w Europie

InPost umacnia się w europejskim segmencie przesyłek do klientów indywidulanych. Dwie trzecie inwestycji za granicą.

Publikacja: 28.03.2025 10:15

W Polsce wyrósł trzeci największy operator logistyczny w Europie

InPost

Foto: InPost

Grupa InPost dostarczyła na dziewięciu rynkach 1,1 mld paczek (wzrost o 22 proc.) przy 11 mld zł przychodów (więcej o 23,5 proc.) oraz 3,6 mld zł zysku EBITDA (poprawa o 33,5 proc.). W 2024 roku firma zapłaciła 380 mln zł podatku CIT, gdy rok wcześniej 270 mln, więcej niż pięciu kolejnych operatorów. –  W ubiegłym roku po raz kolejny rośliśmy szybciej niż rynki e-commerce, na których jesteśmy obecni – a tym samym zwiększyliśmy nasz udział we wszystkich kluczowych krajach – podkreśla założyciel i CEO Grupy InPost Rafał Brzoska. 

Oczekuje w tym roku wzrostu przychodów Grupy w przedziale od wysokich nastu procent do niskich dwudziestu procent, co przewyższy wzrost rynku e-commerce we wszystkich regionach. Spodziewa się wzrostu skorygowanej EBITDA w przedziale od niskich do średnich dwudziestu procent. Planuje przyspieszenie rozwoju sieci i instalację ponad 14 000 paczkomatów na wszystkich rynkach. 

Czytaj więcej

Logistyczny potencjał krajów nadbałtyckich

W pierwszym kwartale 2025 roku w Polsce Grupa przewiduje około 10 proc. wzrostu liczby przesyłek w sieci InPost, wyraźnie przewyższając słabszy rynek e-commerce i osiągając wzrost rok do roku we wszystkich segmentach – niezależnie od bardzo wysokiej bazy ustanowionej w pierwszym kwartale 2024 roku. Na rynkach zagranicznych również przewyższyła dynamikę rynku e-commerce, oczekując około 17 proc. wzrostu ilości przesyłek InPost rok do roku. 

Rynek kurierski w wybranych krajach 2024

Foto: InPost

Grupa ma w Europie 47 tys. maszyn (w rok postawiła ich ponad 11,5 tys., przyrost o 32 proc.) i jest numerem jeden pod względem liczby maszyn w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii. Obsłużyła 24 mln klientów w Polsce, a ponad 60 mln w całej Europie. – Na rynkach europejskich, na których jesteśmy obecni, jesteśmy już trzecim największym dostawcą e-commerce B2C – zauważa Brzoska. 

Rekordowy ostatni kwartał

W ostatnim kwartale ub.r. InPost obsłużył 322 mln przesyłek, co oznacza wzrost o 20 proc. r/r. Do tego wyniku przyczyniła się zarówno Polska, jak i rynki zagraniczne, gdzie odnotowano odpowiednio wzrost o 20 proc. i 21 proc. r/r, znacznie przewyższając poziomy rynkowe. 

Przychody Grupy w czwartym kwartale 2024 roku wzrosły o 26,4 proc., osiągając 3,4 mld zł. Sukces ten był wynikiem znaczącego wzrostu wolumenu w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz konsolidacji segmentu Menzies Newstrade. 

Skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 1,1 mld zł, co oznacza wzrost o 35,7 proc. r/r i osiągnięcie skorygowanej marży EBITDA na poziomie 34,2 proc. Głównym czynnikiem wzrostu były wyniki działalności w Polsce i Wielkiej Brytanii. 

Relacja z debaty

Bezpieczeństwo i rozwój nowych źródeł energii

Zobacz teraz

Czytaj więcej

InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii

Grupa osiągnęła dodatnie przepływy pieniężne (FCF) na poziomie 355,6 mln zł w czwartym kwartale. W Polsce FCF wyniósł 594 mln zł, co odpowiada konwersji FCF/skorygowana EBITDA na poziomie 68 proc. (w porównaniu do 53 proc. w czwartym kwartale 2023 roku). Wynik ten umożliwia finansowanie szybkiej ekspansji Grupy w Europie. Jednocześnie zadłużenie netto Grupy zmniejszyło się do 1,9x na koniec ostatniego kwartału 2024 roku, w porównaniu do 2,2x na koniec czwartego kwartału 2023 roku. 

Nakłady inwestycyjne (CAPEX) osiągnęły 413,5 mln zł w czwartym kwartale 2024 roku, co oznacza wzrost o 32,1 proc. r/r. Na ekspansję międzynarodową zostało przeznaczone 63 proc. nakładów. W rezultacie stosunek CAPEX do przychodów wzrósł do 12,3 proc. (w porównaniu do 11,8 proc. w czwartym kwartale 2023 roku). 

Rozwijają się rynki zagraniczne

W Polsce w ostatnim kwartale 2024 roku InPost dostarczył 210 mln przesyłek, co oznacza wzrost r/r o 20 proc. Ilości były głównie napędzane przez małych i średnich przedsiębiorców, segment mody oraz lokalne i międzynarodowe platformy e-commerce. Przychody w Polsce wzrosły do 1,9 mld zł (+15 proc. r/r). Skorygowana EBITDA osiągnęła 879,5 mln zł (+19,2 proc. r/r), a marże pozostały na wysokim poziomie 47,2 proc. (w porównaniu do 45,5 proc. w ostatnim kwartale 2023 roku).

Automaty paczkowe w Polsce w 2024 roku

Foto: InPost

W czwartym kwartale 2024 roku Mondial Relay obsłużył 78 mln przesyłek, co oznacza wzrost o 10 proc. r/r, dzięki 28 proc. wzrostowi w sektorze B2C. Marża skorygowanej EBITDA dla Mondial Relay przewyższyła prognozy i wyniosła 17,3 proc., poprawiając swój wynik w porównaniu do 12,6 proc. rok wcześniej. Było to możliwe dzięki efektom skali, dywersyfikacji produktów oraz usprawnieniom operacyjnym. 

W Wielkiej Brytanii i Włoszech Grupa odnotowała wzrost liczby przesyłek o 56 proc. w czwartym kwartale 2024 roku. Przychody wzrosły do 587,7 mln zł (+151 proc. r/r), podczas gdy skorygowana EBITDA wyniosła 111,3 mln zł, co stanowi znaczący wzrost w stosunku do 7 mln zł w poprzednim roku. Osiągnięcie tak dobrych wyników było możliwe dzięki poprawie efektywności operacji logistycznych i znaczącej ekspansji sieci, wraz z konsolidacją wyników Menzies Newstrade, która rozpoczęła się w czwartym kwartale 2024 roku. 

Czytaj więcej

Amerykanie nie będą elektryfikować transportu ciężkiego

InPost zamierza nabyć brytyjską firmę Yodel, która specjalizuje się w dostawach do domu oraz ma rozbudowane zaplecze logistyczne. 

We Włoszech InPost dostarczył 22,6 mln paczek (+41 proc. r/r), co przełożyło się na wzrost przychodów o 45 proc. r/r, czyli 286,8 mln zł, który wynikał przede wszystkim z segmentu B2C. Sieć InPost we Włoszech odnotowała dynamiczny rozwój w 2024 roku, kończąc rok z 3 200 maszyn Paczkomat (+84 proc. r/r). Po dodaniu lokalizacji PUDO całkowita sieć out-of-home Grupy InPost osiągnęła 8 400 lokalizacji.

Grupa InPost dostarczyła na dziewięciu rynkach 1,1 mld paczek (wzrost o 22 proc.) przy 11 mld zł przychodów (więcej o 23,5 proc.) oraz 3,6 mld zł zysku EBITDA (poprawa o 33,5 proc.). W 2024 roku firma zapłaciła 380 mln zł podatku CIT, gdy rok wcześniej 270 mln, więcej niż pięciu kolejnych operatorów. –  W ubiegłym roku po raz kolejny rośliśmy szybciej niż rynki e-commerce, na których jesteśmy obecni – a tym samym zwiększyliśmy nasz udział we wszystkich kluczowych krajach – podkreśla założyciel i CEO Grupy InPost Rafał Brzoska. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Firmy
Jaki los czeka poczty narodowe?
Firmy
Ciężka logistyka nabiera rozpędu
Firmy
Grupa Raben na ścieżce zakupów
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Firmy
Jaka przyszłość poczty?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście