Logistycy są gotowi dostarczyć szczepionki

Branżę logistyczną czeka największe zadanie w historii: szybka dostawa szczepionek na Covid.

Firmy farmaceutyczne już ogłaszają przygotowanie szczepionek przeciw wirusowi COVID-19. – Ich dystrybucja będzie ogromnym i niezwykle złożonym procesem logistycznym. Wyzwaniem będzie nie tylko jej ilość, ale także czas i zasięg dostarczenia. Szczepionki z uwagi na swoją wrażliwość wymagają bezpiecznego serwisu chłodniczego na najwyższym poziomie – podkreśla szef rozwoju biznesu lotniczego, VM Healthcare w DB Schenker Norbert Pająk.

Czytaj więcej w: Magazyny w czasie pandemii

Spedytorzy wykorzystują specjalne termosy i suchy lód. Czas dostawy tego rodzaju produktów jest zazwyczaj dokładnie oszacowany, przez co wcześniej można zaplanować odpowiednie dostawy suchego lodu. – Dodatkowym rozwiązaniem są tzw. data loggery, które umożliwiają rejestr temperatur podczas lotu. Dzięki temu transport leków na duże odległości jest jeszcze skuteczniejszy – zapewnia dyrektor ds. operacji w DHL Express Polska Agnieszka Łukawczyk. Przewoźnicy lotniczy, którzy mają certyfikaty IATA pozwalające na transport farmaceutyków (jak np. Lot Cargo) również przygotowują się do obsługi dostaw szczepionek.

Wysyłając preparat, nawet w bardzo małej ilości, trzeba się zmierzyć z wieloma procedurami. – W transporcie leków jednym z najważniejszych aspektów jest sprawdzenie przez nadawcę, jakiego rodzaju dokumenty i zgody wymagane są w kraju dostawy – podkreśla Łukawczyk.

W pierwszej kolejności klient musi dostarczyć firmie przewozowej kartę charakterystyki każdej substancji oraz jej ilości netto (Material Safety Data Sheet). Na podstawie karty weryfikuje się, czy substancje są bezpieczne w transporcie lotniczym i w jakiej ilości oraz jakim samolotem można je przewozić.

Dostawca weryfikuje również, czy substancję można wysłać do kraju dostawy oraz czy wymagane są dodatkowe dokumenty, które umożliwią doręczenie do miejsca docelowego. – Po przygotowaniu wszystkich dokumentów i załatwieniu odpowiednich formalności, przesyłka jest odbierana od nadawcy, pakowana (jeśli to konieczne) w specjalne, atestowane opakowanie, a także sporządzany jest dokument Shipper’s Declaration for Dangerous Goods – wylicza Łukawczyk.

Na samym końcu pozostaje odprawa celna eksportowa, przekazanie linii lotniczej przesyłki, transport lotniczy oraz odprawa celna importowa. Po tak złożonym procesie, następuje ostateczne doręczenie substancji do produkcji leków odbiorcy.

Czytaj więcej w: Rosja: przeklęty dla przewoźników kilometr 147

Na żniwa liczą logistyczne koncerny. – Obserwujemy sytuację i śledzimy pojawiające się informacje w tym zakresie, jednocześnie przygotowując się na ewentualne działania. Otrzymujemy wiele zapytań, mamy jednak świadomość, że skala potencjalnego przedsięwzięcia jest jak dotąd niespotykana. Trudno też wyobrazić sobie, by wykonywać jedynie transport międzykontynentalny z kilku laboratoriów na świecie do tak wielu miejsc dostarczenia – zaznacza szef rozwoju biznesu lotniczego, VM Healthcare w DB Schenker.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ulgi dla marynarzy zatwierdzone

Komisja Europejska zatwierdziła 16 grudnia pięć programów wsparcia na rzecz transportu morskiego zaproponowane przez ...

Boeing MAX nawet po naprawie nie wszędzie poleci

Testy Boeingów 737 MAX z nowym oprogramowaniem idą pełną parą — zaobserwował „Seattle Times”. ...

Rekordowy rok Raben Group

Przy chody Grupy Raben wzrosły w 2019 roku o 8 proc. do 1,25 mld ...

Robo-kurier zgarnia 40 mln dol. i rusza z ekspansją

Samojezdne roboty dostarczające zakupy dostały kolejny zastrzyk finansowy, który ma zdynamizować rozwój tej innowacyjnej ...

InPost rozwiezie paczki Alibaby

InPost zawarł bezpośrednią umowę na obsługę dostaw i zamówień z AliExpress, globalną platformą z Grupy ...

InPost na stacjach w Londynie

InPost rozpycha się w Wielkiej Brytanii, montuje paczkomaty na podlondyńskich stacjach. Spółka InPostu w ...