Reklama

Ciężarowe trolejbusy na zakręcie

Niemcy rozpoczęli testy ciężarówek zasilanych z napowietrznych sieci, tym razem na krętych drogach.

Publikacja: 01.07.2021 07:59

Ciężarowe trolejbusy na zakręcie

Foto: Fot. Siemens

Drugi etap prób zasilanych napowietrznie ciężarówek rozpoczął się na trasie B 462 między Kuppenheim i Gaggenau, o długości 3,4 km. Zelektryfikowana autostrada w dolinie Murg, znana jako „eWayBW”, umożliwia po raz pierwszy przetestowanie technologii napowietrznej linii jezdnej na autostradzie federalnej z ciasnymi krzywiznami i mostkami. W regularnych testach w obu kierunkach będzie wykorzystywanych pięć ciężarówek.

Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat

Projekt realizowany jest przez Siemens Mobility i SPL Powerlines, przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego.

""

Montaż napowietrznej linii do zasilania elektrycznych ciężarówek. Fot. Siemens

Foto: logistyka.rp.pl

Technologia eHighway firmy Siemens Mobility jest testowana w trzech publicznych próbach terenowych w Niemczech.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej w: Koncerny inwestują w ciemno w wodór

Oprócz trasy B462, elektryczna autostrada działa także na odcinku A5 między Zeppelinheim/Cargo City South na lotnisku we Frankfurcie a węzłem Darmstadt/Weiterstadt i na autostradzie federalnej A1 między Reinfeld a węzłem Lubeka.

– Technologia eHighway to projekt przewidujący budowę infrastruktury przewodów elektrycznych ponad istniejącymi obecnie autostradami. Specjalnie przystosowane ciężarówki z napędem hybrydowym wykorzystują na bieżąco zasilanie elektryczne w trakcie jazdy po tak zmodyfikowanych drogach – tłumaczy szef eHighway w Siemens Mobility Hasso Grünjes.

Czytaj więcej w: Potężne ładowarki zasilą ciężarówki

Testy terenowe eWayBW, podobnie jak dwa pozostałe programy pilotażowe w Niemczech, są finansowane przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego. Krajowa Platforma na rzecz Przyszłości Mobilności (NPM) zaleca wyposażenie 300 km niemieckich autostrad w napowietrzne linie jezdne do 2023 r. i zelektryfikowanie łącznie 4000 km do 2030 r., aby pomóc krajowi osiągnąć cel klimatyczny polegający na redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie sektora o 40 proc.

W próbach uczestniczą ciężarówki Scania. Marka należy do grupy Volkswagena, która stawia na elektromobilność także w transporcie dalekodystansowym. Musi przy tym rozwiązać problem ładowania dużych akumulatorów ciężarówek. Wymagają one ładowarek wielkich mocy (1 MW), których instalacja jest kosztowna. Tak pojawił się pomysł napowietrznych linii.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Grupa VW tłumaczy, że w napędach wodorowych dwie trzecie energii pierwotnej jest marnowane. Jednak na wodór stawiają m.in. Volvo i Mercedes-Benz, wskazując na problemy ładowania elektrycznych ciężarówek.

Drugi etap prób zasilanych napowietrznie ciężarówek rozpoczął się na trasie B 462 między Kuppenheim i Gaggenau, o długości 3,4 km. Zelektryfikowana autostrada w dolinie Murg, znana jako „eWayBW”, umożliwia po raz pierwszy przetestowanie technologii napowietrznej linii jezdnej na autostradzie federalnej z ciasnymi krzywiznami i mostkami. W regularnych testach w obu kierunkach będzie wykorzystywanych pięć ciężarówek.

Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Innowacje w logistyce
Ciekły gaz ziemny – przyszłość czy przeszłość transportu?
Innowacje w logistyce
Relacja z debaty Rzeczpospolitej
Innowacje w logistyce
Biopaliwa mają zmniejszyć ślad węglowy ciężarówek
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama